سلامت نیوز : یک پزشک داروساز گفت: مردم به به عوارض مصرف خودسرانه ژلوفن توجهی ندارند.

دكتر علی حشتمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در خصوص داروی ژلوفن اظهارکرد: این دارو از داروهایی است كه به صورت خودسرانه در بین مردم جا افتاده است كه افراد به صورت مسكن برای هر نوع دردی استفاده می‌كنند اما به عوارض آن توجهی ندارند.وی با بیان اینكه این دارو به صورت كپسول نرم تهیه شده و اثر آن از پروفن سریع‌تر است،‌ افزود: در واقع ژلوفن همان پروفن است كه به صورت كپسول نرم تبدیل شده است تا اثر سریع‌تری داشته باشد.

این پزشک داروساز ادامه داد: این دارو جزو داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی است كه در طبقه‌بندی درمانی ضد التهاب، ضد تب و ضد درد غیرمخدر قرار می‌گیرد و در حاملگی جزء گروه B است یعنی بی‌ضرر برای جنین است اما اگر در 3 ماهه سوم حاملگی استفاده شود جزء گروه D قرار می‌گیرد كه نباید استفاده شود. این دارو به صورت كپسول‌های 200 و 400 میلی‌گرمی در بازار موجود است.

حشمتی خاطرنشان كرد: استفاده این دارو در امراضی چون آرتریت، نقرس، درد بعد از كشیدن دندان و درد قاعدگی استفاده می‌شود و دوره آن در بالغین از 200 میلی‌گرم تا 800 میلی گرم، روزی 3 یا 4 بار است.وی در ادامه گفت: مكانیسم اثر آن(ضد درد، ضد تب، ضد التهاب) كاملا معلوم نیست ولی احتمالا از طریق مهار سنتز پروستاگلاندین‌ها كه در سیكل درد و تب دخالت دارد، باعث می‌شود.دكتر حشمتی تصریح کرد: نیمه عمردارو 2تا 4 ساعت و اوج اثر آن 1تا2 ساعت است و مدت اثر نیز 4 تا6 ساعت است؛ دفع دارو به صورت ادرار است و مقدار كمی از راه صفرا نیز دفع می‌شود. كسانی كه سابقه بیماری‌های دستگاه گوارشی، كبد، كلیه و اختلال كار قلب و اختلالات انعقادی دارند باید این دارو را با احتیاط و زیر نظر پزشك استفاده كنند.

وی با بیان اینكه تداخلات این دارو با داروهای دیگر مانند داروهای ضد انعقادی خوراكی، خطر خونریزی را زیاد می كند، افزود: این دارو با داروهای ضد فشار خون هم تداخل دارد واثر آنها را كاهش می‌دهد. همچنین با داروهای كاهش دهنده قند خون این دارو تداخل دارد و اثر آن را افزایش می‌یابد.این پزشک دارو ساز ادامه داد: از اثرات ناخواسته و عوارض جانبی این دارو می توان به سردرد، خواب آلودگی، ‌كاهش فشار خون،‌ تپش قلب، خارش، تهوع، استفراغ، خونریزی گوارشی، بی‌اشتهایی، ‌اسهال، ادم، تشنگی و برونكواسپاسم(ادم راه هوایی) اشاره كرد.

وی تصریح كرد: دارو بهتر است با معده خالی استفاده شود، ولی چون عوارضی گوارشی دارد، بعد غذا استفاده می‌شود. دارو باید با یك لیوان پر از آب استفاده شود و بعد استفاده اگر فرد تاچند دقیقه دراز نكشد، بهتر است.حشتمی خاطرنشان كرد: نباید بیش از 10 روز جهت تسكین درد و بیش از سه روز جهت كنترل تب از آن استفاده كرد و باید در صورت برطرف نشدن علائم بیماری به پزشك مراجعه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ali ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    اگه روزی 3rd بخوریم چی میشود؟؟؟؟