چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 54706

سلامت نیوز :تاكید بر لزوم برقراری تعرفه داروسازی، ضرورت لحاظ جایگاه سلامت دهان و دندان در برنامه پزشك خانواده و بالا بودن آمار سزارین در كشور از جمله مباحثی بود كه در همایش روسا و دبیران انجمن‌های علمی گروه پزشكی با حضور وزیر بهداشت مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر فراز مجاب، رییس انجمن متخصصان علوم دارویی كه در همایش روسا و دبیران انجمن‌های علمی گروه پزشكی كه با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: انجمن متخصصان علوم دارویی از سال 1370 تاسیس شده و 500 نفر عضو دارد كه اغلب آنها متخصص داروسازی و عضو هیات علمی دانشگاه‌ها هستند.وی درباره تعرفه داروسازی، گفت: تعرفه‌ داروسازی برای كشور لازم است و اگر برقرار باشد به وضع بهداشت و درمان كمك می‌كند. شایعاتی مطرح است كه ممكن است تعرفه‌ داروسازی حذف شود اما تعرفه داروسازان باید برقرار باشد و از علم داروساز در جهت راهنمایی به بیمار و كمك به پزشك استفاده شود.مجاب با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در تولید داروهای جدید گفت: مسوولان اكراه دارند كه اعلام كنند این پیشرفت‌های دارویی توسط داروسازان صورت گرفته است.رییس انجمن علوم متخصصان دارویی تاكید كرد: لازم است در كل جامعه احترام بیشتری به پزشكان عمومی گذاشته شود. در این زمینه باید برنامه‌ریزی صورت گیرد.

دبیر انجمن اندیواورولوژی: لزوم ارتباط ارگانیك انجمن‌ها با وزارت بهداشت

در ادامه دكتر عباس بصیری، دبیر انجمن اندیواورولوژی با اشاره به قوانین برنامه پنجم توسعه در زمینه حمایت مالی و تشكیلاتی از انجمن‌های علمی، گفت: در نقشه جامع علمی كشور هیچ اشاره‌ای به انجمن‌ها و تشكل‌های علمی نشده است. احساسم آن است كه انجمن‌های علمی موظفند با وزارت بهداشت همكاری كنند. اما تقیدی در اسناد بالادستی وجود ندارد كه دستگاه‌های بالادستی نیز بخواهند از نظرات انجمن‌ها استفاده كنند. این احساس كه وزارتخانه یك طرف است و انجمن‌ها طرف دیگر، خوشایند نیست باید راهكاری پیدا شود تا انجمن‌ها نقش خود را ایفا كنند.وی تاكید كرد: لازم است انجمن‌ها ارتباط ارگانیك با وزارت بهداشت داشته باشند تا بتوانند به رفع مشكلات حوزه سلامت كشور كمك كنند. انجمن‌ها می‌توانند منبع موثقی از نواقص سیستم بهداشتی درمانی كشور باشند و این انجمن‌ها می‌توانند اختلالات در زمینه ارائه خدمات را نیز كشف كنند.بصیری افزود: انجمن‌ها می‌توانند بازوی اجرایی مراكز تحقیقاتی باشند. اكنون بسیاری از پروژه‌های ملی اجرایی نشده‌اند كه انجمن‌ها می‌توانند در این زمینه مفید باشند.

دبیر انجمن مامایی: اشكال اساسی به برنامه پزشك خانواده وارد است/ آمار بالای سزارین نتیجه مدیریت پزشكی است نه مامایی

در ادامه طاهره میرمولایی دبیر انجمن علمی مامایی ایران با مطرح كردن برخی انتقادات نسبت به برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، گفت: مگر می‌توان در برنامه پزشك خانواده یا پرستار یا ماما را در نظر گرفت. پرستاری یك شخصیت و وظایف دارد و مامایی نیز شخصیت و وظایفی دیگر. در این زمینه اشكال اساسی به برنامه وارد است.وی افزود: در برخی مجالس شنیده می‌شود كه تا پنج سال آینده آموزش مامایی پزشكان عمومی قوت بخشیده می‌شود و به این ترتیب مامایی كنار گذاشته می‌شود. در مورد برنامه پزشك خانواده از ما نظرخواهی نشد و تنها زمان اجرای این برنامه نظرات ما را خواستند كه البته پاسخی نیز دریافت نكردیم.دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: ایراداتی كه اكنون به رشته مامایی وارد می‌كنند، ما 20 سال گذشته گوشزد كرده بودیم. اینكه اكنون آمار سزارین در كشور 50 درصد است، نتیجه مدیریت پزشكی است نه مامایی. اگر طرحی انقلابی مانند پزشك خانواده تا این حد سریع تدوین و اجرا می‌شود، كاهش آمار سزارین چندان كار مشكلی نیست. 20 سال گذشته كه گفتیم ما را از تنه متخصصان زنان جدا نكنید به خاطر همین ماجراهایی بود كه اكنون با آن مواجه هستیم.وی افزود: بارها در جلسات مختلف پیشنهادات سازنده در جهت منافع مردم ارائه دادیم اما استقبال نشد. آیا تنها پزشك می‌تواند خدمت ارائه دهد؟ 50 هزار ماما در بخش دولتی تربیت شده‌اند. یعنی منافع این 50 هزار ماما در تضاد با منافع 50 هزار پزشك است. اگر اكنون رشته مامایی به عنوان رشته عقب‌ افتاده محسوب می‌شود، نتیجه مدیریت پزشكی است نه مامایی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha