سلامت نیوز : سوسن مرندی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عوامل کاهش جمعیت  اظهار داشت: مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده‌اند تا جمعیت به شکل امروز دربیاید. مسائلی مانند فشارهای اقتصادی و تاثیرگرفتن خانواده‌ها از سبک زندگی غربی و شاغل بودن زنان در خانواده‌ها از جمله دلایل کاهش فرزندآوری است.

وی افزود:در سال‌های دهه 60 کاهش جمعیت مورد نیاز بوده و با حمایت مستقیم حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری سیاست‌های جمعیتی اعمال شد اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است. همان‌گونه که در اسلام نیز برخی احکام ثانویه مطابق با شرایط زمانی ممکن است واجب، حرام و یا مباح شود، سیاست‌های جمعیتی نیز می‌تواند تغییر کند.وی تصریح کرد: اگر افراد در این زمینه احساسی برخورد نکنند و به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کرده و اقدامات کارشناسی در این راستا صورت بگیرد، این سیاست‌ها با موفقیت همراه خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما تابع فرمایشات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان در این باره هستیم گفت: برخی‌ها از صحبت‌های ایشان برداشت سوء کرده‌اند در حالی که اصل تنظیم خانواده در آن مقطع که با حمایت جدی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری انجام شد، کاهش جمعیت فقط در آن دوره زمانی را مدنظر داشت نه کاهش جمعیت در حالت کلی.وی تاکید کرد:درس تنظیم خانواده اگر در تنظیم جمعیت موثر بوده الان هم می‌تواند مفید باشد. بحث تنظیم خانواده لزوماً به معنای کاهش جمعیت نیست و شامل تنظیم جمعیت است که ممکن است بر حسب نیاز، کاهش یا افزایش نسل را به دنبال داشته باشد.در مناطقی از کشور که مشکلات حاد اقتصادی دارند شاید نیاز به افزایش جمعیت وجود نداشته باشد از این رو درس تنظیم خانواده می‌تواند به این امر کمک کند. 

مرندی با ذکر این نکته که درس تنظیم خانواده آگاهی‌های عمومی در مورد تنظیم جمعیت افراد را در اختیار مردم قرار داده و تنها این درس باید به روز شود گفت:حذف درس راه حل مناسبی نیست و تنها باید اطلاعات آن درس به روز شده و موارد تغییر یافته یا اصلاحی در اختیار اساتید و دانشجویان قرار بگیرد.وی ادامه داد: موردی که باید نسبت به آن حساسیت به خرج داد، به روز کردن اطلاعات است. ما سال‌ها وقت و هزینه برای اطلاع‌رسانی در کم کردن جمعیت کشور انجام داده‌ایم و اگر این درس‌ها را حذف کنیم نوعی نقض غرض به حساب می‌آید.

مرندی تصریح کرد:تنظیم خانواده نه به معنای افزایش جمعیت است و نه تنها کاهش. مواقعی که نیاز به افزایش و کاهش جمعیت است می‌توان از این درس کمک گرفت. برداشتن این درس کار کارشناسی می‌طلبد و افراد نباید شتابزده در مورد حذف این کتاب نظر بدهند.وی تشویق‌های مورد نیاز در زمینه ازدیاد نسل و تناسب آن با نیاز جامعه را مهم دانست و افزود: هر آنچه که مورد نیاز جامعه باشد و باعث تسهیل ازدواج، بهبود وضعیت اقتصادی شود به ازدیاد نسل نیز کمک می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت آگاه سازی و اطلاع‌رسانی در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت خاطرنشان کرد: صداوسیما و رسانه‌ها همواره در فرهنگ‌سازی پیشتاز بوده‌اند از این رو مسئولان نظام باید از طریق این ابزار و همچنین مراکز آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها و از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این مورد اقدام کنند.وی با اشاره به موانع موجود در رابطه با تحصیل مادران در دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر به خاطر حساسیتی که درباره حضور دانشجو در دانشگاه وجود دارد مادران شاغل با حضور در دانشگاه با مشکل مواجه هستند و باید تدابیری اندیشیده شود تا دانشجو بتواند با گذراندن 3 یا 4 واحد درسی، دانشجو تلقی شده و بتواند بعد از مرخصی شیردهی در دانشگاه حضور داشته و بتواند مدت طولانی‌تری در دانشگاه بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha