یک متخصص تغذیه عنوان کرد: علت عمده بی‌اشتهایی در فصل تابستان، از دست رفتن آب و املاح بدن در اثر گرما و تعریق بدن است.

دکتر محمد صفریان در گفت ‌و گو با ایسنا، ادامه داد: برای تامین مناسب آب بدن، مصرف 8 تا 10 لیوان آب، نوشیدن محلول آب با کمی نمک و خوردن میوه و سبزیجات تازه توصیه می‌شود.

وی افزود: بهتر است در فصل تابستان از مصرف غذاهای پروتینی و با چربی کمتر استفاده شود، همچنین خوب است در این فصل به طور کلی غذاهای سرد به جای وعده‌های غذایی گرم مورد استفاده قرار گیرد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کودکان و سالخوردگان را دو گروه عمده آسیب‌پذیر دانست و گفت: این گروه‌ها علاوه بر رعایت موارد گفته شده، لازم است از قرار گرفتن زیاد در معرض گرما خودداری كنند.

وی بروز کم اشتهایی در شیرخواران را تنها یکی از علایم از دست رفتن آب بدن آنها دانست و ادامه داد: از علائم دیگر این امر آن است که شیرخوار بی‌قرار و گاهی بی‌حال و بی‌توجه به محیط اطراف می‌شود و در بعضی موارد هم ممکن است تحریک‌پذیر و بهانه‌گیر شود.

وی در این رابطه به مادران توصیه کرد: برای کودکانی كه از شیر مادر تغذیه می‌کنند، مصرف غذای دیگری لازم نیست ولی در صورت تشدید علائم لازم است به کودک آب نیز نوشانده شود و اگر شیرخوار از شیر خشک تغذیه می‌شود باید شیر او رقیق‌تر شود.

دکتر صفریان با اشاره به گذارندن اوقات فراغت کودکان در خارج از خانه در فصل تابستان، گفت: در صورتی كه بستنی سالم باشد، خوردن آن برای کودکان بسیار مفید است علاوه بر آن می‌توان از آب میوه‌های صنعتی و بهداشتی نیز استفاده كرد.

این متخصص تغذیه، خوردن غذاهای فست‌فود و خوراکی‌هایی مانند پفک و چیپس را به شدت مضر دانست و افزود: به جای این گونه مواد غذایی مضر، بهتر است از مغزهای خوراکی تازه و میوه‌های رنگین تابستانی چه به صورت تازه و چه خشک استفاده شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha