سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
سلامت نیوز : پسرك قلكش را شكست. اسكناس‌ها را شمرد و داد به پدرش تا از این طریق بتواند لبخند را برای لحظه‌ای به لبان كودكان زلزله زده در ورزقان، هریس و اهر بازگرداند. «مردم همه استان‌ها در كنارآذربایجانی ها!» شاید تنها عبارتی باشد كه بتوان به واكنش ایرانیان نسبت به زلزله روز شنبه در استان آذربایجان شرقی نسبت داد.

حضور نیروهای داوطلب در مناطق زلزله زده این روزها چشمگیر است. داوطلبانی كه زندگی روزانه خود را رها كرده اند تا جلیقه امدادگر را بپوشند و گوشه ای از كار امدادرسانی به مجروحان را به دست بگیرند و یا دستی به مهر بر سر و روی كودكان آسیب دیده بكشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ همه هموطنانی كه این روزها به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه كرده‌اند شاهدند كه ایرانی‌ها حتی از اهدای خون خود برای كمك به هموطنان آذربایجانی دریغ نكرده‌اند. مردم جلوی در پایگاه‌های انتقال خون صف كشیده‌اند تا شاید بتوانند اكسیر زندگی خود را به رگ‌های یك زلزله زده در استان آذربایجان شرقی برسانند. تا آنجا كه رسانه‌های خبری از ازدحام مردم در پایگاه‌های انتقال خون خبر داده‌اند. بر اساس اعلام مراجع رسمی میانگین اهدای خون در طول سال، در یك استان روزانه هزار واحد است که در ماه رمضان به 600 واحد کاهش یافت اما پس از وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی، از صبح دیروز تا ساعت 4 بامداد امروز این رقم به بیش از 1750 واحد در هر استان رسیده است. این در حالی است كه تقاضا برای اهدای خون در هر استان به بیش از سه هزار نفر در روز رسیده است. روز گذشته اعضای کاروان ورزشی ایران نیز برای ادای احترام به درگذشتگان زلزله اهر، در مراسم اختتامیه با بازوبند مشکی شرکت کردند‌ تا از فرسنگ‌ها دورتر از آذربایجان بگویند،هموطن به یاد تو هستیم.

به گفته فرماندار شهرستان ری پس از جمع‌آوری کمک‌های مردم شهرستان ری به زلزله زدگان هیاتی با محوریت حمید سوریان، بزرگمرد کشتی فرنگی جهان به مناطق زلزله زده به نشانه پیام همدردی اعزام می‌شود. تا بوده همین بوده است. هنوز حس نوعدوستی ایرانیها در زلزله‌های رودبار و بم فراموش نشده است. حضور مردم برای آنكه هر یك باری جزئی را از دوش زلزله زدگان بردارند و به نوعی همدردی خود را با آنها نشان دهند حماسه‌هایی چون كمك در زلزله بم را رقم زد. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز‌ در پیام تسلیتی، آمادگی مدیران، اساتید و طلاب حوزه های خواهران را برای کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اعلام کرد. قرار است علی دایی قهرمان ورزشی نیز با كاروانی از كمك‌های مردمی به كمك زلزله زدگان بشتابد.

این بار نیز علاوه بر مردم، پیش از همه مراجع عظام با ارسال پیام‌هایی به بازماندگان زلزله تسلیت گفتند. آیت‌الله مکارم شیرازى، در پیام تسلیتی اختصاص یک سوم وجوهات شرعیه را برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان، مجاز اعلام کرد. در بخشی از پیام تسلیت این مرجع تقلید آمده است: «مومنان مجاز هستند از یک سوم وجوهات شرعیه خود براى این کار خداپسندانه استفاده نمایند و ان‌شاءالله از برکات معنوى و الهى آن برخوردار شوند.» آیت‌الله صافی گلپایگانی در پی حادثه زلزله در منطقه شمال غرب کشور با صدور پیامی برای بازماندگان این حادثه صبر و اجر مسئلت کرد و در پی درخواست‌های مکرر مومنین، آیت الله صافی گلپایگانی استفاده از ثلث سهم امام را برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی بلامانع دانست.

آیت الله سبحانی نیز در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های درگذشتگان زلزله استان آذربایجان شرقی، تسریع در رسیدگی به امور زلزله زدگان را خواستار شد. این مرجع تقلید در پیام خود آورده است: ان‌شاءالله مسئولان محترم و مردم غیور و با ایمان منطقه و دیگر هموطنان عزیز در این ایام پر برکت و پر فضیلت به وظیفه اسلام و انسانی خود عمل خواهند کرد که فرمود: «من أصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم». آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان نیز طی پیامی، واقعه جانگداز زلزله اخیر در چند شهرستان استان آذربایجان شرقی را به بازماندگان این حادثه تسلیت گفت.

قرار است دولت نیز اقداماتی انجام دهد. 40 میلیون ریال كمك بلاعوض به زلزله زدگان از جمله این اقدامات است. فرماندار شهرستان اهر از کمک بلا عوض دولت به میزان 40 میلیون ریال به هر خانوار زلزله زده در این شهرستان خبر داد. رضا صدیقی اظهار داشت: همچنین در جلسه با وزیر کشور تصمیم گرفته شد که 120 میلیون ریال وام کم بهره به هر خانوار زلزله زده پرداخت شود. وی با اشاره به میزان خسارات وارد شده به شهرستان اهر ادامه داد: میزان دقیق خسارات وارد شده هنوز مشخص نشده ولی برآوردهای اولیه از خسارت دو هزار میلیارد ریالی در این شهرستان حکایت دارد.این مسئول با بیان اینکه خسارات جانی در خود شهر اهر وجود ندارد، یادآور شد: این شهرستان متحمل خسارات مالی شده و خسارت جانی متعلق به مردم روستاها بوده است. همین است كه قلك‌ها شكسته شده و مردم در صف‌های اهدای خون به انتظار ایستاده‌اند...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha