سلامت نیوز : وزیر بهداشت از رونمایی 5 داروی جدید تولید داخل در كشور تا دهه فجر خبر داد.دكتر مرضیه وحید دستجردی كه شب گذشته به منظور اهدای خون و قدردانی از اهدا كنندگان در كارگاه مركزی انتقال خون استان تهران حضور یافته بود با اشاره به اینكه تمام خون مورد نیاز كشور را به صورت اهدای صد درصد داوطلبانه از جانب مردم تامین می‌كنیم، گفت: شاخص انتقال خون در كشور 26 در هزار است به این معنا كه از هر هزار نفر، 26 نفر خون اهدا می‌كنند و این شاخص در منطقه اول است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی افزود: همچنین بیش از 40 درصد خون مورد نیازمان را اهدا كنندگان مستمر تامین می‌كنند و اكنون به هیچ وجه نیازی به صف كشیدن همراهان بیمار برای خون دادن نیست.وحیددستجردی با اشاره به اهدای خون صددرصد داوطلبانه در ایران گفت: در ردیف 5 كشور برتر دنیا قرار داریم كه از نظر رشد امنیت خونی بالاترین ارتقا را در دهه‌های اخیر داشته‌ایم. هموطنان ما شایسته قدردانی‌ هستند كه در این امر بزرگ انسان دوستانه مشاركت كرده‌اند.وزیر بهداشت درباره اهدای خون بانوان نیز گفت: زنان می‌توانند اهدا كنندگان خوبی باشند. مطابق آمار رسمی انتقال خون، تنها 7 درصد بانوان كشور اهدا كننده خون هستند در حالی كه 50 درصد جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند و می بایست 30 تا 40 درصد اهدا كنندگان خون نیز باشند.

زنان می‌توانند اهدا كنندگان خوبی باشند

وی افزود: بانوان نباید از سوزن و خون بترسند و تصور نكنند اگر 300 سی سی خون اهدا كنند دچار كم خونی خواهند شد. لازم است در این زمینه فرهنگ سازی صورت پذیرد.وی ادامه داد: اگر زنانی كه بیماریهای زمینه‌ای ندارند حداقل سالانه یك مرتبه خون بدهند مغز استخوان آنها فعال شده خون سازی می كند و به این ترتیب خون تازه در رگ‌هایشان به جریان می‌افتد.

آماده باش بیمارستان‌های تهران برای برگزاری اجلاس سران

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش كه تمهیدات وزارت بهداشت برای هرچه بهتر برگزار شدن اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد چیست، گفت: تمام بیمارستانها بویژه مراكز درمانی اطراف محل برگزاری اجلاس هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی را آماده كرده‌ایم و می‌توان گفت آمادگی كامل در این خصوص وجود دارد.وحیددستجردی درباره توریسم سلامت نیز توضیح داد: اكنون كارگروه توریسم، كمیته شورای مركزی اجرای برنامه‌های توریسم سلامت به كمك سازمان‌های گردشگری، معاونت درمان و اداره بین الملل وزارت بهداشت تشكیل شده است كه برنامه‌های خوبی را در دست اجرا دارد.

رضایت مندی مردم از پزشكان بالاترین هدیه به آنهاست

وی با اشاره به نزدیك شدن به «روز پزشك» عنوان كرد: برنامه‌ای برای معرفی و پاسداشت چهره‌های ماندگار پزشكی در نظر گرفته شده است. رضایتمندی مردم از پزشكان بالاترین هدیه به آنهاست.وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا دانشجویان دندانپزشكی نیز بومی گزینی می‌شوند، گفت: برای دانشجویان دندانپزشكی جدید حتما بومی گزینی صورت می‌پذیرد.وحیددستجردی در ادامه با بیان اینكه امكان رونمایی از 8 دارو و چند كیت تشخیصی آزمایشگاهی جدید فراهم شده است، گفت: منتظر دستور رییس جمهور برای رونمایی از این داروها هستیم.وی ادامه داد: از جمله این داروها فاكتور 8 است كه مراحل كلینیكال ترایال و كارآزمایی بالینی آن انجام شده است. فاكتور 8 در قله داروسازی دنیا قرار دارد و حاوی بیش از 2 هزار پروتئین و اسید آمینه است و در صنعت داروسازی اینگونه عنوان شده است كه اگر كشوری بتواند فاكتور 8 را بسازد در ساخت سایر داروها نیز توانمند می‌شود.

بهره برداری از 5 داروی جدید دیگر تا دهه فجر

وزیر بهداشت در پایان افزود: پنج شنبه گذشته جلسه‌ای برای طرح‌های كلان دارویی برگزار شد كه طی آن 15 داروی دیگر را نیز برای تولید مصوب كردیم كه از این میان 5 مورد آن در فراخوان پنجم بوده و تا دهه فجر به بهره برداری می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha