در کودکان یک حس قوی استقلال‌طلبی و عدم وابستگی وجود دارد که این حس در بسیاری از موارد تاثیرات مثبتی دارد که ممکن است قاطعیت را در فرد افزایش دهد.

كودكان را در برابر رفتارهای مقابله‌جویانه تنبیه نكنید

سلامت نیوز : یک فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان با تاکید بر این‌که در برابر رفتارهای مقابله‌جویانه کودکان از تنبیه بپرهیزید، گفت: باید در ابتدا با تشویق، فرد را به سوی دور کردن از رفتارهای مقابله‌ای سوق داد، سپس به سراغ گزینه تنبیه رفت.

دکتر «هوشنگ امیریان» در گفت‌وگو با(ایسنا)، افزود: در کودکان یک حس قوی استقلال‌طلبی و عدم وابستگی وجود دارد که این حس در بسیاری از موارد تاثیرات مثبتی دارد که ممکن است قاطعیت را در فرد افزایش دهد.وی افزود: اگر این حس از شدت زیادی داشته باشد فرد را به سوی سرکشی و جسارت سوق می‌دهد و به صورت رفتارهای مقابله‌جویانه بروز می‌کند، پس در کنار تقویت جنبه‌های مثبت استقلال‌طلبی، باید جنبه‌های منفی آن را کاهش داد.

این فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان ادامه داد: از مهم‌ترین خصوصیات کودکانی که رفتارهای مقابله‌جویانه دارند این است که در برابر بسیاری از کارها مانند لباس پوشیدن، حمام رفتن و ... مقاومت می‌کنند.امیریان افزود: این کودکان راجع به هر موضوعی بحث می‌کنند و در برابر والدین پرخاشگری دارند و یا بهانه می‌گیرند.

وی گفت: این کودکان برای پیش‌برد کارشان بسیار گریه می‌کنند، توجه دائمی می‌خواهند و غیر قابل پیش‌بینی‌اند و برای دریافت پاسخ خواسته‌های خود با وجود عدم پاسخگویی مناسب والدین، آنها را دنبال می‌کنند و تا دریافت پاسخ پیش می‌روند.این فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان با بیان اینکه رفتارهای مقابله‌ای در کودکان می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد، گفت: برخی کودکان به لحاظ ذاتی و ژنتیکی رفتارهای مقابله جویانه‌ای دارند اما در برخی موارد، والدین با هم تعامل سازنده‌ای ندارند و کودک از نظر تربیتی با روش‌های ناصحیح تربیت می‌شود و در برخی موارد نیز کودکان این رفتارها را از جامعه یاد می‌گیرند.

امیریان گفت: زمانی که گفته می‌شود فرد به لحاظ ذاتی و ژنتیکی رفتارهای مقابله‌جویانه دارد این بدان معناست که در سرشت فرد این خصیصه وجود دارد و باید توسط تربیت صحیح به موارد مثبت سوق داده شود.وی با تاکید بر اینکه انطباق وجود و ذات کودک با روش‌های تربیتی والدین در این مساله بسیار مهم است، گفت: اگر کودکی دارای این ذات باشد و والدین نیز به آن دامن بزنند، کودک با مشاهده رفتار والدین تهاجمی‌تر شده و رفتار مقابله‌ای و زورگویانه او نمایان می‌شود.

این فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان افزود: در برخی اوقات عدم ثبات در پاسخ‌های رفتاری و واکنش‌های متفاوت از سوی والدین نسبت به رفتار کودک سبب می‌شود رفتار والدین نشان‌دهنده عدم تعامل سازنده باهم باشد و کودک را برای انجام رفتار مقابله‌ای تحریک کند.امیریان اظهار كرد: اگر والدین با هم مشکل و اختلاف نظری داشته باشند و با حالت پرخاشگری با یكدیگر رفتار کنند، کودک از رفتارهای مقابله‌ای والدین الگو گرفته و خود او این رفتار را بروز می‌دهد.

وی ادامه داد: استرس‌های خانوادگی مانند طلاق، اعتیاد، تعارض، مصرف مواد مخدر و الکل سبب می‌شود که کودک نتواند محیط را تحمل کند و پرخاشگر شود.این فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان افزود: استفاده نابه‌جا از تلویزیون و سی.دی سبب کاهش خلاقیت و تعامل کودک با خانواده و دوستان می‌شود و اگر با نمایش صحنه‌های هیجانی و خشن نیز همراه باشد، رفتارهای مقابله‌ای یا لجبازی را در کودکان تقویت می‌کند.امیریان گفت: والدین در برابر رفتارهای مقابله‌ای کودک باید پیش از تنبیه، برای دوری از انجام رفتارهای مقابله‌ای چندین بار تشویق شوند و سپس از عدم پاسخ صحیح از طرف کودک، تنبیه را جایگزین کنند.

وی افزود: تنبیه در این زمینه باید نه به صورت تهدیدهای غیرعملی بلکه به صورت تهدیدی باشد که امکان عملی شدن آنها وجود داشته باشد.این فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان یادآور شد: والدین نباید پیام‌های نابجا و برچسب‌های نامناسب به کودکانشان بزنند و یا با دیگر کودکان، او را مقایسه کنند. چون در این صورت احساس گناه در کودک شکل می‌گیرد و زمینه رفتارهای مقابله‌ای را در کودک ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha