دبیر علمی سومین كنگره تعویض مفصل ران و زانو گفت افراد چاق و كسانیكه اضافه وزن دارند دو برابر بیشتر از سایر افراد عادی به مشكل تخریب مفصل مبتلا می‌شوند.

دكتر "سعید یزدان بخش" عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در آستانه برگزاری سومین كنگره تعویض مفصل ران و زانو (آرتوپلاستی) افزود این افراد با رعایت اصول مربوط به تغذیه و كنترل وزن می‌توانند تا حد زیادی از تخریب مفاصل پیشگیری كنند.

وی گفت همچنین زندگی در مناطق كوهستانی و بطور كلی بالا و پایین رفتن از ارتفاع و افرادیكه تحرك ندارند و ورزش نمی‌كنند از دیگر عواملی هستند كه در تخریب مفصل تاثیر دارند.

این فوق تخصص مفصل ران توصیه كرد با پرهیز از بالا و پایین رفتن از ارتفاع و انجام یك سری حركات ورزشی كه منجر به تقویت عضلات اطراف مفصل می‌شود می‌توان از تخریب مفصل ران و یا زانو جلوگیری به عمل آورد.

دكتر یزدان بخش اضافه كرد افردیكه دارای اضافه وزن هستند حتما باید با رعایت رژیم‌های غذایی و كنترل وزن خود از شدت یافتن بیماری‌ها مرتبط با مفصل ران و یا زانو جلوگیری كنند.

وی افزود از جمله ورزشهایی كه می‌توان موثر باشد دوچرخه زدنهای بصورت ثابت است كه باعث تقویت مفاصل ران و زانو می‌شود.

در مواردی كه مفصل دچار تخریب می‌شود و كارایی خود را از دست می‌دهد عمل تعویض مفصل صورت می‌گیرد این عمل بیشتر در افراد مسن و بالای ‪ ۶۰‬سال انجام می‌شود.

وی در خصوص توانایی ایران در انجام عمل تعویض مفصل ران و زانو گفت هم اكنون متخصصان داخل كشور در حد كشورهای پیشرفته توان انجام این كار را دارند.

دكتر یزدان‌بخش كمردرد را یكی دیگر از مشكلات شایعی خواند كه مهمترین علت مراجعه افراد به كلینیك‌های ارتوپدی است.

مشكل كمردرد بخصوص در افرادیكه تحرك بدنی كمتری دارند و بخصوص در كارمندان بیشتر است.

وی افزود كارمندان باید با رعایت نكاتی ساده همچون درست نشستن و انجام یك سری حركات ورزشی برای تقویت عضلات شكم و كمر از ابتلای خود به كمردردها پیشگیری كنند.

یك نكته مهم در خصوص درست نشستن تكیه دادن به صندلی است و اینكه عضلات ستون فقرات در حالت آرمیدگی (‪ (Relaxation‬قرار داشته باشند.

سومین كنگره تعویض مفصل ران و زانو (آرتوپلاستی) از ‪ ۲۷‬تا ‪ ۲۹‬تیرماه سال جاری در مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت كار برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha