سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷
سلامت نیوز : روانپزشكان هشدار دادند افسردگی حاد و استرس مزمن باعث آب رفتن مغز و كوچك شدن حجم این عضو حیاتی می‌شود.كوچك شدن مغز عامل بروز اختلالات احساسی و ناتوانی‌های ذهنی و ادراكی است.متخصصان علوم پزشكی دانشگاه ییل در آمریكا دریافته‌اند كه یك كلید ژنتیكی منفرد عامل ارتباط بین افسرگی و كاهش حجم مغز در حیوانات آزمایشگاهی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد كه این كلید ژنتیكی موسوم به «فاكتور رونوشت» روی بیان چندین ژن تاثیر می‌گذارد كه برای شكل گیری ارتباطات سیناپسی بین سلولهای عصبی ضروری هستند در نتیجه این تغییرات می‌تواند به كاهش توده مغزی در ناحیه Prefrontal‌ قشر مخ منتهی شود.

دكتر رونالد دومان و دستیاران وی در عرصه روانپزشكی، نوروبیولوژی و فارماكولوژی در این آزمایش به بررسی تاثیر استرس روی فقدان سیناپس‌های مغزی در انسان پرداختند. آنها متوجه شدند مدارهای عصبی كه به طور طبیعی در فرآیندهای احساسی و ادراكی نقش دارند در اثر فعال شدن «فاكتور رونوشت»، دچار اختلال می‌شوند و ظاهرا افسردگی حاد و اضطراب مزمن عامل فعال سازی این فاكتور هستند.جزئیات این آزمایشات در مجله نیچر مدیسین ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha