سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5461

در یکی از اتاق های بیمارستان بلک لاین در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی یک زن باردار که بر روی تخت دراز کشیده مشغول انجام سونوگرافی است.

در نزدیکی او پزشک در حال بررسی تصاویری است که از جنین بر روی صفحه کامپیوترش ظاهر می شود.این صحنه ای است که در همه بیمارستان های جهان دیده می شود.اما آنچه در مورد این بیمارستان متفاوت است این است که تصاویر این جنین همزمان بر روی صفحه کامپیوتر دیگری در بیمارستان کر در حیدرآباد هند نیز ظاهر می شود.

دو پزشک در این دو بیمارستان از طریق دو پنجره کوچکی که در کنار صفحه کامپیوترهایشان باز می شود یکدیگر را می بینند و با هم درباره وضعیت مریض مشورت می کنند.

آنها با استفاده از یک قلم نوری بخش های مختلف تصویر نوزاد را به یکدیگر نشان می دهند و درباره ضربان قلب او و نتایج آزمایشات زن باردار گفتگو می کنند.

این بیمارستان یک نمونه آزمایشی از طرحی است که با کمک های هندوستان و تکنسین های این کشور به اجرا گذارده شده و قرار است در سراسر آفریقا انجام شود.

در حال حاضر سه بیمارستان در کنیا با استفاده از اینترنت سریع به یکدیگر وصل شده اند.

این پروژه اوایل ماه جاری توسط پراناب موخرجی وزیر خارجه هند در جریان دیدار او از آدیس آبابا رسما افتتاح شد.

در مرحله بعدی قرار است در حدود ۲۰ بیمارستان در سراسر اتیوپی به این شبکه متصل شوند تا بهیاران در مناطق روستایی بتوانند از بهترین مشورتهای پزشکی این کشور بهره مند شوند.

در کشوری که حمل و نقل بسیار دشوار و کند است، این پروژه به مریض ها کمک می کند تا بتوانند بدون آنکه نیازی به انتقال آنها باشد توسط بهترین پزشکان درمان شوند.

به گفته راتان سینگ مدیر این پروژه گرچه در حال حاضر یک بیمارستان هندی جزئی از این شبکه است، اما هدف استفاده از پزشکان آفریقایی است نه هندی.

او می گوید هند کمک های فنی را ارائه می کند که طی پنج سال نخست رایگان است.

بیست و سه کشور آفریقایی متقاضی عضویت در این پروژه شده اند.

پروژه یاد شده در ابتدا بین هند و اتحادیه آفریقا امضا شد.

قرار است به تدریج پنج بیمارستان تخصصی و منطقه ای در نقاط مختلف آفریقا تاسیس شوند و بهترین مشورتهای پزشکی را در اختیار بیماران در سراسر این قاره بگذارند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha