یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 54520
 سلامت نیوز :  انواع ویتامین ها در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارد اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف خودسرانه و بیش از اندازه همین مواد ضروری به خصوص مولتی ویتامین های دارویی سلامت فرد را به خطر می اندازد.

بنابراین نمی توان مصرف مکمل های ویتامینی را راه حل مناسبی برای تامین مواد ضروری دانست. متاسفانه بیشتر افراد بدون آن که دلیل اصلی خوردن مکمل ویتامینی را بدانند فقط برحسب عادت یا توصیه اطرافیان، این داروها را مصرف می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ نکته ای که دانستن آن برای همه ما ضروری است،این است که ویتامین ها مواد مغذی است که وجود آن برای عملکرد طبیعی و واکنش های بیوشیمیایی بدن ضروری است. از آن جا که بدن قادر به ساخت آن نیست باید از طریق موادغذایی، ویتامین موردنیاز تامین شود؛ از طرفی نمی توان مصرف مکمل های ویتامین را جایگزین موادغذایی کرد زیرا مصرف بیش از حد بعضی از ویتامین ها از جمله ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین های A,D.E.K ، در سیستم داخلی بدن اختلال ایجاد می کند.

خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب به خراسان می گوید: تشخیص کمبود مصرف ویتامین ها کار تخصصی است و هر فردی نمی تواندتنها با مشاهده علایمی تشخیص دهد که ویتامین بدنش ناکافی است.زیرا به عنوان نمونه از مرحله کمبود دریافت ویتامین تا تغییر شاخص های بیوشیمیایی و اختلال عملکرد سلولی با علایم مختلفی مواجهیم و تنها پزشک با ارزیابی تغذیه ای می تواند تشخیص دهد که آیا فرد دچار کمبود ویتامین است یا خیر.حتی در مراحل پیشرفته تر نیاز به اندازه گیری بیوشیمیایی فاکتورهای خون بیمار است.وی با اشاره به این که مکمل های مولتی ویتامین در واقع برطرف کننده کمبود دریافت ویتامین است، می افزاید: نکته ای که دانستن آن درباره مصرف این مکمل ها ضروری است، این که بیمار تا مدت معینی به دریافت مکمل نیاز دارد و بعد از مدتی باید به دریافت ویتامین ها از طریق موادغذایی راهنمایی شود.

ویتامین های محلول در آب و چربی

رحمانی با اشاره به این که گروه هایی که بیشتر در معرض کمبود ویتامین  قرار دارند، شامل مادران باردار، شیرده، کودکان، نوجوانان، سالمندان و بعضی از ورزشکاران هستند، افزود:برای برآورد کمبود ویتامین در بدن این افراد حتما باید رژیم غذایی فرد ارزیابی شود؛ زیرا اگر بدن نیاز به ویتامین نداشته باشد، مصرف زیاد آن به سلامت فرد آسیب می رساند. وی افزود: از آن جا که ویتامین ها یا در آب و یا در چربی محلول است، شاید برای دریافت ویتامین محلول در آب مشکل خاصی وجود نداشته باشد و مازاد دریافت آن دفع شود؛ اما ویتامین های محلول در چربی اگر به مقدار زیاد دریافت شود، مشکل ایجاد می کند.

عادت نادرست تغذیه ای

وابستگی به مصرف مولتی ویتامین به بروز عادت ناسالم تغذیه ای منجر می شود؛ به عنوان مثال به مقدار کافی میوه و سبزی مصرف نمی کنیم و از طریق مصرف مولتی ویتامین سعی می کنیم کمبود تغذیه ای خود را جبران کنیم.اما محققان معتقدند مصرف ویتامین برای بسیاری از افراد نه تنها موثر نیست بلکه در برخی موارد ممکن است سمی و خطرناک باشد.

مولتی ویتامین را نمی توان جایگزین غذا کرد

مولتی ویتامین را نمی توان جایگزین غذا کرد و نباید از مصرف موادغذایی تازه در برنامه غذایی روزانه غافل شد.دکتر حمیدرضا فرشچی متخصص تغذیه در گفت وگو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: استفاده از مولتی ویتامین ها و مکمل ها برای بعضی از افراد ضروری است و در برخی موارد مصرف مکمل موجب تامین نیازهای تغذیه ای تامین نشده از غذاها می شود و از بروز بیماری پیشگیری می کند یا عوارض آن را کاهش می دهد.وی گفت: یک برنامه غذایی مناسب و درست نیاز تغذیه ای فرد را از بهترین منابع تامین می کند و در بعضی افراد بنا به ضرورت برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین ها و املاح بسیاری از افراد مولتی ویتامین مصرف می کنند.

فرشچی توصیه کرد: در انتخاب نوع مکمل ها باید دقت کرد و مصرف هرگونه مکملی باید تحت نظر پزشک باشد و از مصرف خودسرانه آن ها باید پرهیز شود.متخصص تغذیه یادآور شد: مولتی ویتامین ها شامل ویتامین های C،B،A،E،D،K و املاحی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، آهن، ید، منگنز و بتاکاروتن است.وی با بیان این که مکمل ها برای هر گروه سنی و جنسیت متفاوت است، ادامه داد: مولتی ویتامین مخصوص زنان در سن بارداری، حاوی مواد مغذی و مکمل های حاوی آهن و فولیک اسید بیشتری است تا نیاز زنان را در بارداری تامین و در صورت بارداری از نقص جنین پیشگیری کند.وی اضافه کرد: مولتی ویتامین مخصوص میانسالان برای زنان و مردان بالای ۵۰سال توصیه می شود.در این افراد میزان جذب برخی از ریزمغذی ها مانند کلسیم، ویتامین B6 و B12 کاهش می یابد و از طرفی نیاز به ویتامین D بیشتر است.به گفته وی مصرف بیش از حد مکمل ها سمی و مشکل زاست و از مصرف بیش از حد آن ها باید خودداری کرد. تأکید محققان بر تأمین مواد مغذی از غذا ست چون ترکیبات مفید مانند فیبر ومواد گیاهی در غذا به جذب بهتر املاح وویتامین ها کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha