سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 54638

هزینه تهیه برخی از این داروها برای مبتلایان به ام اس ماهی بیش از 4 میلیون تومان می‌شود این در حالی است كه دارویی مثل «تای سابری» از جمله داروهایی است كه برای جلوگیری از پیشرفت ام‌اس در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما وارد كشورمان نمی شود.

سایه سنگین گرانی بر داروهای ام اس
سلامت نیوز : شمار بیماران مبتلا به «ام‌اس» در حالی افزایش می یابد كه داروهای شناخته شده «ام . اس» در دنیا هنوز به كشور ما وارد نشده و بیماران ناچارند این داروها را از كشورهای همسایه با قیمت های گزاف تهیه كنند.

امیر رضا عظیمی، دبیر علمی نهمین كنگره ام‌اس با اشاره به قیمت بالای برخی داروهای ام‌اس می‌گوید: «هزینه تامین برخی از این داروها برای بیماران ماهی بیش از 4 میلیون تومان است این در حالی است كه تا چند وقت گذشته دولت سهمیه‌ای را برای داروهای ام اس در نظر گرفته بود اما به دلیل افزایش قیمت داروها این سهمیه كاهش پیدا كرده و بیماران برای تهیه داروها با مشكلات عدیده‌ای مواجه شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ دكتر امیر رضا عظیمی، دبیرعلمی نهمین كنگره بین المللی ام اس ایران با اشاره به افزایش قیمت داروهای ام اس در كشور می گوید:« هزینه تهیه برخی از این داروها برای مبتلایان به ام اس ماهی بیش از 4 میلیون تومان می شود این در حالی است كه دارویی مثل «تای سابری» از جمله داروهایی است كه برای جلوگیری از پیشرفت ام اس در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما وارد كشورمان نمی شود.

اگر چه هیات دولت طبق مصوبه ای این دارو را جزو داروهایی قرار داده كه باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند اما شركت های بیمه ای زیر بار بیمه این دارو نمی روند.اما بیماران ناچارند ماهی یك بار از این دارو استفاده كنند ولی چون این دارو وارد كشورمان نمی‌شود بیماران ناچارند این دارو را به كشور امارات سفارش دهند این در حالی است كه تا قبل از افزایش نرخ ارز هزینه تمام شده تهیه این دارو از امارات بالغ بر 4 تا 5 میلیون تومان می شد و در حال حاضر با نوسان نرخ ارز قیمت های متفاوتی باید برای تهیه این دارو پرداخت شود. »

داروی «گلاتیرامر» داروی دیگری است كه عظیمی از آن به عنوان درمان ام اس نام برده و می‌گوید:« این دارو مانند اینتروفرون ها عوارضی مانند بدن درد و افسردگی را به دنبال ندارد و در كشورهای دیگر جزو پر‌فروش‌ترین داروهای ام اس شناخته می‌شود اما هزینه خرید آن برای یك ماه مصرف معادل یك میلیون تومان می‌شود و بیمه ها نیز زیر بار بیمه آن نمی روند.»‌

اما در حال حاضر مبتلایان به ام اس به عنوان داروی اصلی از اینترفرون استفاده می كنند. این دارو به عنوان اصلی ترین داروی بیماران ام اس مصرف می شود كه در كشور خودمان تولید می شود اما گفته می‌شود كیفیت این دارو با مشابه خارجی آن فرق دارد. داروهای «سینووكس» و «رسیژن» نیز كه چند سالی و تولید آن در كشورمان آغاز شده و در ایران تولید می‌شودبه دلیل افزایش قیمت‌ها به بیش از 100 هزار تومان در ماه افزایش قیمت داشته و بیمه ها نیز آنچنان كه باید و شاید این دارو را تحت پوشش قرار نمی دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha