سلامت نیوز : هومن شریفی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: وقتی یک فرد در حالت عادی طی 12 تا 16 ساعت روز 20 نخ سیگار می‌کشد حدود 100 میلی‌گرم نیکوتین و به همین میزان 4هزار ماده سمی و 83 ماده سرطان‌زا را وارد بدن خود می‌کند.

وی اضافه کرد: البته این مسئله تابع یک الگوی خاص است که مواد در عرض 12 تا 16 ساعت وارد بدن می‌شود و باز طی ساعاتی فرد به بدنش اجازه جبران می‌دهد تا میزان مونواکسید کربن در بدن کاهش یابد.به گفته این متخصص اعتیاد‌شناسی وقتی فرد روزه‌دار از افطار تا فاصله سحر در عرض 3 تا 4 ساعت تمام بار مواد زائد را در مدتی کوتاه‌تر به بدن تحمیل می‌کند فرصتی برای کم شدن میزان مونواکسید کربن در بدن وجود ندارد.

وی تأکید کرد: گاهی اوقات می‌بینیم که افراد سیگاری از روزه‌داری راضی هستند ولی از سردرد و سرگیجه شکایت دارند. چون به صورت زنجیر‌وار(chain smoking ) پس از افطار سیگار می‌کشند و انباشت مواد سرطان‌زا بسیار افزایش می‌یابد.شریفی تصریح کرد: سیگار کشیدن زیاد در عرض 3 تا 4 ساعت به جای 12 تا 16 ساعت ضرر بیشتری دارد و ماه رمضان فرصت خوبی برای ترک سیگار است چون فرد در طی مدت روزه‌داری به رفتار جستجوگرانه خود برای سیگار‌کشیدن تسلط پیدا می‌کند و هر گاه که دلش می‌خواهد سیگار نمی‌کشد.

معاون مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با اشاره به اینکه می‌توان این رفتار را پس از ماه رمضان نیز برای ترک سیگار ادامه داد افزود: افراد سیگاری به دلیل روزه‌داری راحت‌تر می‌توانند پس از ماه رمضان و با کمک پزشک میزان مصرف سیگار خود را به 4 تا 5 نخ در روز کاهش دهند و در مراحل بعدی به ترک کامل اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha