چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 54734
سلامت نیوز : حاج‌خانم از وقتی همسرش مرد، دیگر نه درست غذا می‌خورد و نه با كسی حرف می‌زد. او حتی قبل از این‌كه به 50 سالگی برسد از بس گریه كرد چشمانش آب‌مروارید آورد و همه موهایش سفید شد. همسرش تنها كسی بود كه در زندگی‌اش باقی مانده بود.

پدر و مادر نادر وقتی پیر شدند كه فهمیدند تنها پسرشان بیماری دیابت گرفته است. آنها با هر سوزن انسولین كه به بدن فرزندشان فرو می‌رفت چند ماه پیر می‌شدند. اما هركه می‌دید می‌گفت خوب مانده‌اند حالا بعد از چند سال انگار دو سه دهه را پشت سر گذاشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حمید ضامن مجید برادرش شد. او كه معلم بود وقتی چك‌های برادرش برگشت خورد از كار بیكار شد و به دست طلبكاران به زندان افتاد. فقط خدا می‌داند خانواده‌اش چه كشیدند. همسر او اكنون در 40 سالگی مثل یك زن 60 ساله به نظر می‌رسد.

با روزگار غدار چه كنیم؟

شوك، تصادف، آبروریزی، بحران‌های مالی وسوگواری‌های پیاپی و... خیلی راحت می‌تواند شما را از میانسالی به میانه سالمندی پرتاب كند.روان‌شناسان یكی از علت‌های مهم كه در پیدایش پیری زودرس نقش دارد را تنش‌ها و شوك‌های عصبی می‌دانند.برای این‌كه دچار پیری زودرس نشوید باید جلوی تنش‌های عصبی و افسردگی خود را بگیرید. ایمان به خدا به ما می‌فهماند كه ما هرگز تنها نیستیم و در بد‌ترین شرایط قدرت بی‌انتها و ثروت بی‌انتهای خدا پشتیبان ماست و تمام ذخایر نهفته و آشكار كائنات می‌تواند در دسترس ما قرار گیرد و از درگاه الهی هیچ كسر نخواهد شد.اگر ایمان را در خود پرورش دهیم باور می‌كنیم موجودات به سمت كمال خود حركت می‌كنند و هرچه برای ما و خانواده و نزدیكان پیش می‌آید می‌تواند از ما انسانی بهتر بسازد، نه انسانی افسرده و شكست خورده.

بنابراین اگر می‌خواهید غم روزگار پیرتان نكند مهارت‌های حل مسأله و كنار آمدن با مسائل را بیاموزید.

احساسات بد شما را پیر می‌كند

تحقیقات در مورد بیماری‌هایی كه ریشه در روح و روان آدمی دارد ما را به این احتمال می‌رساند كه خلق و خوی تند، كینه‌ها، نفرت‌ها و حسادت به دیگران ردپای آتشین خود را بر چهره می‌گذارند و ما را زودتر پیر می‌كنند؛ یعنی رفته‌رفته شما شبیه افكارتان می‌شوید.خطوط اخم، تفكر، حالت‌هایی از دندان‌قروچه و خیلی چیزهای دیگر در چهره شما ابدی می‌شود و می‌تواند ردپای پیری را در شما ایجاد كند.بنابراین اگر از پیری زودرس می‌گریزید آرامش خود را حفظ كنید و بگذارید زیبایی روحتان چهره‌تان را نیز بیاراید.

برای جوانی بخورید

جوان‌ماندن تا حد زیادی به تغذیه ما بستگی دارد. كمبود آب و سوءتغذیه می‌تواند كودكان را هم مانند پیرانی كهنسال جلوه دهد.برنامه غذایی خود را از تمام گروه‌های غذایی ترتیب دهید.شش تا هشت لیوان آب یا مواد آبكی میل كنید.پروتئین‌ها و ویتامین‌های A، C و E با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌كنند.ویتامینA در جگر، شیر، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات تازه مانند هویج، اسفناج و تره وجود دارد. اما اگر كلسترول خون دارید از تخم بلدرچین استفاده كنید و دور جگر را خط بكشید و نیاز خود را با سبزیجات تازه رفع كنید.این ویتامین در ترمیم بافت‌های بدن نقش بسیار پراهمیتی دارد. ویتامین A نوسازی پوست را افزایش می‌دهد.

ویتامینC نیز در مكانیسم تولید كلاژن نقش دارد و مصرف آن به كشسانی پوست كمك​ ‌كرده و از بروز پارگی و زخم جلوگیری می‌كند. اغلب میوه‌ها و سبزی‌های تازه این ویتامین را در خود دارند.روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه كتان و زیتون كه حاوی ویتامین E هستند نیز به جوان‌ماندن شما كمك می‌كنند.انگور، كشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت ، لیموترش ، جعفری، یونجه، اسفناج، كلم بروكلی، تره، نعنا، مرزه، برگ چغندر و ریحان از سایر خوردنی‌هایی هستند كه می‌توانند به جوان‌ماندن شما كمك كنند.

دشمنان جوانی

ـ بیش از یك‌ربع در معرض آفتاب تند و مستقیم بودن در روز می‌تواند شما را پیر كند.

ـ كمتر از 8 ساعت خواب پیوسته و منظم شبانه نیز دشمن دیگر جوانی شما است.

ـ كاهش و اضافه‌كردن وزن در زمانی كوتاه دشمن دیگر شما است. اگر این نوسان وزن ادامه پیدا كند خیلی زود پوستتان شل و آویخته می‌شود.

ـ استروژن زیر پوست بانوان نیز در بافت چربی جمع می‌شود و اگر آن دو را از دست بدهید كلاژن‌سازی را از دست داده‌اید و پوستتان چروكیده می‌شود.

نخوردنی‌ها

ـ كمتر از غذاهای كنسرو‌شده استفاده كرده و بیشتر غذاهای تازه مصرف كنید.

ـ از مصرف چای پررنگ و قهوه به مقدار زیاد بپرهیزید.

ـ غذا را با عجله یا جلوی تلویزیون و مانیتور نخورید.

ـ مصرف سیگار را در اولین فرصت قطع كنید.

ـ سوسیس و كالباس را محدود كنید و در یك كلام سالم غذا بخورید و غذای سالم بخورید.

و آخرین توصیه این‌كه با ورزش جسم خود را جوان نگه دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha