سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 54655

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاكید بر آن كه تاكنون موردی از بیماری كه توان همه‌گیری داشته باشد در مناطق زلزله زده مشاهده نشده است، نسبت به احتمال همه‌گیری بیماری‌های گوارشی به دنبال آسیب به منابع تامین آب آشامیدنی ابراز نگرانی كرد.

احتمال همه‌گیری بیماریهای گوارشی

سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاكید بر آن كه تاكنون موردی از بیماری كه توان همه‌گیری داشته باشد در مناطق زلزله زده مشاهده نشده است، نسبت به احتمال همه‌گیری بیماری‌های گوارشی به دنبال آسیب به منابع تامین آب آشامیدنی ابراز نگرانی كرد.

دكتر محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: بررسی‌های تیم ارزیابی سریع وزارت بهداشت از وضعیت بهداشتی مناطق زلزله‌زده آماده شده است.

موردی از بیماری كه توان همه گیری داشته باشد از مناطق زلزله زده گزارش نشده است

احتمال همه‌گیری بیماری‌های گوارشی زیاد است

وی افزود: خوشبختانه تاكنون موردی از بیماری كه توان همه‌گیری داشته باشد در این مناطق رخ نداده است.اما به دلیل شرایط و گستردگی مناطق زلزله‌زده و همچنین آسیب به زیرساخت‌ها به ویژه آسیب به منابع تامین آب آشامیدنی، احتمال آنكه همه‌گیری بیماری‌های گوارشی رخ دهد، زیاد است.

هر چه سریع‌تر كانكس‌های ثابت آب آشامیدنی در مناطق زلزله زده مستقر شوند

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اقداماتی تاكنون در این باره انجام شده است. از جمله آن كه آب آشامیدنی بطری، میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود اما این موضوع نمی‌تواند پایدار باشد و باید هر چه سریع‌تر منابع تامین آب آشامیدنی و كانكس‌های ثابت آب آشامیدنی مستقر شوند. در این زمینه دانشگاه علوم پزشكی تبریز با همكاری سایر سازمان‌های مرتبط در حال انجام اقدامات مشترك هستند تا خیال‌مان از بابت همه‌گیری بیماری‌های روده‌ای در این مناطق راحت شود.گویا تاكید كرد: در حال حاضر آبی كه میان ساكنان مناطق زلزله‌زده توزیع می‌شود به دقت از سوی مسوولین بهداشتی كنترل می‌شود و آب‌های آشامیدنی پس از كنترل در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

توالت و حمام‌های بهداشتی در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد

وی افزود: دومین مبحثی كه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است، بحث توالت‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده است كه باید سازمان‌های مرتبط با این امر هر چه سریعتر اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. دانشگاه علوم پزشكی تبریز نیز اقداماتی را در این خصوص انجام داده از جمله آن كه 200 دستگاه توالت و حمام بهداشتی در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته و 2 هزار دستگاه دیگر نیز به زودی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

خطر بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله زده مطرح نیست

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاكید كرد: در حال حاضر به جز نگرانی درباره بیماری‌های روده‌ای خطر دیگری در زمینه بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله زده مطرح نیست. نیروهای بهداشتی بیماری‌ها را به صورت دقیق در مناطق زلزله‌زده رصد می‌كنند و هر اتفاقی كه رخ دهد حتما اطلا‌ع‌رسانی لازم را خواهیم داشت.گویا با بیان اینكه به منظور بررسی بیشتر وضعیت بهداشتی مناطق زلزله‌زده، امشب عازم این مناطق هستم از تلاش‌های شبانه‌روزی مسوولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی تبریز برای كنترل وضعیت بهداشتی در این مناطق تشكر كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha