دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 54571
سلامت نیوز : از ساعت 16:53 بیست و یكمین روز مردادماه امسال كه درون زمین با بزرگای 2/6 در مقیاس ریشتر روی زمین را به مبارزه طلبید تا ساعت 21 شب كه شبكه اول سیما این خبر را به اطلاع عموم رساند، قریب به چهار ساعت سپری شده بود.

خبر‌گزاری‌های خارجی دست به كار شده بودند كه خبرگزاری‌های داخلی هم به تكاپو افتادند. سرانجام حدود ساعت 17:05 همان روز نخستین خبرها از لرزش زمین در جوار دریاچه ارومیه كه این روز‌ها با درد خشك شدن دست و پنجه نرم می‌كند روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، مهر و ایرنا از عدد 2/6 ریشتری خبر دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ حدود ساعت شش بعدازظهر كه خبرنگار اعتماد شماره تلفن عباس فلاحی‌باباخان، نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی را گرفت و او ملتمسانه می‌خواست كه مسوولان را خبر كنید تا كمك برسانند، این سوال در ذهن‌ها نقش می‌بست كه چرا واحد‌های مدیریت بحران در كشور دست به كار نشده‌اند.هیچ‌كس خبری از یورش درون زمین به روی زمین نداشت، تلفن‌ها مختل شده بود و خبری از روستا‌ها نبود.

بالاخره تا نیمه‌شب عدد 180 تعداد قربانیان این مبارزه را خبر داد و مجروحان نیز به 1300 نفر رسید. عكس‌ها كه یكی‌یكی روی خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد، اهل خبر بیشتر به ابعاد حادثه پی بردند اما هنوز خبری از اعلان ماجرا در تلویزیون، این موثرترین رسانه كشور، نبود.این شبكه‌های اجتماعی بودند كه از نیمه‌شب محملی برای هماهنگی داوطلبان شدند و بسیاری ساعت از نیمه‌شب گذشته بود مراسم شب قدر را در مسیر امداد به هموطنان ترك‌زبان خود در پیش گرفتند.

سیاهی شب كه گذشت تازه خبرها از مرگ روستاییان رسید. وقتی وزیر كشور وارد آذربایجان شده بود یعنی ساعت 11 و 46 دقیقه صبح روز 22 مرداد دیگر مرگ 300 تن از روستاییان آذربایجان شرقی از توابع اهر و هریس قطعی شده بود.شمار مصدومان نیز تا ظهر 22 مرداد یعنی دیروز دو هزار و 600 تن ثبت شده است. اما نكته اینجاست كه مبارزه زمین با روی زمین در روستاها رقم خورده و خبرها از روستا به شهر به كندی مخابره می‌شود و هنوز به درستی آمار‌ها را نمی‌توان مبنا قرار داد.مرتضی اكبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران كشور به ایسنا گفته است 537 پارچه آبادی در این زلزله ویران شده است. این در حالی است كه هیچ‌كدام از این آبادی‌ها كمتر از هزار و 500 نفر جمعیت ندارند و همه آبادی‌های پررونقی محسوب می‌شده‌اند.

از لرزش صبح تا پس‌لرزه‌ها

حالا بعد از وقوع حادثه نگاهی به اخبار نشان از آن دارد كه مهر، ساعت 6:17 صبح از زمین‌لرزه‌یی در اردبیل خبر داده بود و بعد حدود ساعت 17:35، 21 مردادماه 91 از دو زمین‌لرزه با بزرگای 6 و 2/6 در مقیاس ریشتر خبر داد.تا ساعت 20 یعنی شامگاه 21 مرداد 91 حدود 50 پس‌لرزه مردم دیگر شهر‌های آذربایجان شرقی و غربی و همین‌ طور استان اردبیل را نگران و مضطرب كرد. این پس‌لرزه‌ها تا صبح دیروز حدود ساعت 11:39 به عدد 200 رسید و زلزله‌شناسان خبر دادند كه نوع زلزله با كانون اهر زلزله‌یی دوگانه بوده است. امدادرسانی به مردم با طلوع آفتاب بیست و دوم مردادماه جانی به خود دید و سامان یافت.

پلیس مستقر شد


از نیمه‌شب بیست و یكم مرداد در مسیر تهران -تبریز یك خط امداد تشكیل شد تا خودروهای امدادی سریع‌تر خود را به آذربایجان شرقی برسانند. فرمانده پلیس آذربایجان شرقی نیز از استقرار اكیپ‌های انتظامی و ترافیكی در مسیر مناطق زلزله‌زده خبر داد. همچنین فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی صبح 22 مرداد 91 گزارش داد كه جاده خواجه ورزقان آسیب جدی دیده است، عكس‌های خبرگزاری مهر نیز حاكی از آسیب جدی به آسفالت جاده و مناطق زلزله‌زده است.

تكانه‌های یك حادثه

خبر‌ها كه از مناطقی چون ورزقان روی خبر‌گزاری‌ها قرار گرفت، تازه مشخص شد جایی چون این نقطه بیمارستان ندارد. نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز صبح 22 مرداد 91 تصریح كرد مدیریت بحران در ورزقان ضعیف است. تا غروب دیروز همچنان خبر‌ها از این شهرستان آذربایجان شرقی حاكی از كمبود آب، نان و چادر بود.با وجود وقوع زلزله‌هایی چون زمین‌لرزه آخرین روز بهار 1369 در رودبار و زلزله پنجم دی‌ماه 1382 در بم و زلزله سال گذشته در خراسان رضوی هنوز مدل مدیریت بحران ما سامان نیافته است و ضریب عملكرد استان‌های همجوار با بحران چنان اندك بوده كه باز هم از تهران و پایتخت نیاز به اقدام بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha