همه ما ممكن است دچار دردهای مزمن یا ناگهانی شویم كه دلایل آنها را ندانیم یا به علت‌هایی درباره آنها فكر كنیم كه علت واقعی آنها دردها و ناراحتی‌ها نیستند. اما خیلی از اوقات شما با انجام چند حركت ورزشی می‌توانید با این دردها خداحافظی كنید.

با انجام چند حرکت وزشی ساده با این درد ها خداحافظی کنید
سلامت نیوز : همه ما ممكن است دچار دردهای مزمن یا ناگهانی شویم كه دلایل آنها را ندانیم یا به علت‌هایی درباره آنها فكر كنیم كه علت واقعی آنها دردها و ناراحتی‌ها نیستند. اما خیلی از اوقات شما با انجام چند حركت ورزشی می‌توانید با این دردها خداحافظی كنید. این راهنمای ورزشی می‌تواند بسیار كاربردی باشد.

 ورزشی كه درد گردن شما را آرام می‌كند

درد شانه و دست

خب، ساده‌ترین دلیل ممكن این است كه كار زیادی از دست‌تان كشیده باشید یا شاید در حالت بدی خوابیده باشید و دست‌تان زیر شما مانده و حالا درد گرفته، اما اگر درد طولانی شد و...

علت مخفی درد: رشته‌های عصبی كه از ناحیه گردن، شانه و پشت از نخاع خارج می‌شوند، مسئول حركات و حس‌های قسمت بالایی بدن هستند. رشته‌های عصبی ناحیه گردن در این میان مسئول بخش‌های حركتی و حسی دست‌ها و كتف‌ها هستند، اگر به هر دلیلی گردنتان تحت فشار قرار گیرد یا حركت نامناسبی باعث كشش آن شود، ممكن است درد شدید شانه‌ها و بازوها رخ دهد.

درمان سریع: زمانی كه درد شدید نیست، دستان‌تان را پشت گردنتان به هم قلاب كنید، سپس گردنتان را به سمت عقب ببرید و با بازكردن دستان به طور آهسته گردن و سرشانه‌هایتان را ماساژ دهید، سپس به حالت عادی برگردید. این كار را 10 بار تكرار كنید. زمانی كه درد گردن، شانه و دست شما كاملا از بین رفت با انجام حركات مناسب ورزشی و «مشابه همین حركت» عضلات ناحیه گردن و سرشانه را تقویت كنید تا دیگر دچار  این مشكل نشوید.


 كمپرس سرد، بعد كمپرس گرم

درد ناحیه كمر و پشت

ممكن است دچار دیسك مهره‌های كمری شده باشید یا دچار چسبیدن ستون مهره‌ها به هم اما قبل از آنكه خودتان را به تیغ جراحی بسپارید به علت‌های دیگر و احتمال‌های دیگر هم فكر كنید.

علت مخفی درد: اسپاسم ( یا آسیب) عضلات همستر، گلوتئوس و فلكسور هیپ (عضله بزرگ پشتی، عضله‌های نشیمنگاه و عضله‌های خم‌كننده كمر و...) می‌تواند باعث افزایش فشار روی ستون مهره‌ها و درد اسكلتی- عضلانی باشد.

درمان سریع: سعی كنید تحرك داشته باشید. در 48ساعت اول شروع درد می‌توانید از كمپرس یخ روی موضع آسیب‌دیده استفاده كرده و پس از این مدت هم می‌توانید از كمپرس گرم استفاده كنید. از داروهای مسكن ضدالتهابی (خانواده Nsatds مثل ایندومتاسین، ایبوپروفن و...) استفاده كنید. زمانی كه درد كمتر شد به آرامی از عضلات پشت و كمر خودتان كار بكشید. پس از بهبود مشكلات با انجام تمرینات قدرتی و كششی مثلا حركت اسكات و حركات با وزنه به قدرت عضلات پشت و كمر خودتان بیفزایید.


 وقتی عضلات ناحیه شكم پاره می‌شوند

درد ناحیه كشاله بالای پا

خب، درد كلیه و مثانه و حتی مشكل دیسك كمر می‌تواند با دردهای ناحیه زیر شكم و كشاله بالای پا همراه باشد.

علت مخفی درد: شاید شما دچار فتق شكمی باشید. اگر ورزش سنگین می‌كنید یا بیش از حد چاق هستید یا اگر ناگهان ضربه سنگینی به شكم شما وارد شده است به احتمال فتق یا پارگی عضلات جدار شكم فكر كنید.

درمان سریع: این یك واقعیت است كه بیشتر فتق‌های ناحیه‌ شكم و كشاله بالای پا تنها به وسیله جراحی درمان می‌‌شوند اما مهم‌ترین نكته این است كه از ایجاد این ضایعات پیشگیری كنید. بهترین كاری كه می‌توانید انجام دهید این است كه برنامه تقویت عضلات ناحیه شكم و كشاله بالای پاها را در برنامه ورزش خود بگنجانید. انجام روزانه 5 تا 10‌دقیقه تمرینات ساده تقویتی عضلات این نواحی می‌تواند بدن شما را در مقابل این مشكل بیمه كند.

 
 وقتی كفش‌تان مقصر نیست

درد ناحیه مچ پا و پاشنه

اولین چیزی كه خیلی‌ها به آن فكر می‌كنند، كفش نامناسب است. ممكن است هم فكر كنید به مشكل خار پاشنه دچار هستید.

علت مخفی درد: بافت محافظ انگشتان شما (پلانتار فاشیا) به استخوان مچ پا وصل می‌شود. در واقع اگر كل ساختار پا را در نظر بگیرید از تاندون آشیل در پشت پا تا بافت روی انگشتان حالت تقریبا یكپارچه دارند و برای همین هر مشكلی در یك ناحیه می‌تواند بافت‌های اطراف را هم آزرده كند.

درمان سریع: روی زمین بنشینید و یك بالش كوچك گرد زیر مچ پای راست‌تان بگذارید. پای راست باید كاملا كشیده باشد، بعد پای چپ را خم كنید و روی پای راست بگذارید (از روی پای راست عبور دهید)، سپس با گذاشتن دست‌ها روی زمین، خودتان را روی زمین بغلتانید تا بالش گرد زیر زانوهایتان بیاید، بعد از آن، این حركت را برعكس انجام دهید. 3بار برای هر پا این كار را تكرار كنید،‌ تنها پس از چند روز خواهید دید كه چقدر از میزان دردهایتان كاسته شده است.

  وقتی زانوی‌تان بار اضافی می‌كشد

درد ناحیه زانو

اولین احتمالی كه به آن فكر می‌‌كنید، مشكل در مینیسك زانوهاست و شاید هم به پیچ‌خوردگی زانو فكر كنید.

علت مخفی درد: اگر شما به طور منظم ورزش نمی‌كنید یا اگر اضافه‌وزن دارید، ممكن است  مشكل در كمر و عضلات كمری باشد كه با حالت نامناسب فشار زیادی را به زانوهای شما وارد می‌‌كند. در این حالت شما به خصوص در زمان دویدن یا راه رفتن سریع دچار مشكل خواهید شد.

درمان سریع: شما برای این مشكل می‌توانید راه‌حل ورزشی پیدا كنید. كافی است تحت نظر یك مربی باتجربه اقدام به انجام ورزش‌های قدرتی- انعطافی كنید تا هم قدرت و انعطاف عضلات كمر و عضلات ناحیه بالای پاها و پشت زانوهای شما تقویت شود. البته حواستان باشد كه در آغاز فشاری روی زانوهایتان وارد نكنید. می‌توان حركات اسكات، اسكات با پرش، پلانك و دراز و نشست را پس از گرم‌كردن بدنتان انجام دهید تا با تقویت عضلات پشت و شكم نحوه ایستادن شما اصلاح و فشاری كه به زانوهایتان وارد می‌شود كم شود.

منبع : برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha