سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با تاکید بر این که بیماری هایپرهیدروزیس یا تعریق زیاد کف دست و پا علت‌های نامشخص دارد، گفت: هایپرهیدروزیس به طور معمول به کف دست و پا و زیر بغل محدود می‌شود و ممکن است در هوای گرم تشدید شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: تعریق زیاد کف دست یا پا و ناحیه زیر بغل که در اصطلاح علمی ‌به آن «هایپرهیدروزیس» می‌گویند معمولا ناشی از هیجانات روحی است و متاسفانه برخی آن را با بیماری تیروئید اشتباه می‌گیرند. در صورتی که در این بیماری، تنها یک ناحیه خاص از بدن دچار تعریق زیاد شده ولی در بیماری تیروئید کل بدن دچار تعریق عمومی‌ می‌شود.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به تعریق زیاد کف دست و پا ممکن است مبتلا به تعریق زیاد زیر بغل هم باشند، ولی فقط 25 درصد مبتلایان به تعریق زیاد زیر بغل، مبتلا به تعریق بیش از حد کف دست و پا هستند که ممکن است بوی بدی از آن ناحیه به مشام برسد.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه تعریق زیاد کف دست و پا یا ناحیه زیر بغل در برخی مواقع زمینه ارثی دارد، تصریح کرد: ‌این بیماری زمینه‌های ارثی دارد که در کودکان بیشتر است و با افزایش سن بهبود پیدا می‌کند، اما در برخی افراد این بیماری ماندگار است.

این متخصص پوست و مو در خصوص عوارض داروهای خوراکی بر دیگر اعضای بدن اظهار داشت: درمان این بیماری در چهار مرحله صورت می‌گیرد و معمولا داروهای خوراکی به دلیل عوارضی که بر دیگر اعضای بدن دارد مثل کاهش ترشح بزاق که سبب خشکی دهان فرد می‌شود، کاهش تحرکات روده‌ای که منجر به یبوست می‌شود و فشار به داخل چشم که منجر به آب سیاه گلوکوم می‌شود تجویز نمی‌شوند.

دکتر احسانی گفت: داروهای موضعی حاوی آلومینیوم کلراید اولین درمان این بیماری محسوب می شود که معمولا از غلظت پایین شروع به درمان می‌کنیم که فرد بایستی این داروها را شبانه به کف دست‌های خود بمالد و در صورت جواب ندادن، غلظت داروها بالاتر تجویز می شود.وی پیرامون عدم بهبود بیمار که مرحله دوم درمان است، اظهار داشت: در روش Iontophoresis که شامل عبور جریان الکتریسیته از پوست است این جریان را به غدد عرق کف دست و یا پا انتقال می‌دهیم. بیمار در ابتدا باید جلسات بیشتری برای درمان مراجعه کند و با بروز بهبود تعداد جلسات درمان هم کاهش پیدا می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ‌در صورتی که بیمار با روش‌های قبل بهبود نیابد مرحله سوم برای درمان که تزریق آمپول بوتاکس به کف دست بیمار است شروع می شود که به مدت ۶ ماه تعریق کف دست بیمار کاهش پیدا می‌کند. همچنین پرهزینه بودن و کاهش قدرت عضلانی در ناحیه دست بیمار از عوارض این روش محسوب می شود.این متخصص پوست مو در پایان مرحله چهارم برای درمان بیماری تعریق کف دست و پا را که جراحی سمپاتکتومی ‌و برداشت غدد عرق درناحیه زیر بغل است مورد تایید پزشکان ندانست و گفت: از این روش برای درمان اولیه بیمار استفاده نمی‌ شود و تنها در افراد خاص این روش کاربرد دارد. همچنین استرس مهمترین عامل تشدید این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha