شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 548

سلامت نیوز - عدم تحرک فیزیکی از عوامل مهم پیری قلب می باشد چون منجر به افزایش وزن و چاقی ، دیابت و فشارخون می شود . قلب یک عضله است که برای تداوم پمپاژ مؤثر خون با هر ضربه قلب نیاز به فعالیت فیزیکی منظم دارد .

قلب شما چقدر جوان است ؟


فعالیت فیزیکی وسلامت قلب

عدم تحرک فیزیکی از عوامل مهم پیری قلب می باشد چون منجر به افزایش وزن و چاقی ، دیابت و فشارخون می شود . قلب یک عضله است که برای تداوم پمپاژ مؤثر خون با هر ضربه قلب نیاز به فعالیت فیزیکی منظم دارد . فعالیت منظم و اثرات مثبت آن در جهت کاهش عوامل خطرساز باعث کاهش سرعت تنگ شدن شرائین قلب و مغز ، تشویق بدن به مصرف چربیهای ذخیره اضافی شده و بنابراین در کمک به کاهش وزن و مبارزه با چاقی ، افزایش سطح کلسترول خوب ( HDL ) در خون ، حفظ سطح طبیعی قندخون ، کنترل دیابت ، کاهش فشارخون بالا ، ترک سیگار توسط سیگاریها ( سیگاریهائی که ورزش می کنند در ترک سیگار دوبرابر موفق ترند ) مؤثر می باشد . 

داشتن فعالیت فیزیکی باعث افزایش عمومی سلامت ، تقویت انرژی ، کاهش استرس ، ساخته شدن استخوان و عضلات قوی تر و بهبودی تعادل ، قدرت و حرکت می شود .

بهترین نوع فعالیت چیست ؟

برای داشتن سلامت مناسب باید از ورزشهای ایروبیک ، ورزشهای قدرتی و تمرینات کششی استفاده کنید .

فعالیت های ایروبیک بهترین فعالیت برای قلب است . این ورزشها شامل قدم زدن سریع ، دویدن ، شنا کردن ، دوچرخه سواری ، باغبانی و هر ورزشی که باعث فعالیت قلب ، ریه ها و عضلات در یک دوره زمانی خاص می شود می باشند . ورزش علاوه بر تقویت قلب ، باعث مصرف بیشتر کالری و کمک به کنترل وزن می شود . ورزشهای قدرتی روی عضلات معده و پائین کمر اثر می کنند . عضلات بزرگتر و قوی تر کالری بیشتری مصرف می کنند ،  بنابراین بالا رفتن از پله ها ، کندن زمین در باغ و قدم زدن در سربالائی باعث حفظ وزن متناسب خواهد شد . درصورت استفاده از ورزشهائی مثل یوگا ، انعطاف پذیری بدن شما نیز بیشتر خواهد شد .

تحرک را انتخاب کنید

ورزش را به آهستگی شروع کرده و به مرور که قلب قوی تر می شود زمان ، شدت ( تند نفس کشیدن در حالیکه قادر به صحبت کردن باشید ) و دفعات فعالیت خود را زیاد کنید . برای بالغین حداقل ?? دقیقه و برای کودکان ?? دقیقه ورزش روزانه باعث کاهش عوامل خطرساز می شود . اگر چه فعالیت فیزیکی برای اکثریت مردم کاملاً مناسب است ، در بعضی از مواقع قبل از ورزش لازم است از یک پزشک تأییدیه بگیرید .

رژیم غذایی سالم

برای حفظ یک قلب جوان باید تعادل بین کالری های مصرفی و کالری های سوزانده شده حفظ شود . توصیه ها ترکیب همزمان ورزش با یک رژیم غذایی متعادل است ، شامل میزان کافی میوه و سبزیجات ، محصولات غله ای کامل ، گوشت بدون چربی ، ماهی و حبوبات و همچنین محصولات کم چرب یا بدون چربی روغن و مارگارین غیراشباع مثل روغن زیتون ، آفتابگردان ، ذرت و هسته انگور می باشد .

به سیگار نه بگوئید

سیگار یا هر استفاده دیگر از تنباکو یک عامل خطرساز مهم دیگر برای حفظ قلب سالم است . ترک استفاده از هر نوع تنباکو باعث کاهش کلسترول خون و کلسترول LDL ( کلسترول بد ) ، کاهش لخته شدن خون و کاهش احتمال انسداد ناگهانی شریان می شود . عدم مصرف سیگار پیام روشنی به اطفال در مورد خطرات دخانیات است.

موفق باشید

یک قسمت مهم در تداوم روش های سالم زندگی این است که بدانید چطور در تمام مسیر زندگی انگیزه خود را حفظ کنید . نکات ذیل می تواند کمک کننده باشد .

 اطلاعات مورد نیاز خود را داشته باشید . اطلاع از عوامل خطرساز و راههای مقابله با آنها مفید است.

 عوامل خطرساز خود را بشناسید . این عوامل شامل تاریخچه خانوادگی ، اندکس توده بدن ( BMI ) خود ، دور کمر ، فشار خون ، سطح کلسترول ، مصرف سیگار و عدم فعالیت فیزیکی می باشند .

 اهداف قابل دسترسی را تعیین کنید . اهداف خود برای تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی را به قسمت های کوچکتر قابل دسترس تقسیم کرده و برنامه ریزی برای حفظ خود در این مسیر داشته باشید .

 از میزان پیشرفت خود آگاه باشید . موفقیت ها و فعالیت های خود را زیر نظر داشته و هربار که به هدف می رسید به خود جایزه بدهید .

 اطراف خود را از کسانی پر کنید که از شما حمایت می کنند . کسانی که اطراف شما هستند می توانند با شرکت در روش های سالم زندگی با شما یا با یادآوری عادات جدید به شما در تقویت انگیزه بسیار مؤثر باشند .

 از کامل گرائی پرهیز کنید . اگر بعضی از ورزش های خود را انجام ندادید ، تسلیم میل به سیگار شدید یا غذای غیرمناسبی مصرف کردید ، سریعاً به مسیر خود برگردید تا یک روش زندگی سالم و قلب سالم داشته باشید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha