یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 54510

آکنه نوعی زائده ی پوستی است که بصورت جوش های قرمز سر سفید و یا سیاه خود را نشان می دهد. آکنه هنگامی رخ می دهد که غدد چربی بیش از اندازه چربی ترشح کنند، بدین صورت که چربی زائد به فولیکول های مو ترشح شده و با بسته شدن دهانه فولیکول، به سطح پوست حرکت می کند.

آکنه و برخی راه های رهایی از آن
سلامت نیوز : آکنه نوعی زائده ی پوستی است که بصورت جوش های قرمز سر سفید و یا سیاه خود را نشان می دهد. آکنه هنگامی رخ می دهد که غدد چربی بیش از اندازه چربی ترشح کنند، بدین صورت که چربی زائد به فولیکول های مو ترشح شده و با بسته شدن دهانه فولیکول، به سطح پوست حرکت می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سالم زی ؛ جوش ها معمولا روی صورت، گردن، قفسه سینه، کمر و شانه ها پدید می آیند. روند التیام آکنه ها معمولا کند بوده و با درد خفیفی همراه است. همچنین ممکن است پس از بهبود یکی از جوش ها، جوش دیگری در همان مکان پدید آید.شایعترین دوران پدید آمدن آکنه، دوران بلوغ است. ترشح هورمون های آندروژن باعث افزایش ترشح چربی شده و در نتیجه سبب پدید آمدن آکنه -و یا به اصطلاح غرور جوانی- در این دوران می گردد. سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز این دوران بوده و معمولا تا ۲۰ سالگی به طول می انجامد. بطور معمول دختران نسبت به پسران کمتر دچار آکنه های شدید می شوند.

از دیگر عوامل ایجاد کننده ی آکنه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
استرس
حاملگی
استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب
قاعدگی
برخی هورمون های مورد استفاده ی بدنسازان
تحریک پوست و عفونت
تجمع سلول های مرده در فولیکول مو
مصرف غذاهای حاوی قند و چربی زیاد
مصرف برخی داروهای هورمونی

راههای پیشگیری و درمان

استفاده از صابون و پاک کننده ها
روزانه دو مرتبه صورت خود را با آب و صابون بشویید. دقت کنید بیش از دو مرتبه صورت خود را نشویید و با پوست خود با ملایمت رفتار کنید، زیرا با خشونت رفتار کردن باعث چروک شدن و یا بروز مشکلات دیگر خواهد شد.  پس از شستن با حوله ای نرم صورت خود را خشک نمایید. همچنین از پاک کننده های صورت نیز می توانید استفاده کنید. اغلب پاک کننده ها حاوی سالیسیلیک اسید، بنزیل پراکسید و گوگرد هستند که برای از بین بردن باکتری ها روش مناسبی به شمار می آیند.

به متخصص پوست مراجعه کنید
با مراجعه کردن به متخصصین پوست، از بهبود کامل آکنه ها اطمینان حاصل کنید. برخی پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک باعث خشک شدن جوش ها می شوند.

جوش ها را فشار ندهید
با فشار دادن جوش تنها بخشی از چربی آن خارج گشته و جای آن برای همیشه روی پوستتان باقی می ماند.  همچنین در صورت کثیف بودن دست ها، میکروب های بسیاری را از طریق محل جوش، وارد بدن خود کرده اید.

استرس را از خود دور کنید
با پیاده روی و استراحت کافی استرس و نگرانی را از خود دور کنید. کاهش استرس کمک شایانی به جلوگیری از بروز آکنه می کند.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید
در وعده های غذایی خود مواد مغذی بگنجانید و حتی الامکان مصرف غذاهای چرب، ادویه زیاد، برخی مواد غذایی حساسیت زا و تحریک کننده را محدود کنید.

استفاده از لوازم آرایشی و کرم های چرب را به حداقل برسانید
باقی ماندن لوازم آرایشی روی پوست سبب بسته شدن منافذ پوست و عاملی برای ایجاد آکنه است. همچنین در طولانی مدت پوست چروک و کدر می گردد.

درمان جای آکنه ها
برای حذف جای جوش ها می توان از روش های میکرودرمابریژن و یا لیزر استفاده کرد. در روش میکرودرمابریژن، با استفاده از دستگاه کوچکی،‌ قطعات بسیار ریز کریستال، سلولهای مرده پوست را خراش داده و سبب صاف و صیقلی شدن پوست صورت می گردد.

در پایان باید اشاره کرد که جوش صورت و یا آکنه بیماری نیست و با رعایت نکات ظریف اشاره شده می توان ابتلا به آن را به حداقل رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha