با گذشت سه روز از حادثه زلزله اهر و ورزقان، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاكنون موردی از بیماری كه توان همه‌گیری داشته باشد در این مناطق رخ نداده است.

سلامت نیوز: با گذشت سه روز از حادثه زلزله اهر و ورزقان، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاكنون موردی از بیماری كه توان همه‌گیری داشته باشد در این مناطق رخ نداده است.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اقداماتی تاكنون در این‌باره انجام شده است. از جمله آنكه آب آشامیدنی بطری، میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود اما این موضوع نمی‌تواند پایدار باشد و باید هرچه سریع‌تر منابع تامین آب آشامیدنی و كانكس‌های ثابت آب آشامیدنی مستقر شوند.

وی افزود: دومین مبحثی كه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است، بحث سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده است كه باید سازمان‌های مرتبط با این امر هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. دانشگاه علوم پزشكی تبریز نیز اقداماتی را در این خصوص انجام داده از جمله آنكه 200 دستگاه توالت و حمام بهداشتی در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته و 2 هزار دستگاه دیگر نیز به‌زودی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاكید كرد: در حال حاضر به جز نگرانی درباره بیماری‌های روده‌ای خطر دیگری در زمینه بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده مطرح نیست. نیروهای بهداشتی بیماری‌ها را به‌صورت دقیق در مناطق زلزله‌زده رصد می‌كنند و هر اتفاقی كه رخ دهد حتما اطلا‌ع‌رسانی لازم را خواهیم داشت.

کمبود مواد غذایی، بهداشتی و شوینده در ورزقان

فرماندار شهرستان ورزقان نیز با اشاره به كمبودهایی كه در این منطقه وجود دارد، گفت: در حال حاضر این شهرستان با کمبود مواد غذایی، بهداشتی و شوینده روبه‌رو است. محرم فروغی با تاکید بر اینکه خسارت بسیار زیادی به شهرستان ورزقان وارد شده است، اظهار داشت: این شهرستان بیش از شهرستان‌های اهر و هریس آسیب دیده است و علاوه بر آسیب‌های زیاد و خرابی‌ها در شهرستان ورزقان به روستاهای این شهرستان که حدود 157 روستاست نیز خسارات زیادی وارد شده است. فروغی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مواد غذایی، مواد شوینده و بهداشتی از نیازهای اولویت‌دار بازماندگان این شهرستان برای ارائه خدمات به مردم زلزله‌زده است ضمن اینکه در حال حاضر بنیاد مسکن با همراهی دستگاه‌های دیگر اقدام به خاکبرداری و بازگشایی راه‌های بسته شده به روستاها هستند.

توزیع روزانه 10 هزار وعده غذایی

رئیس سازمان بهزیستی نیز از اعزام تیم‌های تخصصی برای ارائه خدمات اورژانسی به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: از روز گذشته ، روزانه 10 هزار وعده غذایی در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است و تا زمانی که نیاز باشد توزیع وعده‌های غذایی ادامه خواهد داشت.

وی گفت: به‌منظور ارائه خدمات به افرادی که در زلزله چند روز قبل شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی ، 16 تیم تخصصی شامل مددکار، روان‌شناس و... به این مناطق اعزام شده و به آسیب‌دیدگان خدمات اورژانسی ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان بهزیستی از شناسایی 25 کودک بی‌سرپرست در این مناطق خبر داد و تاکید کرد: این کودکان والدین خود را در زلزله از دست داده اند که تحت‌پوشش سازمان قرار گرفته و از خدمات بهره‌مند می‌شوند و همچنین تعدادی زن سرپرست خانوار و معلول نیز شناسایی شده‌اند که به آنان نیز خدمات ارائه خواهد شد.‌ هاشمی‌از ارسال کمک‌های مردمی‌شامل مواد غذایی، خوراکی و پوشاک به این مناطق خبر داد و گفت: این کمک‌ها در قالب 25 کامیون به این مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.

وی از جمع‌آوری کمک‌های مردمی‌برای زلزله‌زدگان از طریق شماره حساب 90190 بانک ملت خبر داد و افزود: مردم نیکوکار سراسر کشور می‌توانند از طریق این شماره‌حساب کمک‌های نقدی خود را به افراد نیازمند ارسال کنند.

آغاز بازسازی مناطق زلزله‌زده بعد از عید فطر


بازسازی مناطق زلزله‌زده یكی از مهم‌ترین درخواست‌های شهروندان زلزله‌زده در اهر و ورزقان و یكی از مهم‌ترین درخواست‌های نمایندگان این شهرها در مجلس شورای اسلامی‌است. سردار مجید خراسانی با بیان این نكته كه قرار شده قرارگاه عملیاتی توسط بسیج سازندگی در منطقه زلزله‌زده تشكیل شود، گفت:‌ برنامه‌ریزی‌ها و بازسازی مناطق تخریب شده بعد از عید فطر آغاز می‌شود. وی افزود:‌ مذاکره با دستگاه‌های استانی برای حمایت مالی برای اجرای این فرآیند، در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم که کار اجرایی را توسط قرارگاه یاد شده در استان شروع کنیم. خراسانی با اظهار تاسف از آسیب دیدن 65 روستا تصریح کرد: بعضی از این روستاها صددرصد تخریب شده و بخشی، کمتر آسیب دیده‌اند. در تقسیم کاری که در استانداری در حال انجام است، سهمی‌از بازسازی مناطق تخریب شده به بسیج سازندگی سپرده خواهد شد. بسیج سازندگی استان‌های سراسر کشور هم منتظر اعلام ما هستند تا برای بازسازی مناطق به آذربایجان شرقی اعزام شوند.

منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha