سلامت نیوز : رییس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامات این جمعیت برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان زلزله روز شنبه در اهر، هریس و ورزقان، گفت که از فردا (سه‌شنبه) اقلام زیستی و دفترچه ارزاق بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. ابوالحسن فقیه که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از نحوه امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر به مجلس ارائه می‌‌کرد، گفت: ساعت ۶ صبح روز گذشته فاز اول عملیات هلال‌احمر که جستجو و نجات زلزله‌زدگان بود، انجام شد و مصدومین به مراکز درمانی منتقل شدند. همچنین در فاز دوم اسکان و تغذیه اضطراری از روز گذشته با توزیع چادر، موکت، پتو و غذا آغاز شد. تاکنون هشت هزار و ۷۰۵ چادر، بیست هزار بسته غذا، یازده هزار و ۹۰۰ پتو، ۳۳ هزار کنسرو و سه هزار تخته موکت بین آسیب‌دیدگان توزیع شده که این فاز از فعالیت‌ جمعیت هلال‌احمر نیز امروز به پایان خواهد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ رییس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن تسلیت فاجعه مصیبت‌بار زلزله هریس، اهر و ورزقان به مردم و بازماندگان کشته‌شدگان، گفت: بعد از وقوع زلزله در این سه شهرستان که دو زلزله ۶ ریشتری و بعد از آن پس ‌لرزه‌های این زلزله بود، بلافاصله اکیپ‌های ارزیابی هلال‌احمر از شهرستان‌ها و بعد از آن از مرکز استان به منطقه اعزام شدند. همچنین ما استان‌های همجوار را بسیج کردیم تا امدادگران را اعزام کنند. وی اضافه کرد: به دلیل پراکندگی زیاد روستاهای منطقه توزیع امکانات با سختی‌های زیادی انجام شد اما به هر حال این کار صورت گرفت و اکنون هم ادامه دارد. امروز نیز توزیع این امکانات برای مناطق دور‌تر از طریق هلی‌کوپ‌تر و هلی‌بورد انجام خواهد شد و به اتمام می‌رسد. از فردا نیز توزیع اقلام زیستی و دفترچه‌های ارزاق بین زلزله‌زدگان آغاز می‌شود.

فقیه با بیان اینکه ۲۰۰ روستای تابعه اهر، هریس و ورزقان، ۷۰ تا صددرصد آسیب دیده‌اند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از هموطنانمان زیر آوار‌ها فوت شدند و تعدادی نیز مجروح شدند. اولویت ما در هلال‌احمر، جستجوی زنده‌ها زیر آوار است و بلافاصله این عملیات از ساعات اولیه به کمک خود مردم که اولین امدادگران بودند آغاز شد و بعد اکیپ‌های اعزامی هلال‌احمر کار جستجو و نجات را انجام دادند.

رییس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تقسیم‌بندی شهرستان‌های زلزله‌زده برای امدادرسانی بهتر به آسیب‌دیدگان گفت: استان اردبیل مسئول امدادرسانی به شهرستان اهر، استان آذربایجان غربی مسئول امدادرسانی به ورزقان و استان آذربایجان شرقی مسئول امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان هریس شدند، اگرچه امدادگران آذربایجان شرقی در سایر شهرستان‌ها هم حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به اعزام هزار و ۸۰ نفر در قالب ۹۲ تیم به مناطق زلزله‌زده و همچنین حضور شش فروند بالگرد در منطقه خاطرنشان کرد: با فعالیت بیست تیم زنده‌یاب برای عملیات جستجو و همچنین ۱۹ تیم جستجو با سگ‌ها، این عملیات به پایان رسید اما اسکان و تغذیه زلزله‌زدگان ادامه دارد. فقیه با اشاره به دیپوی ارزاق در انبار‌ها گفت: این ارزاق از امروز به تدریج توزیع خواهد شد و ما کمبود امکانات و مواد غذایی نداریم. وی در ادامه از اعلام آمادگی ترکیه، ‌ روسیه و تایوان برای همکاری با امدادگران و کمک به زلزله‌زدگان خبر داد. فقیه تاکید کرد: با توجه به اینکه تا دو ماه دیگر شاهد سرمای هوا خواهیم بود اسکان دائم آسیب‌دیدگان بسیار حیاتی است و لازم است هر چه زود‌تر تحقق یابد.

وی به بازدید روز گذشته خود به همراه وزیر کشور، وزیر بهداشت و سایر مسئولین مربوطه از مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد. رییس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله گفت: متاسفانه در مناطقی که مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به خوبی صورت نگرفته بود، ساختمان‌ها صددرصد تخریب شده و خانه سالمی باقی نمانده بود اما آنجا که مقاوم‌سازی شده بود خانه‌ها سالم مانده و آسیب کمتری دیده بودند لذا لازم است مردم به ویژه در روستا‌ها که ساختمان‌های آن‌ها کمتر مقاوم هستند به این موضوع بیشتر توجه کنند. رییس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در پایان از نمایندگان و مردم که به گفته وی، اولین امدادگران بودند تقدیر و تشکر کرد و گفت: مردمی که آموزش دیده بودند توانستند برای امدادگرای موثر واقع شوند که در لحظات اول مردم بهترین امدادگران هستند. علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز از زحمات هلال‌احمر تقدیر و ابراز امیدواری کرد که با همت بیشتر جمعیت هلال‌احمر، مصدومین سامان یابند و دولت نیز بازسازی مناطق آسیب‌دیده را مورد توجه قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha