پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 54781

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: اگرچه برخی مکمل‌ها در رده مکمل‌های مجاز قرار داشته و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند ولی مصرف آنها باید تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

دکتر هومن انگورانی در گفت وگو با ایسنا گفت: ترکیبات بسیار وسیعی در بین ورزشکاران در حال استفاده است که بخشی از آنها در رده مکمل‌های مجاز قرار می‌گیرند، ما به افراد توصیه می‌کنیم که حتی مکمل‌هایی که مجاز بوده و در داروخانه‌ها پخش می‌شوند را بی‌رویه استفاده نکنند و حتما در این خصوص با یک پزشک یا متخصص پزشکی ورزشی مشورت كنند.

انگورانی تصریح کرد: گروه بزرگی از این داروها که امروزه در باشگاه‌های بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد داروهای موسوم به آنابولیک استروئیدها یا همان هورمون‌های نیروزا، مشتقات تستسترون، اکسی متولون و ناندرولون هستند. این داروها عوارض جدی از جمله عوارض کشنده قلبی عروقی، سرطان کبد، عقیمی، ریزش مو و مشکلات شدید پوستی داشته و تمام سیستم بدن را درگیر می‌کند.وی خاطرنشان کرد: دسته دیگر داروهای محرک هستند. داروهایی مانند آمفتامین‌ها که شیوع آن در بین ورزشکاران به خصوص رشته بدنسازی با این پیش فرض که جلوی خستگی را گرفته و تمرکز را بیشتر و حتی به چربی سوزی کمک می‌کند افزایش یافته است. این داروها عوارض شدیدتری مانند افزایش شدید فشار خون، مشکلات عصبی و سکته‌های قلبی عروقی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha