دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 54591

یكی از مهم ترین بیماری های خاموش كه این روزها گریبان گیر انسان های بسیار زیادی شده، پوكی استخوان است. پوكی استخوان می تواند در طولانی مدت باعث بروز مشكلات بسیار زیادی شود و كنترل كردن آن نیز بسیار سخت است.

استخوان های پوك
سلامت نیوز : یكی از مهم ترین بیماری های خاموش كه این روزها گریبان گیر انسان های بسیار زیادی شده، پوكی استخوان است.

پوكی استخوان می تواند در طولانی مدت باعث بروز مشكلات بسیار زیادی شود و كنترل كردن آن نیز بسیار سخت است. در ادامه راه هایی برای پیشگیری از این بیماری به شما پیشنهاد می دهیم:

 روزانه 3تا 4 سهم از گروه شیر و مواد لبنی كه تامین كننده بخش عمده كلسیم مورد نیاز روزانه است مصرف كنید. هر سهم از این گروه برابر با یك لیوان شیر یا ماست و یا 45 گرم پنیر كم نمك و یا سه چهارم لیوان كشك با غلظت متوسط است.

از سایر منابع غذایی كلسیم مثل حبوبات، مغزها، مثل بادام، كنجد، سبزی های برگی مانند انواع كلم در برنامه غذایی خود بگنجانید. ماهی كیلكا و ساردین هم اگر بطور كامل و با استخوان خورده شوند از منابع خوب كلسیم هستند.

مصرف موادغذایی حاوی منیزیم كه در استحكام استخوانها نقش مهمی دارند مانند بادام زمینی، فندق، گردو، نخود، عدس، گوشت بدون چربی، سبزی های سبز و انواع ماهی را فراموش نكنید.

از مصرف زیاد فسفر (موجود در غذاهای فرایند شده حاوی مواد نگهدارنده مانند سوسیس و كالباس و نوشیدنی های كولادار) پرهیز كنید. بخصوص نوشابه های گازدار به دلیل میزان فسفات بالا جذب كلسیم غذا را مختل كرده و زمینه را برای پوكی استخوان فراهم می كند.

برای جذب كلسیم باید ویتامین D (حدود 400 واحد بین المللی در روز) از نور مستقیم خورشید و منابع غذایی آن (زرده تخم مرغ، جگر، ماهی) به دست آورید. مدت زمان استفاده از نور خورشید حدود 10 دقیقه در روز و حداقل دو الی سه بار در هفته است و كافی است صورت و دستها و بازوها درمعرض نور مستقیم آفتاب قرارگیرد.

نوشابه های طبیعی مانند آب میوه، دوغ و انواع شربت ها به جای نوشابه های كافئین دار (انواع كولاها و قهوه) مصرف شوند. زیرا نوشابه های گازدار و قهوه از جذب كلسیم در بدن جلوگیری می كنند.

افراط در مصرف چای نیز موجب افزایش دفع ادراری كلسیم بدن شده و زمینه را برای پوكی استخوان فراهم می كند.بخاطر داشته باشید كه استعمال سیگارمی تواند با كاهش سطح هورمون استروژن، منجر به یائسگی زودرس بشود. در نتیجه شانس ابتلا به پوكی استخوان افزایش می یابد.

سیگاری ها در خطر ابتلای بیشتری به پوكی استخوان می باشند. همچنین سیگاركشیدن اثرات مفید درمان با استروژن بعد از یائسگی را كاهش می دهد.

منبع : کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha