سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: اولین علایم مسمومیت شبیه استفراغ و اسهال است و گاهی افراد آن را با عفونت دستگاه گوارش اشتباه می‌گیرند.

دکتر ماری عطایی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: ارگانوفسفرها سموم دفع آفات نباتی هستند که مسمومیت با آن در انسانها گاهی عمدی اتفاق می‌افتد و گاهی به اشتباه در افراد مسن و کودکان بروز می‌کند.وی با بیان اینکه مخاطرات سم دفع آفات نباتی بسته به نوع آن متفاوت است، افزود: این سم‌ها با آنزیمی به نام کولین استراز وصل می‌شوند و قدرت این سموم و وصل شدن آنها به این آنزیم متفاوت است. برخی از این سموم قوی بوده و غیرقابل برگشت به این آنزیم وصل می‌شوند و برخی نیز برای مدت کوتاهی وصل و بعد دفع می‌شوند. هرچه میزان مصرف آنها بیشتر باشد علایم آن خطرناک‌تر است.

عطایی با بیان اینکه شایع‌ترین راهی که این سم وارد بدن می‌شود از طریق دستگاه گوارش است، تصریح کرد: به دلیل اینکه این سم قابلیت جذب از طریق پوست را نیز دارد باید لباسهای فرد را از تنش بیرون بیاوریم و شستشوی چشم و پوست بسیار مهم است. تحریک به استفراغ نیز یکی از اقدامات مفید در این زمینه است. اگر بیمار هوشیار نبود نباید وی را تحریک به استفراغ کرد چون ممکن است مواد استفراغ شده وارد ریه و منجر به عفونت ریه شود. فرد مسموم را باید به سرعت به بیمارستان رساند تا شستشوی معده انجام گیرد.این متخصص بیماریهای داخلی اظهار کرد: اولین علایم مسمومیت شبیه استفراغ و اسهال است که بیماران فکر می‌کنند دچار عفونت دستگاه گوارش شده‌اند و دیر مراجعه می‌کنند در حالی که اولین شروع مسمومیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha