پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 54799

نایب رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: کم اطلاعی مادران از مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین در افزایش آمار سزارین مؤثر است چرا که برخی مادران، سزارین را زایمان مدرن می‌دانند و از عوارض آن بی‌خبرند.

برخی مادران باردار سزارین را زایمان مدرن می‌دانند

سلامت نیوز : سیده‌ طاهره میرمولایی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سزارین همانطور که در کتاب‌های مرجع هم اشاره شده مربوط به شرایط اضطرار و ویژه است. سازمان جهانی بهداشت هم برای همه کشورها برای همه کشورها آمار 10 تا 15 درصدی سزارین را برآورد کرده است.

وی ادامه داد: سزارین در مواردی که جان جنین به خطر می‌افتد باید انجام شود چرا که مادر هر بیماری هم که داشته باشد، سزارین برای او یک صدمه و جراحی بزرگ محسوب می‌شود.به گفته نایب رئیس انجمن علمی مامایی حتی کشورهای تجاری مانند آمریکا که همه چیز را تجاری می‌بینند آمار سزارین‌شان بین 25 تا 30 درصد است، در حالی‌که آمار سزارین کشور ما اکنون به 50 درصد رسیده است و با برخی کشورها مانند برزیل رقابت داریم و از این حیث در رده‌های اول دنیا قرار داریم.

میرمولایی گفت: ولی در کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد که بهترین شاخص‌ها را در سلامتی مردم دارند آمار سزارین حدود 10 درصد است.وی به عوارض زایمان به روش سزارین اشاره کرد و گفت: در سزارین ممکن است به حالب یا مثانه آسیب برسد، مادر دچار عفونت پس از سزارین یا چسبندگی پس از عمل شود.

به گفته این ماما فردی که یکبار سزارین می‌کند مجبور است برای فرزندان دوم و سوم هم زایمان را به روش سزارین انجام دهد که عارضه‌های بیشتری برای او در پی دارد.عضو انجمن علمی مامایی ایران اذعان داشت: در زایمان به روش سزارین به خاطر نقاهت مادر، نوزاد و مادر پس از عمل از هم دور می‌مانند و مادر در روزهای اول خیلی نمی‌تواند نوزاد را در آغوش بگیرد و شیر دهد و امکان شیردهی پائین می‌آید.

وی کم اطلاعی مادران از مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین را در افزایش آمار سزارین دخیل دانست و گفت: مشکل این است که مادران باردار اطلاعات دقیقی از عوارض سزارین ندارند و آن ‌را زایمان مدرن می‌دانند و بر این باورند با پیشرفت تکنولوژی سزارین می‌تواند جایگزین زایمان طبیعی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha