بیماری آلزایمر زمانی پیش می‌آید كه عوامل خطر بیماری دست به دست هم داده و به حدی به مغز فشار وارد شود كه دیگر قادر نباشد سلامت خود را حفظ یا ترمیم كند.

نكاتی كه همه باید در مورد مغز و بیماری آلزایمر بدانند؟
سلامت نیوز : مغز، یكی از مهم‌ترین اعضای بدن است كه به دلیل داشتن نقش اساسی در انجام فعالیت‌ها و كلیه امور فكری باید از آن حفاظت و مراقبت كرد. هیچ‌گاه دیر یا زود نیست كه برای مراقبت از سلامت مغز خود تغییراتی را در زندگی ایجاد كرده و از این طریق عوامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را كاهش داد.بیماری آلزایمر زمانی پیش می‌آید كه عوامل خطر بیماری دست به دست هم داده و به حدی به مغز فشار وارد شود كه دیگر قادر نباشد سلامت خود را حفظ یا ترمیم كند. به همین دلیل عاقلانه است كه عوامل خطر را تا حد امكان كاهش دهیم. با انتخاب روش زندگی سالم می‌توان عوامل خطر را كم كرده و توانایی مغز را افزایش داد تا مغز برای مدت طولانی‌تری سالم بماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بعضی از عوامل خطر را نمی‌توان كنترل كرد (به علت ساختار ژنتیكی و روند پیری)، ولی اقدامات بسیاری وجود دارد كه می‌توانید انجام دهید تا عوامل خطر ابتلا به بیماری را كاهش دهید.آیا انتخاب سبك زندگی سالم می‌تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری نماید؟ هیچ ضمانتی وجود ندارد ولی شواهد نشان می‌دهد كه سبك زندگی سالم به مغز كمك می‌كند تا ارتباطات خود را از دست نداده و حتی ارتباط جدیدی را نیز ایجاد كند، به این معنی كه مغز سالم بیماری‌ها را بهتر تحمل می‌كند.

با اقدامات زیر می‌توانید سلامت مغز خود را حفظ نموده و بهبود بخشید:

- مغز خود را به چالش بكشید

مغز خود را همیشه فعال نگه دارید. مطالعات نشان می‌دهد چنانچه از مغز خود به طور مرتب كار بكشید، خطر ابتلا به بیماری را كاهش می‌دهید. بنابراین بسیار مهم است مغز را به صورت منظم فعال نگه دارید. هر روز یك كار تازه انجام دهید و یا روش انجام كارهای روزانه را تغییر دهید. به طور مثال موی خود را با دستی كه از آن كمتر كار می‌كشید شانه بزنید.

در ادامه پیشنهاداتی جهت به چالش كشیدن روزانه مغز شما ارائه می‌شود:

- برای به چالش كشیدن فكر خود از بازی‌های مختلف استفاده نمایید. شطرنج، پازل، جدول كلمات و ارقام و بازی‌های حافظه.

- یك فعالیت جدید را پیگیری نمایید، به فراگیری یك زبان بپردازید، نواختن یك آلت موسیقی را بیاموزید، در یك كلاس جدید شركت نمایید، به موزه و مكان‌های تفریحی دیگر بروید، خود را سرگرم كرده و لذت ببرید.

- معاشرت كنید: داشتن ارتباط اجتماعی باعث می‌شود كه از نظر ذهنی نیز رابطه‌ها را حفظ نمایید.

به نظر می‌آید كه داشتن روابط اجتماعی عامل مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر باشد. بنابراین با همه در تماس باشید با افراد خانواده و دوستان و همسایگان تماس تلفنی و رفت‌و‌آمد داشته و با افراد مثبت معاشرت كنید. هر چه سرگرم باشید بهتر است.

پیشنهادات زیر جهت افزایش تعاملات اجتماعی توصیه می‌شود:

- با اقوام و دوستان معاشرت كنید.

- در نیروی كار فعال بمانید یا كار داوطلبانه انجام دهید.

- عضو یك گروه آموزشی، تفریحی شوید و یا در یك كلاس ثبت‌نام نمایید.

- سبك زندگی سالمی را انتخاب نمایید.

یك سبك زندگی سالم هم برای مغز دارای اهمیت است و هم بقیه اعضای بدن، دیابت، فشار خون، كلسترول بالا و چاقی همه از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند.

راه‌های ساده‌ای هست كه می‌توانید سبك زندگی سالم را برای خود انتخاب كرده و سلامت مغز خود را بهبود بخشید:

-غذای سالم انتخاب كنید: از میوه‌ها و سبزیجاتی كه رنگ تیره داشته و دارای آنتی‌اكسیدان هستند، استفاده نمایید. مانند: انگور سیاه، تمشك، شاتوت، اسفناج، سبزی خوردن و روغن امگا 3 كه در ماهی و روغن كانولا یافت می‌شوند.

- ورزش كنید: فعالیت بدنی ملایم و مستمر به سلامت قلب و عروق كمك می‌نماید و به طور محسوس می‌تواند خطر ابتلا به سكته قلبی، سكته مغزی و دیابت را كاهش دهد.

- به شماره‌ها توجه داشته باشید: فشار خون، كلسترول، قند خون و وزن خود را در حد متعادل نگه دارید. اگر مبتلا به دیابت هستید مهم است كه آن را كنترل نمایید.

- فشارهای عصبی را كاهش دهید: از تمرین‌های تمدد اعصاب مانند مراقبه و یا تكنیك‌های دیگر استفاده كنید.

- عاقلانه انتخاب كنید: از كشیدن سیگار و نوشیدن الكل خودداری نمایید.

- به سلامت خود اهمیت دهید: برای معاینات دوره‌ای و یا هر گونه عارضه مهم به طور منظم به پزشك خود مراجعه نمایید. پزشك نقش مهمی را در حفظ سلامتی‌تان ایفا می‌نماید.

- از ضربه به سر پیشگیری نمایید. ضربه‌های مكرر مغزی عامل خطری است كه می‌تواند بعدها به بیماری آلزایمر منجر شود. با پیشگیری از ضربه امروز و آینده از مغز خود مراقبت می‌كنید.

- از كلاه ایمنی استاندارد برای فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه‌سواری، اسكی، اسكیت و غیره استفاده كنید.

- با استفاده از نرده از افتادن پیشگیری كنید تا دچار ضربه مغزی نشوید.

- ایمن رانندگی كنید و از كمربند استفاده نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha