پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 54777
سلامت نیوز : مرضیه وحید دستجردی شب گذشته در مراسم افطار با نخبگان پزشکی و استعداددهای درخشان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مسیر رشد و توسعه استعدادهای درخشان در وزارت بهداشت باز است و در سالهای اخیر نیز این مسیر هموار تر شده است.

وی ادامه داد: دانشجویان نخبه در این جلسه مسائل مهمی را مطرح کردند که به همه آنها پاسخ داده خواهد شد و پاسخهای لازم برای آنها ارسال می شود اما امیدواریم به روزی برسیم که دیگر دانشجویان هیچ مشکلی برای گفتن نداشته باشند و در جلساتی که با آنها داریم به فکر راههایی برای آینده بهتر کشور باشند.وزیر بهداشت گفت: از نظر ما میزان نخبگی استعدادهای درخشان فقط به این نیست که در امور آموزشی و پژوهشی موفق باشیم بلکه ملاک مهم نخبگی تأثیرگذاری مثبت در جامعه است، هر چه تأثیرگذاری فرد در جامعه بیشتر باشد آن فرد درخشان تر و نخبه تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وحید دستجردی ادامه داد: اینکه برای نخبگان امتیاز قائل شویم تا اول دوره عمومی، بعد تخصص و بعد فوق تخصص و فلوشیب را بگذارنند و هیئت علمی شوند، ملاک نیست ملاک این است که چقدر در بهبود مدیریت سلامت کشور موثر هستیم.

وی ادامه داد: افراد و چهره های ماندگار پزشکی نیز که در کشور و در دنیا نامدار هستند، کسانی هستند که تأثیرگذاری  آنها در جامعه و در میان مردم بیشتر بوده است، در دوره دستیاری پزشکی نیز بهترین دستیاران ما کسانی هستند که برای حل مشکلات مردم نگاه جامع نگر و جامعه نگری دارند.وی گفت: به همین علت افرادی که برای گذراندن طرح پزشکی به مناطق محروم و در بین مردم می روند هم بهتر در دوره های بعد انتخاب رشته می کنند و هم در تخصیل و کارشان موفق تر هستند.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز در وزارت بهداشت فضا برای رشد استعدادهای درخشان باز است و مسیر رو به بازشدن فضاست. نخبگان می توانند از امتیازها استفاده کنند اما باید مراقبت باشیم آفتها و سوء استفاده ها باعث نشود که این فضا تهدید شود.وحید دستجردی اضافه کرد: نباید بگذاریم افراد با سوء استفاده از امتیازهای مصوب با مستندسازی و قراردادن اسمشان کنار فلانی جوی را ایجاد کنند که این فضا تحدید شود در این صورت محدویتها گریبانگیر همه نخبگان می شود.

وی  گفت: امروز فضا باز است دستورالعمل MDPhdحدود 2.5 سال است که به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است  و دانشگاهها می توانند استفاده کنند، ما سنگها را از جلوی پای نخبگان بر می داریم و هر جا  لازم است از دانشجویان نخبه حمایت می کنیم.وی گفت: در مورد دوره طرح پزشکان هم ما دو راه حل داریم بالاخره باید پزشکان مناطق محروم هم تأمین شوند، یا باید مسیر فعلی را ادامه دهیم که افراد بعد از اتمام تحصیل بروند در مناطق محروم بر اساس ویژگی منطقه 15 تا 19  ماه خدمت کنند و برگردند یا اینکه سهمیه های آزاد را کم کنیم و سهمیه های بومی مناطق را افزایش دهیم.

وزیر بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی ادامه داد: به نظر می رسد برای استعدادهای درخشان همین مسیر فعلی بهتر باشد و کم شدن سهمیه های آزاد ممکن است به ضرر آنها باشد، بنابراین بهتر است دانشجویان نخبه نیز چند ماه دوره طرح را بگذرانند و برگردند تخصیلات خود را ادامه دهند.وی گفت: در این صورت ما هم می توانیم کشور را از نظر تأمین پزشک متخصص بهتر پوشش دهیم با این حال در تلاشیم در عین حال بتوانیم در 50 دانشگاه علوم پزشکی ظرفیتهای بیشتری را برای بومی گرایی ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت در پایان سخنان خود بار دیگر به زلزله استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و اعلام کرد: در  این حادثه 306 نفر جان باختند، 4500 نفر محروح شدند که 700 نفر آنها در بیمارستانها بستری هستند. 1038 عمل جراحی اورژانسی سرپایی دریافت کردند و 700 عمل جراحی بزرگ شکستگی و مغز و اعصاب نیز برای این مصدومان ظرف 20 ساعت بعد از زلزله انجام شد.وی گفت: همه این اقدامات حاصل یک کار تیمی بود و مردم زلزله زده هیچ گلایه ای از خدمات بهداشتی  و درمانی ندارند.

به گفته وی تیم های بهداشت محیط و بهداشت روان نیز به منطقه زلزله زده اعزام شده است.محمدعلی محقق،معاون وزیر بهداشت در امور آموزشی نیز در پاسخ به یکی از دانشجویان گفت: مقررات آزمون دستیاری هیچ تغییری نکرده است و شرایط و تسهیلات شرکت نخبگان در این آزمون نیز وجود دارد و این آزمون مانند امسال در فروردین سال آینده برگزار می شود.

حمیدجمال الدینی، مشاور وزیر بهداشت نیز در این مراسم گفت: نگاه وزارت بهداشت توجه به نوآوری با تأکید بر توانمندسازی دانشجویان در مسیر حل مشکلات مردم و جامعه است و نظام نوآوری وزارت بهداشت فقط توجه صرف به خلاقیت نیست.وی ادامه داد: در این مسیر طی سالهای اخیر به خصوص در دولت دهم معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته است و تقریباً همه پیشنهادهای وزارت بهداشت را پذیرفته است.

جمال الدینی گفت: زمینه رشد و ارتقای استعدادهای درخشان در دانشگاههای علوم پزشکی فراهم است و از دانشگاههای علوم پزشکی نیز می خواهیم از سهمیه دانشجویان نخبه که 40 امتیاز دارند و می توانند با 90  امتیاز وارد دوره دستیاری بشوند نیز برای دانشجویان برتر خود استفاده کنند.در  این مراسم همچنین محمد شریعتی به تشریح برنامه پزشک خانواده پرداخت و گفت: اجرای این برنامه بی عدالتی نظام سلامت را کم می کند، از  هدر رفتن منابع جلوگیری می کند، رابطه مالی پزشک و بیمار را از بین می  برد، سیستم را پاسخگو و سلامت محور می کند، به جای بیمار  محور  بودن فعلی و با اجرای آن درآمد پزشکان عمومی بین 5 تا 10 میلیون تومان متغیر خواهدبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha