چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 54710

سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به سهم 70 درصدی مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت، گفت: با اجرای برنامه پزشك خانواده سهم دولت در پرداخت هزینه‌های سلامت افزایش می‌یابد.دكتر مرضیه وحید دستجردی شب گذشته در همایش روسا و دبیران انجمن‌های علمی گروه پزشكی پس از شنیدن اظهارات برخی از نمایندگان انجمن‌های پزشكی گفت: گوش شنوا در وزارت بهداشت وجود دارد و سعی می‌كنیم در حد مقدوراتمان آنچه را كه مدنظر انجمن‌های علمی گروه پزشكی است را انجام دهیم. انتظارات وزارت بهداشت از انجمن‌های علمی بیش از اینهاست. در مجموع تمام سعی و تلاش در حوزه وزارت بهداشت بر آن است كه از خدمات انجمن‌های علمی استفاده كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی در پاسخ به نماینده انجمن پریودنتولوژی مبنی بر لزوم لحاظ جایگاهی برای سلامت دهان و دندان در برنامه پزشك خانواده گفت: سلامت دهان و دندان باید حتما در برنامه پزشك خانواده وارد شود. در حال حاضر كشور از یك سیستم خوب پزشكی برخوردار است اما نظامی كه باید این سیستم را در كنار یكدیگر قرار دهد چندان سامان ندارد. یكی از نشانه‌های این موضوع آن است كه 54،6 درصد هزینه‌های سلامت را مردم پرداخت می‌كنند این در حالی است كه در اغلب كشورهای دنیا سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت بسیار كمتر از این رقم است.

70 درصد هزینه‌های سلامت را مردم پرداخت می‌كنند

وزیر بهداشت افزود: اگر بخشی از هزینه‌های سلامت كه مردم به عنوان حق بیمه پرداخت می‌كنند را به این 54،6 درصد اضافه كنیم مشاهده می‌كنیم كه حدود 70 درصد هزینه‌های سلامت را مردم می‌پردازند. این موضوع ظلمی است به مردم كه نباید به آن راضی شویم.دستجردی افزود: در برنامه پزشك خانواده دولت سهم خود را در پرداخت هزینه‌های سلامت افزایش می‌دهد و این موضوع به نفع مردم است به این ترتیب جایگزینی سهم دولت با سهم مردم را در پرداخت هزینه‌های سلامت شاهد خواهیم بود. باید از برنامه پزشك خانواده استقبال كنیم نباید راضی باشیم كه به مردم ظلم شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: زمانی كه با اجرای برنامه پزشك خانواده پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم كاهش یابد بسیاری از بداخلاقی‌هایی كه به حق یا ناحق ما را به آن متهم می‌كنند و همچنین رابطه مالی میان پزشك و بیمار بسیار كم خواهد شد. برای سال جاری و به دنبال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مجلس مصوب كرده است كه 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص یابد. تخصیص این مبلغ می‌تواند مشكلات بخش دولتی را تقریبا برطرف كند. برای اجرای برنامه‌های ملی مانند برنامه پزشك خانواده باید دست در دست هم دهیم تا این برنامه‌ها با موفقیت اجرا شود.

نباید اجازه داد گروهی اصل و ریشه برنامه پزشك خانواده كه به نفع مردم و جامعه پزشكی است را زیر سوال ببرند

وی با اشاره به انتقادات گروه‌های مامایی و پرستاری نسبت به برنامه پزشك خانواده نیز گفت: نباید اجازه داد كه گروهی به عنوان پرستار یا ماما انتقاداتی به برنامه داشته باشند و اصل و ریشه یك برنامه كه نفع قطعی مردم و جامعه پزشكی در آن است را زیر سوال ببرند. در حال حاضر 30 هزار مامای بیكار در كشور وجود دارند كه این موضوع درد آور است. بسیاری از ماماها و پرستارانی كه امروز به این برنامه ایراد می‌گیرند چند شغله هستند.

وزیر بهداشت افزود: با اجرای برنامه پزشك خانواده 30 هزار ماما به كار گرفته می‌شوند چرا نباید از آن استقبال كرد؟ از طرف دیگر مابقی ماماها نیز سرجای خود باقی خواهند ماند. همچنین به دنبال آن هستیم كه اجازه كار ماماها با بیمه‌ها را نیز داشته باشیم. وزارت بهداشت برای به كار گرفتن ماماها در برنامه پزشك خانواده به شدت فشار آورد اما اكنون این موضوع پر طاووسی شد و عیب و ایراد ما. كاری كه ما اینقدر برای آن زحمت كشیدیم اكنون بابت آن به ما انتقاد می‌كنند.

امسال سال سختی از نظر بودجه برای وزارت بهداشت است، كمربندها را محكم می‌كنیم

وزیر بهداشت سال جاری را سال سختی از نظر بودجه برای وزارت بهداشت خواند و گفت: كمربندها را محكم می‌كنیم و از همه جا بودجه‌ها را به سمت پزشك خانواده سوق می‌دهیم تا این برنامه در سال اول اجرا به خوبی پیاده شود. اگر اعتبارات و بودجه‌ها بیشتر شد از دیگر گروه‌های پزشكی نیز در این برنامه استفاده خواهد شد. اكنون نسخه 02 برنامه پزشك خانواده در حال اجراست كه قطعا به سمت اصلاحات بعدی نیز پیش می‌رویم.

40 درصد زایمان‌های ایران به روش سزارین انجام می‌شود

وی درباره آمار سزارین در ایران و مقایسه آن با برخی از كشورهای دیگر گفت: 40 درصد زایمان‌های كشور به روش سزارین انجام می‌شود كه باید كاهش یابد. در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم نیز انجام شده است. همه باید به این منظور كمك كنند این در حالی است كه آمار سزارین در كشور تركیه 60 درصد و در چین 65 درصد است. از طرف دیگر این دیدگاه در وزارت بهداشت وجود ندارد كه پزشكان بر دیگر گروه‌ها حاكمیت داشته باشند. ما در انتصاب مدیران از تمام اقشار و گروه‌های پزشكی استفاده می‌كنیم. البته پزشكان نیز جای خود را دارند. در مجموع سعی می‌كنیم از مدیران خوب برای سلامت مردم بهره ببریم.

وی در ادامه به بندهای مختلف برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت اشاره كرد و گفت: برنامه‌های سلامت، حاكمیتی است بر اساس برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت به عنوان سیاست گذار و ناظر عالی سلامت كشور معرفی شده است.وی همچنین گفت: برنامه نظام درمانی كشور در پایان سال گذشته تدوین و به دولت ارائه شد. آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشكی نیز در هفته آینده تصویب می‌شود.

دستجردی همچنین به اقدامات انجام شده برای ارتقای اورژانس‌های بیمارستانی اشاره كرد و گفت: اقدامات زیادی در جهت ارتقای شاخص‌های اورژانس‌های بیمارستانی صورت گرفت و بازدیدهای بسیاری از این اورژانس‌ها انجام شد. در حال حاضر تمام بیمارستان‌های بالای 30 هزار مراجعه در تهران به متخصص مقیم طب اورژانس مجهز شده‌اند. بیمارستان‌های تك تخصصی نیز به متخصص مقیم تجهیز شده‌اند.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در حوزه سلامت گفت: كتاب‌های ارزشهای نسبی خدمات سلامت تدوین شده است و تلاش می‌شود كه این كتاب توسط سازمانهای بیمه گر اعمال شود. پرونده الكترونیك سلامت نیز در مرحله اجرا قرار دارد. از مهرماه امسال نیز آمادگی داریم تا پنج هزار پزشك خانواده برای تخصص پزشك خانواده و بدون آزمون مشغول به تحصیل شوند.

دستجردی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه طب سنتی بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه گفت: اسفندماه سال گذشته نیز تعدادی از دانشجویان phd گرفتند و شهریور ماه امسال نیز تعداد دیگری فارغ التحصیل خواهند شد. داروسازی سنتی نیز با آرامش و اما عمق فراوان در حال انجام است. به انجمن‌های علمی گروه پزشكی توصیه می‌كنم نقشه تحول نظام سلامت را مطالعه كنند.

وی عدالت در سلامت را یكی از شاخص‌های بسیار مهم در حوزه سلامت عنوان كرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر مرگ و میر مادران كشور به 21 در صد هزار كاهش یافته است. اما ممكن است میزان آمار مرگ و میر مادران در برخی از استانها بالاتر باشد. باید در این زمینه عدالت در سلامت داشته باشیم. به همین جهت شاخص‌های 52 گانه عدالت در سلامت را در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب كردیم و تحقق این شاخص‌ها را پیگیریم. باید در نحوه تحقق این شاخص‌ها انجمن‌های علمی با ما مشاركت داشته باشند.

دستجردی ادامه داد: شاخص‌های چندگانه سلامت و جمعیت در ایران در سال 90 تدوین شد و اكنون اطلاعات خوبی در این زمینه موجود است كه به زودی در اختیار عموم و انجمن‌های علمی قرار می‌گیرد. از طرف دیگر جمعیت كشور به سمت سالمندی پیش می‌رود. ارجاعات سالمندان به مراكز درمانی هفت تا هشت برابر بیشتر از سایرین است. همچنین بار بیماریها در كشور به سمت بیماریهای غیرواگیر در حركت است. در این زمینه نیز به روز رسانی اطلاعات بار بیماریها در جریان است. در حال حاضر45 درصد علت مرگ و میر در كشور ناشی از بیماریهای قلبی، 12 درصد مرگ و میرها به علت سرطان‌ها، حدود 5 درصد مرگ و میر به دلیل دیابت و بیماریهای ریوی، 18،7 درصد مرگ‌ها ناشی از حوادث و 19،5 درصد از مرگ و میرها را نیز سایر علل تشكیل می‌دهند.

به گفته وزیر بهداشت در حال حاضر سن امید به زندگی در زنان 74،8 سال و در مردان 72،4 سال است. در مجموع متوسط سن امید به زندگی در كشور 73 است.

جشن تكمیل شبكه بهداشتی درمانی روستایی؛ همزمان با هفته دولت

وزیر بهداشت از برگزاری جشن تكمیل شبكه بهداشتی درمانی روستایی همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: طی حدود سه سال گذشته 2 هزار خانه بهداشت در كشور ساخته شد و 900 خانه بهداشت دیگر نیز در حال ساخت است. در مجموع طی دولت دهم حدود سه هزار خانه بهداشت به بهره برداری می‌رسد.

تعداد بیمارستان‌های فرسوده پایتخت زیاد است

دستجردی با اشاره به بیمارستان‌های فرسوده كشور افزود: بیمارستان‌های فرسوده زیادی داریم. تعداد بیمارستان‌های فرسوده به ویژه در تهران بیشتر است. در این زمینه تا پایان سال جاری حدود 14 هزار و 400 تخت بیمارستانی به بهره برداری می‌رسد. بیش از 35 هزار تخت بیمارستانی دیگر نیز در حال ساخت هستند. بسیاری از این تخت‌های بیمارستانی جایگزین تخت‌های فرسوده می‌شوند. فرسوده بودن بیمارستان‌ها سبب می‌شود كه هنگام زلزله خود بیمارستان‌ها بر سر بیماران آوار شوند.

آمادگی برای رونمایی از 8 دارو با فناوری بالا و چند كیت تشخیصی آزمایشگاهی

وزیر بهداشت در ادامه در زمینه تولید داروهای جدید گفت: آمادگی رونمایی از 8 دارو با فناوری بالا و چند كیت تشخیصی آزمایشگاهی را داریم. در حال حاضر تعداد داروهای بیوتكنولوژیك كشور به 24 قلم رسیده است. این در حالی است كه در زمان ورود ما به وزارت بهداشت تعداد داروهای بیوتكنولوژیك 9 قلم بود. در زمینه تولید دارو بسیار پیش رفته‌ایم. تولید داخلی داروهای با فناوری‌های بالا صرفه جویی‌های ارزی فراوانی به دنبال خواهد داشت. هرچند گفته می‌شود دارو شامل تحریم نمی‌شود اما عملا این تحریم‌ها وجود دارند. باید تلاش شود كه این سه درصد داروهای وارداتی را نیز خود در كشور تولید كنیم تا به مردم صدمه‌ای وارد نشود. درباره 20 طرح تجهیزات پزشكی نیز فراخوان داده‌ایم.

وزیر بهداشت افزود: بر اساس اعلام كارشناسان بین المللی سازمان جهانی بهداشت ایران در تمام شاخص‌های سلامتی به عنوان لیدر منطقه مطرح است. تنها شاخصی كه ایران در آن افت دارد مربوط به عدالت در سلامت و سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت است كه تلاش می‌شود با اجرای برنامه پزشك خانواده این شاخص نیز اصلاح شود. حدود 4-5 سال گذشته سهم بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های سلامت 25 درصد بود كه اكنون به 18 درصد كاهش یافته است یعنی نقش بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های سلامت كمرنگ تر شده است كه با اجرای برنامه پزشك خانواده این نقش پررنگ می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین به زلزله اخیر اهر، ورزقان و هریس اشاره كرد و گفت: به دنبال این زلزله 306 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. تلاش گروه پزشكی در این بحران قابل تقدیر است. دستگاهی كه به طور كامل و صد درصد وظایف خود را در این بحران انجام داد گروه پزشكی، EOC و اورژانس‌های 115 بودند كه از هیچ خدمتی فروگذار نكردند و مردم رضایت صد درصدی از خدمات داشتند.

وزیر بهداشت ادامه داد: از زمان وقوع اولین زمین لرزه در ساعت 4:53 طی یك ربع تا 20 دقیقه آمبولانس‌ها به سرعت از تبریز و اردبیل به سمت مناطق زلزله زده اعزام شدند. 147 امبولانس، 4 دستگاه اتوبوس آمبولانس و حدود 340 تكنسین اورژانس 115 به این مناطق اعزام شدند. بیمارستان‌ های وزارت بهداشت به حدود 4 هزار و 500 مجروح خدمت رسانی كرده و بیش از 700 مصدوم را بستری كرده‌اند همچنین حدود 700 عمل جراحی با بیهوشی و 1038 مورد عمل جراحی سرپایی در بخش اورژانس انجام شد. تمام این اقدامات در كمتر از 20 ساعت انجام شده است كه قابل تقدیر است. این موضوع ثابت كرد وقتی گروه پزشكی با انگیزه وارد كار شود امكان ندارد آن كار ناموفق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha