بیش از 4 هزار میلیارد تومان اعتبار در مدت 5 سال برای مقابله با ریزگردها در داخل کشور ودر خارج از کشور فقط برای عراق یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعتبار لازم است.

منابع تأمین نشود نمی توانیم برای مقابله با ریزگردها کاری کنیم
سلامت نیوز : رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه اگر منابع مقابله با ریزگردها تأمین نشود نمی توانیم کاری انجام دهیم گفت: بیش از 4 هزار میلیارد تومان اعتبار در مدت 5 سال برای مقابله با ریزگردها در داخل کشور ودر خارج از کشور فقط برای عراق یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعتبار لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ محمدجواد محمدی‌زاده در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان فرابخشی است و ماموریت‌های حاکمیتی دارد و عملکرد دستگاه‌های متعدد می‌تواند موجب انجام فعالیت‌هایی شود.

تا پایان سال تولید خودرو های یورو 4 به 100 در صد می رسد

معاون رئیس جمهور با اشاره به این مطلب که در بعضی از بخش‌ها تا حدی که در توان سازمان محیط زیست بوده وارد عمل شده است گفت: به عنوان مثال فرآیند خودروسازی به یورو 4 ارتقا پیدا کرده و الان بیش از 50 درصد خودروها یورو 4 تولید می‌شوند و تا پایان سال به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین در فرآورده‌های نفتی امروز 2 میلیون و 800 هزار لیتر بنزین و 8 میلیون لیتر گازوئیل در تهران با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کارها نیازمند مساعدت کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هستیم افزود: در موضوع ریزگردها اگر منابع آن تامین نشود نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بیش از 4 هزار میلیارد تومان اعتبار در مدت 5 سال برای مقابله با ریزگردها در داخل کشور نیاز است. همچنین در خارج از کشور فقط برای کشور عراق یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعتبار لازم است که باید توسط خود دولت عراق تامین شود.

نیاز به 64 پلنت زباله سوز در کشور


وی اضافه کرد: در موضوع پسماندها برنامه جامع پسماند کشور تدوین شده و به تصویب دولت رسیده است و خوشبختانه در زمینه پسماندهای بیمارستانی و شیمیایی ویژه خطرناک فعالیت‌های خوبی در کشور صورت گرفته است.محمدی‌زاده افزود: در پسماند خانگی که 45 هزار تن در روز تولید می‌شود اگر اعتباری به شهرداری‌ها ندهند توان پاسخگویی به نیازها را ندارند، بنابراین باید ردیفی برای وزارت کشور در این زمینه گذاشته شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به پسماندهای کشاورزی موجود در کشور ادامه داد: 400 هزار تن در روز پسماند کشاورزی داریم که این پسماندها از جمع‌آوری برنج در شمال و یا کلوخ‌های ناشی از جمع‌آوری گندم در بعضی از استان‌ها است که کشاورزان آن را آتش می‌زنند.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: پسماند‌های کشاورزی سرمایه‌ای است که از بین می‌رود در حالی که این پسماند باید عمل‌آوری و از طریق عملیات ورمی کمپوست به یک مواد آلی مورد نیاز در بخش کشاورزی تبدیل شود که این کار نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت است.

محمدی‌زاده افزود: در کشور 64 پلنت زباله‌سوز نیاز داریم که هر یک از این پلنت‌ها بین 12 تا 45 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی میسر نیست و باید دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.وی گفت: خواهشی که از کمیسیون کشاورزی داریم این است که به منابع ریزگردها، آلودگی هوا، پسماندها، توسعه جنگل‌ها و... کمک کند.

لایحه جامع خاک با لایحه جامع منابع طبیعی متفاوت اشت و نباید باهم تلفیق شوند

وی با اشاره به طرح‌ها و لوایحی که سازمان حفاظت محیط زیست با آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط است گفت: در این طرح‌ها و لوایح به دلیل اهمیت جایگاه محیط زیست از نظر اطلاعات کارشناسی و پشتیبانی‌های فنی اعلام آمادگی می‌کنیم.معاون رئیس جمهور با اشاره به طرح جامع منابع طبیعی که در حال حاضر در کمیسیون کشاورزی است افزود:‌ به نظر می‌رسد کمیسیون کشاورزی در بعضی جاها مقداری شتاب‌زده عمل می‌کند و در بعضی مواقع جامعیتی که مد نظر است و آن اشباع و اقناع فکری حاصل نمی‌شود.

وی اضافه کرد: لایحه جامع منابع طبیعی در مجلس قبل بود که این لایحه به طرح تبدیل شد و دولت تقاضای استرداد این طرح را کرد اما این کار با شتابزدگی در کمیسیون کشاورزی مصوب شد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به لایحه جامع خاک اشاره کرد و گفت: لایحه جامع خاک سازمان حفاظت محیط زیست پس از یک کار نزدیک به یک سال و نیم آماده و آن را به مجلس ارائه کرد. این لایحه عملا دارد به طرح جامع منابع طبیعی چسبانده می‌شود در حالی که این دو موضوع با یکدیگر فرق می‌کنند.محمدی‌زاده در ادامه با اشاره به موضوع حفاظت از منابع آب کشور گفت: تاکنون در این قالب طرح جامع حفاظت از آب را نداشتیم در صورتی که الان سازمان محیط زیست این طرح را تهیه کرده است.

سازمان جنگلها سالانه اجازه قطع یک میلیون متر مکعب درختان را برای مصارف صنعتی می دهد

وی به یکی از چالش‌های پیش‌روی حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: در زمینه تعادل دام و مرتع چالش جدی پیش رو داریم زیرا حدود 5 برابر ظرفیت جنگل، دام در مراتع و در جنگل‌ها تالیف می‌شود که باید این کار مدیریت شود.معاون رئیس جمهور تاکید کرد: موضوع بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌ها باید قطع شود. در این زمینه سازمان جنگل‌ها سالانه یک میلیون متر مکعب اجازه قطع درختان را برای تولید کاغذ، مبلمان و مصارف صنعتی دیگر می‌دهد.

وی گفت: باید جایگزین این برداشت‌ها صنوبرکاری شود. همچنین از واردات چوب می‌توانیم به راحتی مشکل نیاز صنعتی را حل کنیم.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به واسطه بهره‌برداری‌های صنعتی از جنگل‌ها 18میلیون هکتار جنگل کشور به 14 میلیون هکتار رسیده است که اگر این موضوع را پیگیری نکنیم با کاهش جدی روبرو خواهیم بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این زمینه سازمان محیط زیست یک برنامه حفاظتی و سازمان جنگل‌ها نیز یک برنامه حفاظتی دیگر دارد. بنابراین باید ساختار اصلاح شود و حفاظت از جنگل‌ها به صورت یکپارچه صورت بگیرد.وی افزود: همچنین در زمینه صید و شکار مجازات‌هایی که در حال حاضر وجود دارد به هیچ عنوان بازدارنده نیست لذا پیشنهاد می‌دهیم که مجازات صید و شکار با اولویت در مجلس تشدید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha