رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: بیماری تب مالت هنوز به خوبی در كشور كنترل نشده است و در برخی استان‌های كشور از جمله خراسان، آذربایجان غربی، مركزی، بخش‌هایی از مازندران و بخش‌هایی از كردستان به آهستگی در حال افزایش است.

محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با فارس‌ افزود: بیماری تب مالت یك بیماری پیچیده در كشور ماست كه میكروارگانیسم آن با كشورهای اروپایی متفاوت است، این تفاوت باعث شده كه این بیماری در كشور ما به سختی به درمان جواب دهد و درمان آن پیچیده‌تر و پر هزینه‌تر از جاهای دیگر باشد.
وی گفت: بیماری تب مالت یك بیماری مشترك بین انسان و حیوان است كه بر اثر تماس با حیوان آلوده، در هنگام نگهداری، ذبح، دوشیدن شیر، پاك كردن محل زندگی دام یا مصرف محصولات دامی به خصوص شیر نجوشیده و محصولات لبنی حاصل از شیر نجوشیده منتقل می‌شود.
رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد:‌ این بیماری كانون‌های متعددی در كشور ما دارد به همین علت لازم است، مسئله حفاظت مردم و دام‌ها از این بیماری به عنوان یك مسئله جدی در دستور كار ارگان‌های مربوطه قرار گیرد، كنترل این بیماری به هیچ‌وجه از عهده یك سازمان بر نمی‌آید و همكاری وزارت بهداشت، سازمان دامپزشكی، وزارت كشور، نیروی انتظامی و سازمان‌های غیر دولتی مرتبط در این زمینه كاملا ضروری است.
گویا گفت:‌ بیماری تب مالت سال گذشته حدود 24 هزار مبتلای انسانی در كشور داشت،‌ البته این آمار شامل مواردی است كه در سیستم دولتی شناسایی كرده‌ایم و قطعاً تعداد زیادی از بیماران نیز برای درمان به بخش خصوصی مراجعه كرده‌اند، فردی كه به این بیماری مبتلا می‌شود نیازمند درمان طولانی است كه از حداقل یك تا دو ماه و گاه ماه‌ها طول می‌كشد.
وی افزود: تب مالت ممكن است موجب بروز بیماری‌های قلبی یا مغزی شود كه حتی به عمل جراحی مثلاً قلب منجر شود كه میلیون‌ها تومان هزینه این عمل‌های جراحی است.
وی اضافه كرد: بسیاری از بیماران مبتلا به تب مالت حتی پس از درمان نیز گرفتار عوارض این بیماری هستند و كمر درد و دردهای مفصلی ناشی از این بیماری ممكن است تا مدت‌ها باقی بماند.‌
گویا افزود: ‌مهم‌ترین اقدامی كه برای كنترل این بیماری باید انجام داد كنترل دام و آموزش مداوم و مرتب به مردم است، مردم باید بدانند كه به هیچ‌وجه نباید شیر نجوشیده یا محصولات حاصل از آن مصرف كنند،‌ همچنین هنگام ذبح یا دست زدن به حیوان باید از دستكش استفاده شود زیرا قطره‌های آلوده حیوان بیمار می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد.
رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: از بین رفتن حیوان آلوده خسارت زیادی را به دامداران تحمیل می‌كند كه باید این خسارت از سوی سازمان دامپزشكی برای دامداران جبران شود در غیر این صورت كنترل این بیماری در كشور بسیار مشكل‌تر می‌شود، ‌البته با تغییر رویكرد سازمان دامپزشكی انتظار داریم این مسئله در سال جاری بهبود یابد اما اعتبار و بودجه این سازمان برای پرداخت خسارت به دامداران كافی نیست.
وی افزود:‌ دام‌های آلوده به تب مالت اكثراً رشد مناسبی ندارند، ‌لاغر و ضعیف هستند،‌ دچار سقط می‌شوند و با توجه به قیمت بالای این دام‌ها بار مالی ناشی از این بیماری در كشور بسیار بالاست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha