یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 54533

برای آنكه شما بتوانید خون خود را اهدا كنید باید واجد شرایطی باشید كه بواسطه آن ؛اهدای خون؛نه برای سلامتی بدن شما عوارضی داشته باشد ونه برای فردی كه قرار است خون شما به وی تزریق گردد.

شرایط عمومی اهدای خون
 سلامت نیوز : برای آنكه شما بتوانید خون خود را اهدا كنید باید واجد شرایطی باشید كه بواسطه آن ؛اهدای خون؛نه برای سلامتی بدن شما عوارضی داشته باشد ونه برای فردی كه قرار است خون شما به وی تزریق گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه انتقال خون ؛ شرایط عمومی اهدای خون به قرار زیر هستند:

1 - ارائه كارت شناسایی عكس دار توسط داوطلب اهداخون

2-حداقل سن 17 سال و حداكثر 65 سال.چنانچه اولین نوبت اهدا خون می باشد حداكثرسن جهت اهدا  

60 سال است .

3-حداقل وزن 50كیلو گرم.

4-رعایت فاصله زمانی حداقل 8 هفته بین دو نوبت اهدای خون؛با این شرط كه دفعات اهدا ی خون از 4 بار در سال تجاوز ننماید.البته بهتر است آقایان با فواصل 3 ماهه ؛و خانمها با فواصل 4 ماهه نسبت به اهدای خون اقدام نمایند.

5- تندرستی ؛بدان معنی كه علاوه بر احساس سلامتی؛توانایی انجام فعالیتهای معمول زندگی خود را داشته باشید.خوب است بدانید ؛كه در رابطه با اهدای خون؛حتی یك فرد دیابتی یا مبتلا به پرفشاری خون ؛كه بیماری وی تحت كنترل و در سیر درمان قرار داشته باشد نیز تندرست محسوب می شود.

-اهداكنندگان طی 6-4 ساعت قبل از اهدای خون ،غذامیل كرده باشند.

- اهداكنندگان مراجعه به دندانپزشكی نداشته باشند.

- اهداكنندگام مبتلا به سرماخوردگی یاگلودردنباشند.

- اهداكنندگان طی یكسال گذشته بستری در بیمارستان یاجراحی نداشته باشند.

-اهداكنندگان طی یكسال گذشته تزریق خون ،واكسیناسیون یاتزریق هورمون رشدنداشته باشند.

درصورتیكه اهداكنندگان از دارویی استفاده می كنند دررابطه با مواردزیرباپزشك مشورت كنند:

*چه دارویی وبه چه علت مصرف كرده اید؟

*آیادوره كامل دارورامصرف كرده اید؟

*چه زمانی مصرف دارو به پایان رسیده است؟

*آیاآسپرین یاداروی حاوی آسپرین مصرف كرده اید؟چه زمانی ؟

*آیاداروهای آنتی بیوتیك خوراكی یاتزریقی مصرف نموده اید؟

-اهداكنندگان طی یكسال گذشته حجامت ،خالكوبی ،الكترولیزطب سوزنی یاسوراخ كردن گوش یا آندوسكوپی نداشته باشند.

-در صورتیكه مبتلا به بیماری خاص مثل قلبی -عروقی -مغزی -نخاعی -گوارش -تیروئید-خونی -متابولیك -كلیوی -ریوب -اتوایمیون -

دیابت -روماتیسم -تب روماتیسمی واختلالات انعقادی می باشیدباپزشك مشورت فرمائید.

- درصورتیكه طی یكسال گذشته سفربه مناطق مالاریاخیزداشته ایدبمدت یك سال از اهدای خون معاف می باشید.

-اهداكنندگانی كه طی 12ماه گذشته تشخیص سوزاك یاسیفلیس برای آنها گذاشته شده است از اهدای خون بمدت 12 ماه معاف هستند.

-درصورتیكه رفتارهای مخاطره آمیزداشته اید(روابط جنسی پرخطر-اعتیادتزریقی -اقامت درزندان )باپزشك مشورت نمائید.


مراحل اهدای خون

1- ثبت نام: شامل ثبت مشخصات فردی شما نظیر نام,سن,ملیت,آدرس و...

2-غربالگری پزشكی: شامل مصاحبه پزشك و انجام معاینات ساده(اندازه گیری وزن,فشار خون,نبض و درجه حرارت بدن) با هدف تایید صلاحیت پزشكی شما برای اهدای خون.

دراینجا پرسش هایی از طرف پزشك,در مورد تاریخچه سلامتی و بیماری های قبلی شما مطرح می شود كه پاسخگویی دقیق و صحیح به این سئوالات , منجر به ارتقای سلامت خون های اهدایی و حفظ سلامت خود شما , در حین اهدای خون خواهد گردید.

3- آزمایشات كم خونی و غلظت خون: با نظر پزشك مستقر در واحد اهدای خون,آزمایشات ساده ای برای اندازه گیری هموگلوبین خون شما و همچنین غلظت آن انجام می گیرد.

4- خودحذفی: در این مرحله شما از طریق مطالعه جزوات ویژه خود حذفی وراهنمایی های پزشك معاینه,از مواردی كه سلامت خون و فرآورده های خونی را به خطر می اندازد مطلع خواهید شد تا در صورت هرگونه شكی در مورد سلامت خونتان,از اهدای خون انصراف نمایید.

5- خونگیری : شامل استریل كردن ناحیه چین آرنج می باشد. كل مرحله خونگیری از زمان خوابیدن شما روی تخت تا خارج كردن سوزن خونگیری , حدود 10 تا 20 دقیقه طول می كشد.

6- نیرو بخشی : شامل دقایقی استراحت همراه با مراقبت كادر پزشكی ازشما و پذیرایی مختصر با آب میوه و شیرینی است.

توصیه های پس از اهدای خون

اهدا كننده گرامی, اكنون شما به جامعه نیكو كاران و ایثار گران همیار سازمان انتقال خون ایران پیوسته اید. كسب فیض معنوی ,اجر اخروی و تقویت روحیه نوعدوستی را به شما تبریك می گوییم.خواهشمند است برای حفظ سلامتی خود به توصیه های پزشكان و كارشناسان ما توجه كنید:

• بعد از اهدای خون به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی تخت خونگیری استراحت كنید . به راهنمایی های كارشناسان ما توجه داشته , قبل از اجازه ایشان از تخت خونگیری بلند نشده و محل خونگیری را ترك نكنید.

• به هنگام بلند شدن, از تخت بعنوان تكیه گاه استفاده نكنید و با تكیه بر دستی كه از طریق آن خون اهدا كرده اید بلند نشوید. همكار ما برای بلند كردن شما از روی تخت به شما كمك می كند.

• بعد از استراحت, پذیرایی مختصری با شربت و شیرینی انجام می شود كه اولاً با تطابق بدن شما با حجم خونی كه اهدا كرده اید كمك می كند و دوم آنكه بعد از اهدای خون, باعث توقف بیشتر شما برای دقایقی دیگر , در محل خونگیری می شود . كه زمانی مناسب برای مراقبت های پزشكی و انتقال توصیه های بهداشتی توسط كارشناسان ما به شما فراهم می سازد.

• بعد از اهدای خون می توانید بلافاصله به كار و زندگی روزمره خود برگردید و حتی می توانید فعالیتهای بدنی روزانه , نظیر پیاده روی را نیز انجام دهید. منوط به آنكه تا 24 ساعت به دستی كع از طریق آن خونگیر یانجام شده است, فشار وارد نكنید و از انجام كارهای سنگین و بلند كردن اجسام سنگین بپرهیزید , تا ناحیه سوزن دچار كبودی و یا خونریزی نشود.

• تا 24 ساعت اقدام به انجام ورزش (بغیر از پیاده روی) و تمرینات بدنی سنگین نكنید.

• در صورتیكه خلبان وخدمه پروازی هواپیماهای مسافری ،خلبانان وخدمه پروازی جنگی ،رانندگان جرثقیل وكلیه وسایط نقلیه سنگین وغواصان ،كسانیكه درآتش نشانی كارمی كنند ،ورزشكارانی كه ورزش سنگین وحرفه ای انجام می دهند ،افرادیكه از نردبان بالا میروند یا    

درساختمانهای مرتفع روی داربست كارمی كنند،رانندگان قطاروكوهنوردان بایدحداقل 24-12 ساعت بین اهدای خون و برگشت به كار وشغل شان فاصله باشد.

• تا چند ساعت, برچسبی را كه در محل ورود سوزن خونگیری زده شده است بر ندارید .

• در طی 24 ساعت آینده و بویژه 2 ساعت اول , مایعات بیشتری صرف كنید.

• بعد از اهدای خون , مصرف اضافی هیچ گونه مواد غذایی مكمل و مقوی ضرورت ندارد, و حجم و سلولهای خون شما بطور خودكار جایگزین می شود. بهر حال در صورتی كه تمایل دارید سلولهای خونی شما سریعتر جبران شود, مصرف محدود قرص های حاوی تركیبات آهن و ویتامین ث در طی روزهای بعد از اهدای خون , با مجوز پزشك مستقر در واحد اهئای خون و با میزانی كه ایشان تعیین می كند, بلامانع است. باید دانست كه حجم مایع خون اهدایی شما در طی 24 ساعت , و تعداد گلبولهای قرمز خون شما نیز حداكثر در عرض 2-4 هفته , توسط بدن شما جبران می شود.

• اگر سیگاری هستید , حداقل تا یك ساعت پس از اهدای خون سیگار نكشید.

• ممكن است بعداً مقداری كبود شدگی جزئی در ناحیه ورود سوزن ایجاد شود , كه بدلیل جمع شدن اندكی خون, در بافت های اطراف محل خونگیری می باشد . جای نگرانی نیست چون این كبودی در عرض 2-3 روز ,خودبخود بر طرف خواهد گردید .

• اگر از محل خونگیری , هر گونه خونریزی مشاهده گردید, كافی است دست خود را بالا نگه داشته و به كمك یك گاز استریل و یا پارچه های تمیز و با نیروی برآمدگی گوشتی كف دست خود به آن فشار آورید , تا خونریزی متوقف شود. در صورت ادامه یافتن خونریزی , به پایگاه اهدا خون مراجعه كنید.

• اگر در طی روز یا روزهای بعد, در ناحیه ورود سوزن خونگیری دردی احساس كردید, در صورت نیاز می توانید مسكن های معمولی نظیر استامینوفن و یا بروفن استفاده كنید( بروفن با با شكم خالی مصرف نكنید). اگر درد شدید بود به پایگاه انتقال خون مراجعه كنید.

• اگر در طی 2 هفته پس از اهدای خون ,‌دچار هر نوع بیماری عفونی شدید, حتماً به پایگاه انتقال خون اطلاع دهید.شاید لازم باشد تا از ورود خون اهدایی شما به چرخه مصرف خون جلوگیری شده و یا آزمایشات تكمیلی بطور رایگان توسط سازمان انتقال خون بر روی خون شما انجام شود.

• اگر در طی 6 ماه پس از اهدا خون, دچار یرقان و یا هر نوع بیماری عفونی منتقله از راه خون و تماس جنسی نظیر ایدز, سیفلیس و... شدید , حتماً پایگاه انتقال خون را در جریان قرار دهید.

• عده ای از اهدا كنندگان , در مورد كاهش وزن بواسطه اهدای خون سئوال می كنند.باید دانست كه با اهدای خون, تا نیم كیلو گرم از وزن بدن بطور موقت كم می شود كه مربوط به حجم خون اهدا شده است و این كاهش خفیف وزن م بلافاصله با مصرف آبمیوه و شیرینی و یا مصرف غذا در همان روز جبران می شود.

• بر روی خون اهدایی شما به طور روتین آزمایشاتی با هدف ردیابی بیماری های منتقله از راه خون , نظیر ایدز, هپاتیت,سیفلیس و... نیز تعیین گروه خونی انجام می شود , و نتیجه حاصله , در قالب كارت خون , به آدرس شما ارسال می شود. اطفاً در مراجعه های بعدی خود به پایگاه های اهدای خون, كارت خون قبلی خود را بهمراه بیاوریدو در صورتی كه به هر دلیلی كارت خون به دست شما نرسید,حتماً با پایگاه اهدای خون تماس بگیرید, تا رد صورت لزوم, كارت المثنی صادر شود.
 

 انواع اهدا خون

1 - اهدا خون غیرخودی (آلوژنیك )

انواع اهداكنندگان اهدا خون غیرخودی (آلوژنیك ) :

الف - اهداكنندگان پولی : این افراد در ازای دریافت پول خون اهدا می نمایند . از آنجاییكه این افراد ممكنست به خاطر دریافت پول به سوالات مربوط به رفتارها وسلامت خود پاسخ صحیح ندهند نمی توانند بعنوان منبع تامین خون سالم معرفی شوند.

ب - اهداكننده جایگزین/فامیلی:این افراد در زمانی كه خون آنها مورد نیز یكی از اعضاء خانواده یا آشنایان می باشد خون اهدا می نمایند .این افراد ممكنست به خاطر تحت فشار بودن از طرف اعضای خانواده ویا نگرانی برای خود بیمار به سوالات پاسخ صحیح ندهندوباعث انتقال آلودگی به فرد گیرنده خون شوند.  همچنین بستگان بیمار نیازمند به خون ممكن است افرادی را با پرداخت پول تشویق به اهدای خون به جای خود نمایند .

ج - اهداكنندگان داوطلب : این افراد به صورت كاملا داوطلبانه وبدون در نظر گرفتن پاداش مادی خون خود را اهدا می نمایند .

انگیزه اصلی این افراد كمك به دیگران است . دلایل اندكی جهت پنهان كردن اطلاعات مربوط به آن بخش از سلامت و روش زندگی فرد كه آنهارا برای اهدای خون به طور موقت نامناسب می نماید دارند وخون سالمتری را می توانند اهدا كنند.

اهداكنندگان داوطلب به سه گروه تقسیم می شوند :

- اهداكننده بار اول : اهداكننده ای است كه برای اولین بار به مراكز اهدای خون مراجعه كرده وسابقه هیچگونه اهدای خونی ندارد .

- اهداكننده با سابقه : به اهداكننده ای اطلاق می شود كه سابقه اهدای خون را دارد ولی از آخرین باری كه اهدای خون نموده بیش از یكسال می گذرد . این تعریف در بر گیرنده اهداكنندگانی است كه در سال كمتر از 2 بار خون اهدا می نمایند.

- اهداكننده مستمر : اهداكننده ای كه سالانه حداقل دو بار خون اهدا می كند.

2 - اهدا خون خودی (اتولوگ )

فردا دیراست همین امروز به جمع اهداكنندگان مستمر سازمان انتقال خون بپیوندید.

آیا می دانید كه :

هر3 ثانیه ،یك بیمار نیاز به خون و فراورده های آن پیدا می كند.

از هر 3نفریك نفردرطول زندگی نیاز به خون پیدا می كند.

یك واحدخون اهدایی شما كه فقط اندكی از خون موجود در بدن شماست می تواند جان 3 نفررا از مرگ حتمی نجات دهد.

فراموش نكنید كه : همیشه چشمان یك بیمارنیازمند به خون منتظرشماست.

خون سالم جان مرا نجات دادآیا خون شما بود؟

یك نفر جان مرا نجات داد آیا شما بودید؟

اهداكننده مستمرمناسب ترین فردبرای اهدای خون میباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شاپرک پی ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    2 0
    ممنون از اطلاع رسانی