سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 54637

با وجود حادثه‌خیز بودن ایران و تجربه‌های هر ساله رانش زمین، سیل، زلزله، توفان و همه بلایای طبیعی كه اتفاق می‌افتد، هنوز مدیریت بحران در كشور ما به تعریف درست خود نرسیده است.نمونه ساده‌اش به آمار كشته‌شدگان و مصدومان این حوادث بر می‌گردد. مثلا برای زلزله اخیر استان آذربایجان‌شرقی عدد و رقم‌های متفاوتی از سوی مسوولان اعلام شده و می‌شود.

سلامت نیوز :  مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت و درمان كه به این مناطق سفر كرده بود، در جلسه علنی دیروز مجلس حاضر شد و تعداد كشته شدگان را 306 نفر اعلام كرد. رییس مدیریت بحران شهر تهران هم اعلام كرده كه در زلزله آذربایجان شرقی 227 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مدیركل پزشكی قانونی آذربایجان شرقی نیز كه پزشكی قانونی را مرجع رسمی اعلام آمار فوت حوادث می‌داند نیز گفته است: 149 جسد طی این حادثه ثبت شده و اختلاف در آمار فوتی‌ها به دلیل برخی برآوردهای غلط بوده است.این وسط نه تكلیف رسانه‌ها برای اعلام آمار كشته‌شدگان مشخص می‌شود و نه مردم می‌دانند كه به كدام اخبار اعتماد كنند.

ماجرا تنها به عدد و رقم كشته‌شدگان و مصدومان نیز ختم نمی‌شود، كارهای عمرانی كه شروع می‌شود، هر سازمان و وزارتخانه عملكرد و كارهای انجام شده و نیمه‌تمام خودش را اعلام می‌كند و در نهایت عدد و رقم ساخت و سازها آنقدر عجیب می‌شود كه می‌توان نتیجه گرفت زلزله سراغ استان‌های همجوار هم رفته است.اینها نشان می‌دهد هنوز سازوكاری به نام مدیریت بحران وجود ندارد كه در راس امور حوادث قرار گیرد، سخنگویی برای اعلام اخبار مرتبط تعیین شود و تنها و مهم‌ترین مرجع انجام و اعلام همه آمار و رقم‌های حادثه محسوب شود. بنابراین نادرست نیست اگر بگوییم در زلزله آذربایجان نیز همچنان این حادثه است كه مدیران را مدیریت می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha