سلامت نیوز : معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران گفت: حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی در ۴ شهرستان هریس، ورزقان، اهر، کلیبر خسارت دیده اند که باید بازسازی شوند.

مرتضی اکبرپور در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به آخرین آمار درباره خسارت وارده به مناطق زلزله زده گفت: ۴ شهرستان هریس، ورزقان، اهر، کلیبر شامل ۲۰۰ روستا است که از این تعداد، ۶۰ روستا ۱۰۰ درصد تخریب وکاملا با خاک یکسان شده است و۱۴۰روستای دیگر نیز از ۴۰ تا ۶۰ درصد تخریب شده‌اند. وی با اشاره به اینکه برای ارزیابی خسارت اماکن مسکونی در مناطق زلزله زده ۴۰ اکیپ فنی فعال شده است، افزود: این اکیپ‌ها در سطح این ۲۰۰ روستا خسارت‌های وارده را بررسی می‌کنند و با این وجود خسارت‌ها به تفکیک شهرستان‌ها وروستا‌ها ظرف یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران همچنین در واکنش به آماراعلامی وزیر بهداشت مبنی بر کشته شدن ۳۰۶ تن گفت: در مورد اطلاع رسانی در مواقع بحرانی بعد از وقوع زلزله بم به این نتیجه رسیدیم که آمار‌ها تنها از یک منبع اعلام می‌شود و خطا‌های گذشته دوباره تکرار نشود. اکبرپورادامه داد: درزلزله بم آمار کشته شدگان از ۲۷ هزار تا ۴۵ هزار آمار اعلام می‌شد و حتی دربرخی مواقع آمار‌ها بیشتر از خود مردم بم بود و این مشکلات از آنجا ناشی می‌شدکه مراجع متعددی آمار‌ها را اعلام می‌کردند.

وی با بیان اینکه تنها آمارهایی را که از مدیریت ستاد بحران استان می‌گیریم برای ما ملاک است، افزود: اگر آمار کشته شدگان تغییر یابد، این آمارباید از سوی مدیریت ستاد بحران استان اصلاح و به ما اعلام شود ازهمین رو آخرین امار رسمی درمورد كشته شدگان همان۲۲۷ نفراست. معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: اگرچه وزارت بهداشت می‌تواند بهترین و جدید‌ترین اطلاعات را در این زمینه بدهد اما باید این اطلاعات را در ابتدا به سازمان بحران ارجاع و از سوی این نهاد اعلام شود زیرا تنها ستاد بحران استان باید آمار تلفات را اعلام کند.

اکبرپور خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت یکی از کارگروه‌های ۱۴ گانه ما است و وزیربهداشت باید آمار و اطلاعات را به ستاد بحران می‌دادند نه اینکه این آمار مستقیم در خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت. معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران ادامه داد: البته هماهنگی‌ها در این زمینه در حال انجام است تا عزیزان به سمت یک وحدت رویه حرکت کنند. به گفته وی باید به سمتی برویم که اطلاع رسانی تنها ازسوی یک نهاد صورت بگیرد زیرا پراکندگی باعث افزایش شایعات می‌شود و به طورحتم تبعاتی خواهد داشت.

اکبرپور در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در مناطق زلزله زده کمبود غذا و دارو وجود دارد، تصریح کرد: ممکن است که این کمبود‌ها احساس شود اما مقطعی است زیرا امکانات از تبریز و شهرستان‌های اطراف به مناطق زلزله زده می‌رسد. معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران ادامه داد: ممکن است ترانزیت، ارسال و هماهنگی‌هایی که از شهرستان‌ها صورت می‌گیرد برخی مواقع تاخیر داشته باشد. وی با بیان اینکه این مشکلات طبیعت یک بحران است، افزود: شرایط بحرانی شرایط عادی نیست و دوستان در مناطق زلزله زده باید با سعه صدر عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha