دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 54584

چون محل وقوع این زلزله در روستاها بود و به دلیل اینكه خانه های روستایی از ایمنی و استحكام بالایی برخوردار نیستند در همان لحظات اول انتظار این تعداد تلفات و خسارات به منازل مسكونی را داشتیم.

چرا در برابر زلزله آسیب پذیریم؟
سلامت نیوز : زلزله ای كه روز شنبه آذربایجان شرقی را به لرزه در آورد، در عمق كمتر از 10 كیلومتری سطح زمین و در اصطلاح زلزله شناسی جزو زلزله های شدید بود. چون محل وقوع این زلزله در روستاها بود و به دلیل اینكه خانه های روستایی از ایمنی و استحكام بالایی برخوردار نیستند در همان لحظات اول انتظار این تعداد تلفات و خسارات به منازل مسكونی را داشتیم. اما همین زلزله اگر در منطقه‌ای به وقوع می‌پیوست كه شرایط ایده‌آل از نظر استحكام ساختمان‌ها و بناها را داشت مسلما تلفات خیلی كمتر از این مقدار می‌شد. به عبارت دیگر مقاوم نبودن سازه‌ها، ما را در برابر زلزله‌های اینچنینی آسیب‌پذیر كرده است و به رغم هشدارهایی كه همیشه درباره پیامد‌های بی‌توجهی به مقاوم‌سازی بناها گفته می‌شود، باز هم اقدامی جدی نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در آذربایجان بر اساس گزارشاتی كه ارسال شده، ساختمانهای نوساز نیز آسیب دیده اند و این نكته به این معنی است كه ساخت و ساز و ایمن‌سازی در آنها جدی گرفته نشده، اینكه گفته می‌شود قبل از وقوع زلزله در آذربایجان یك هفته قبل زمین لرزه می‌آمده، صحبت دقیقی نیست چرا كه آذربایجان جزو مناطق زلزله خیز است و همانند دیگر مناطق كشور ممكن است روزانه زلزله هایی با قدرت كم در آن اتفاق بیفتد. زلزله تهران نیز امری محتمل است اما زمان وقوع آن را به هیچ عنوان نمی‌توان پیش‌بینی كرد. بعد از زلزله بم سازمان مدیریت بحران اقدامات خوبی را برای مقابله با حوادث انجام داد اما هنوز گزارشی كه برآورد دقیقی درخصوص صدمات زلزله داشته باشدتهیه نشده است. تهران یكی از 5‌كلانشهر دنیاست كه در كنار جاكارتا،‌استانبول، لس آنجلس و توكیو در معرض جدی خطر زلزله قرار دارد و خطر بروز زلزله در این كلانشهرها به عنوان یك مسئله جهانی مطرح است چرا كه جمعیتی میلیونی دراین شهرها زندگی می‌كنند و امدادرسانی به آنها باید بر اساس اولویت ها و برنامه‌ریزی‌های علمی صورت بگیرد. تهران از نظر مقابله با زلزله در خصوص استحكام بناها وضعیت خوبی ندارد . ساخت‌و‌سازهای فرسوده مسئله مهمی است. اگر چه شهرداری تهران ساخت‌و‌سازهایی را در بافت فرسوده انجام داده اما این كار نیز قابل ارزیابی است ولی هر ارگان و نهادی در كلانشهرها با روش علمی به دنبال افزایش مقاوم سازی باشد، باید از آن استقبال كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha