یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 54517

رژیم‌ گیاه‌خواری باعث می‌شود بعضی از مواد غذایی كه تنها با مصرف غذاهای حیوانی به دست می‌آید مانند ویتامین B12 كه بدن انسان قادر به تولید آن نیست، كاهش پیدا كند و در نتیجه چند سال پس از آغاز رژیم، فرد دچار ریزش مو می‌شود.

رژیم‌ گیاه‌خواری باعث ریزش مو می‌شود

سلامت نیوز : به گفته یك متخصص پوست و مو، رژیم‌ گیاه‌خواری باعث ریزش مو می‌شود.

دكتر یلدا صداقت در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه، افزود: رژیم‌ گیاه‌خواری باعث می‌شود بعضی از مواد غذایی كه تنها با مصرف غذاهای حیوانی به دست می‌آید مانند ویتامین B12 كه بدن انسان قادر به تولید آن نیست، كاهش پیدا كند و در نتیجه چند سال پس از آغاز رژیم، فرد دچار ریزش مو می‌شود.وی تاكید كرد: كسانی كه رژیم‌های گیاه‌خواری را جدی می‌گیرند باید هر چند سال یك بار آمپول‌های B12 را به عنوان مكمل تزریق كنند.این متخصص پوست و مو در خصوص علل ریزش مو در میان مردان و زنان، اظهار كرد: در زنان كم‌خونی و فقر آهن، مهم‌ترین عامل ریزش مو است اما در مردان ریزش مو بیشتر ارثی است كه در نهایت منجر به طاسی آنها می‌شود.

صداقت افزود: در بعضی از موارد، تغذیه می‌تواند نقش مهمی در ریزش مو ایفا كند اما در مواردی كه ریزش مو ارثی است، تغذیه تاثیر چندانی ندارد.وی ادامه داد: برخی از پزشكان برای ریزش موی ناشی از تغذیه نامناسب، مكمل‌هایی را تجویز می‌كنند كه ممكن است كمك‌ كننده باشد.این متخصص پوست و مو گفت: بعضی از افراد به علت كاهش وزن ناگهانی بر اثر بیماری یا رژیم‌های غذایی پس از گذشت دو تا سه ماه به علت كاهش شدید كالری دچار ریزش مو می‌شوند كه پزشكان معمولا برای آنها رژیم‌های پركالری و پر پروتئین و مصرف میوه و سبزیجات تازه را توصیه می‌كنند.

صداقت افزود: برای كسانی كه ریزش موی ناشی از فقر آهن دارند نیز مصرف مواد پروتئینی مثل گوشت قرمز توصیه می‌شود.وی در خصوص نقش شوینده‌ها در ریزش مو، اظهار كرد: شامپوها نقش خیلی كمی بر ریزش مو دارند و تنها شامپوهایی موثرند كه حاوی موادی باشند كه خون‌رسانی را به سطوح پوست سر زیاد كنند و تركیباتی مثل كافئین در خود داشته باشند. اما در هر صورت اثر آنها بسیار كم است و برخلاف آنچه كه در تبلیغات رسانه‌ها مشاهده می‌شود با مصرف بعضی از شامپوها ریزش مو از بین نمی‌رود.

این متخصص پوست و مو تاكید كرد: بسیاری از افراد به دلیل كاهش تعداد فولیكول‌های مو، دچار ریزش مو می‌شوند كه استفاده از هیچ شامپویی نمی‌تواند آن تعداد فولیكول را به كف سر بازگرداند.به گفته وی، شست و شوی مو هیچ مشكلی برای موها ایجاد نمی‌كند و برخی گمان می‌كنند كه شست‌وشوی بیش از حد، ریزش مو را افزایش می‌دهد در صورتی كه این‌گونه نیست.صداقت در ادامه توصیه كرد: كسانی كه دفعات استحمامشان زیاد است باید از شامپوهای مناسب استفاده كنند و از شامپوهای ملایم مانند شامپوهای روزانه و بعضی از شامپوهای بچه برای شست‌وشو استفاده كنند.

به گفته این متخصص پوست و مو، كسانی كه موهای چرب دارند نیز از نظر استحمام زیاد، دچار مشكلی نمی‌شوند اما كسانی كه موی خشك دارند حتما باید پس از شامپو كردن از نرم‌كننده استفاده كنند. استفاده از نرم‌كننده مناسب باعث ریزش مو نمی‌شود و موها را خوش‌حالت می‌كند.وی همچنین تاكید كرد: افراد نباید موهایشان را با آب خیلی داغ بشویند و باید از آب ولرم استفاده كنند.صداقت در پایان گفت: درمان ریزش مو به نوع علت ریزش مو بستگی دارد. بعضی از درمان‌ها قطعی است و باعث برگشت كامل مو می‌شود بعضی از ریزش‌ها هم با مصرف طولانی دارو، تراكم موها بیش از حد نگه داشته می‌شود و موی بیمار به كمك دارو پرپشت می‌شود كه با قطع درمان ممكن است به حالت اولیه بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha