سلامت نیوز : مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چگونگی تاثیرپذیری بخش سلامت از تبعاتت هدفمندسازی یارانه‌ها را بررسی كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دفتر مطالعات اجتماعی این مركز با اعلام این مطلب كه آثار هدفمندسازی یارانه‌ها بر بخش سلامت حداقل باید در دو محور مورد ارزیابی قرار گیرد، این محورها را شامل آثار قیمتی و غیرقیمتی دانست و در توضیح این دو بخش افزود:

الف) آثار قیمتی: از هرگونه تغییر در سقف اعتبارات مصوب برنامه‌های كشوری موجود در بخش سلامت شامل: بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش ناشی می‌شود.

ب) آثار غیرقیمتی: ناشی از هرگونه تغییر در عوامل اجتماعی موثر بر سلامت همه جانبه افراد است كه غالبا به صورت پیامدهای: امید به زندگی، برز و شیوع بیماری‌ها، مرگ و میر، اشتغال،‌مسكن، تغذیه، سطح سواد و نظایر آن بروز می‌یابند.

همچنین آثار هدفمندسازی یارانه‌ها بر بخش سلامت می‌‌تواند متناسب با زمان بروز نتایج اجرایی آن نیز در دو بخش كوتاه مدت و بلند مدت بررسی قرار گیرد:

1- آثار كوتاه مدت:

آثار مستقیم: به علت تغییرات افزایشی در مولفه‌های اصلی اثرگذار بر قیمت كالاها و خدمات در نتیجه تغییر در نرخ تورم عمومی و قیمت تمام شده است.

آثار تبعی: ناشی از آثار روانی موثر بر رفتارهای بهداشتی مصرف‌كنندگان در قبال افزایش واقعی قیمت‌ها و بروز نرخ‌های كاذب كالاهای اصلی و پشتیبان كه به «اثر سایه‌ای» معروف است.

2- آثار بلند مدت

این آثار به علت دشواری محاسبه نیازمند انجام مطالعات گذشته نگر، وسیع و چند بعدی به منظور اثبات همبستگی معنی‌دار و تقارن زمانی بروز شیب تغییر در شاخص‌های سلامت، متناسب با میزان ناپایداری درآمد و دیگر مولفه‌های اقتصادی جامعه می‌باشند و غالبا به صورت درصد بیان می‌شوند، به طور مثال:

-گزارش سال 1990 كره شمالی،‌ از كاهش نرخ بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان معده و كبد و در مقابل افزایش نرخ خودكشی متناسب با افت شاخص‌های درآمدی طی یك مطالعه گذشته نگر پنج‌ساله حكایت دارد.

-گزارش سال 1950-1980 هلند، افزایش شدید میزان مرگ ومیر ناشی از تغییر همزمان فاكتورهای فرهنگی و اقتصادی را نشان می‌دهد.

- نتایج تحریم كوبا زیرساخت‌های بهداشتی را دگرگون ساخته و سطح تغذیه عمومی را به شدت كاهش داده است.

- در یوگسلاوی در سال 1975 مرگ و میر نوزادان در تحول اقتصادی به شدت افزایش یافت و رابطه مستقیم نرخ كم خونی فقر‌آهن با تغییر شاخص‌های درآمدی اثبات شد.

- در پرو به دنبال بحران اقتصادی سال 2002 مرگ ومیر نوزادان تا 2/5 درصد رشد داشته است.

در پایان این گزارش آمده است: بنابراین پیش‌بینی می‌شود اگر با آزادسازی قیمت‌ها توجه كافی به مواد خوراكی اصلی خانوار ایرانی نشود، با افزایش قیمت كالاهای اساسی و ثابت ماندن درآمدها در جوامع شهری و روستایی‌، ناامنی غذایی و سوء تغذیه افزایش یابد و لذا به منظور كاهش خطرات ناامنی غذایی و پیشگیری از سایر آثار ناخواسته هدفمندسازی یارانه‌ها بر سلامت مردم،‌ اتخاذ برخی سیاست‌ها از جمله در زمینه مشاركت هر چه بیشتر بخش سلامت در اجراء اصلاح سیاست‌های بیمه‌ای و تعرفه گذاری حمایتی بر خدمات سلامت، بالابردن سطح دانش عمومی مردم، ترویج زندگی سالم و ... پیشنهادی می‌شود.

معرفی و ارزیابی شاخص‌های انجام كسب وكار

مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی شاخص‌های انجام كسب و كار معیارهای پایش محیط كسب و كار را معرفی و ارزیابی كرد.

به گزارش روابط عمومی مركز پژوهشها، دفتر مطالعات گروه كسب و كار با اعلام این مطلب كه پس از مطرح شدن بهبود محیط كسب و كار در اواخر دهه نود میلادی به عنوان راهبردی برای رشد و توسعه اقتصادی،‌موسسات مختلف بین‌المللی اقدام به تهیه و تدوین شاخص، برای بررسی محیط كسب و كار كشورهای مختلف وارائه راهكار به كشورها برای بهبود این حوزه كرده‌اند، افزود: از مهمترین شاخص‌هایی كه بدین منظور تهیه شد، « شاخص سهولت كسب و كار» (DB) و «شاخص‌ پیمایش بنگاه‌ها» (ES) است كه توسط بانك جهانی تهیه و ارائه می‌شود.

مركز پژوهشها در این گزارش ضمن وارد كردن انتقادات جدی كه به شاخص سهولت كسب و كار تهیه شده توسط بانك جهانی، روش شناسی تهیه شاخص پیمایش بنگاه ها را به تفصیل مورد بررسی قرار داد و اضافه كرد: از آنجا كه گزارش پیمایش بنگاه، بنگاه‌های ایرانی را شامل نمی‌شود و نظر به محدودیت‌ها و ضعف‌های مهم گزارش‌های انجام كار بانك جهانی، گروه مطالعات محیط كسب و كار مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با هدف ارائه تصویری هر چه دقیق‌تر از مشكلات تولید و سرمایه‌گذاری و روند تغییرات آنها در طول زمان و نیز با هدف ارائه نتایج اجرای سیاست‌ها و قوانین بر محیط كسب وكار ایران و همچنین انتقال نظرات بخش خصوصی به عنوان گروه‌های هدف قانون به نمایندگان محترم برای تصمیم‌گیری مناسب‌تر، از اردیبهشت ماه سال 1389، تهیه گزارش پایش محیط كسب و كار ایران را آغاز كرده است.

در تهیه این گزارش همچنین سعی شده است با توجه به در نظر گرفتن مزایا و معایب دو شاخص «سهولت كسب وكار» و شاخص «پیمایش بنگاه‌های بانك جهانی». در بخش پایانی این گزارش نتایج به دست آمده طی سه دوره گزارش پایش محیط كسب و كار ایران در جدول 8 ارائه شده است. براساس نتایج به دست آمده، در دوره زمانی تابستان 1389، مشكلات تامین مالی، مهمترین مشكل بنگاه‌ها بوده است، نتایج به دست آمده همچنین از وضعیت نامناسب حقوق مالكیت در محیط كسب وكار كشور حكایت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha