سلامت نیوز : مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ضرورت توجه به بیماری های غیرواگیر در سیاستگذاری بخش سلامت را مورد بررسی قرار داد.دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: امروزه بیماری‌های غیرواگیر از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان، به شمار می‌روند و میزان بروز آنها به چهار عامل رفتاری قابل اصلاح شامل: مصرف دخانیات، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف بی رویه الکل و رژیم غذایی ناسالم مرتبط است که خود باعث افزایش سطح گلوکز خون، فشار خون بالا، کلسترول بالا و افزایش وزن یا چاقی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ از جمله بیماری‌های مزمن(غیرواگیر) شایع می‌توان به بیماری‌های قلبی – عروقی ، سکته مغزی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت اشاره کرد. اختلال بینایی و نابینایی، اختلال شنوایی، بیماری‌های دهانی و اختلال‌های ژنتیکی سایر بیماری‌های مزمنی‌اند که در مجموع ، بخش اعظم بار جهانی بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.بر خلاف باور عمومی که تصور می‌شود ، بیماری‌های مزمن تنها اهالی کشورهای با درآمد بالا را تحت تاثیر قرار می‌دهند، واقعیت حاکی از آن است که چهار مورد از هر پنج مورد مرگ ناشی از این بیماری ها، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق می‌افتند و در واقع این کشورها در مرکز چالش‌های جدید و قدیم بهداشت همگانی قرار دارند. از طرفی در تمام کشورهای دنیا بجز کشورهای با حداقل توسعه یافتگی، افراد فقیر بیشتر از ثروتمندان به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و بیماری‌های مزمن بار مالی قابل توجهی بر خانواده‌‌ها تحمیل می‌کنند و آنها را به سمت فقر سوق می‌دهند.

گزارش مذکور می‌افزاید: به دلیل ابتلا در سنین پایین، این گونه بیماران مدت طولانی تری از عوارضی که غالبا قابل پیشگیری اند رنج می‌برند و عمر کوتاه تری دارند و از تعداد سال‌های مفید عمر آنها برای خود فرد، خانواده و در نهایت جامعه کم می‌شود. بنابراین به دلیل کاهش بهره وری و هزینه درمان بیماری و عوارض آن، در اقتصاد خانواده و جامعه تاثیر منفی بر جا می‌گذارد.از طرفی، شواهد علمی بیانگر آنند که اگر عوامل اصلی مسبب این بیماری ها از میان برداشته شوند، حداقل 80 درصد بیماری های قلبی – عروقی ، سکته های مغزی و دیابت نوع دو و حتی بیش از 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری خواهند بود.

در پایان این گزارش آمده است: بر اساس اخبار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، هزینه اثربخشی پیشگیری و کنترل این بیماری ها به اثبات رسیده و خوشبختانه راهکارهای پیشگیرانه و مداخلات موثر برای مهار این بیماری ها، شناسایی شده اند.با توجه به آنچه گفته شد، در صورت غفلت از این بیماری ها، احتمال آن می رود که ما نیز در آینده نزدیک با بار عظیم این بیماری ها در نظام سلامت روبرو شویم. بنابراین به نظر می رسد زمان آن رسیده است که در تدوین سیاست ها و مدیریت منابع ، به غربالگری و پیشگیری (به ویژه پیشگیری اولیه مبتنی بر برنامه های جامع و فراگیر جمعیت) بیماری های غیرواگیر، بهای بیشتری نسبت به گذشته داده شود و از تمام فرصت های موجود برای ارتقای سلامت جامعه و پیشگیری از بروز این بیماری ها بهره بگیریم.

سازمان بهداشت جهانی نیز راه حل کنترل اپیدمی جهانی بیماری های غیرواگیر را پیشگیری اولیه مبتنی بر برنامه های جامع و فراگیر جمعیتی عنوان می کند که اساس آن شناسایی ، پیشگیری و کنترل مهم ترین و شایع ترین عوامل خطر یعنی کم تحرکی، الگوی غذایی نامناسب، مصرف دخانیات و الکل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha