براساس استانداردهای بین المللی، بهترین حالت برای کنترل قند خون بیماران دیابتی، 4 تا 6 بار کنترل توسط دستگاه مخصوص تست قند خون است.

دکتر علیرضا آجودانی پزشک دیابت و عضو هیات رییسه بنیاد سلامت ایران در گفت و گو با ایسنا، درباره دستگاه کنترل قند خون (گلوکومتر) در بیماران دیابتی گفت: گلوکومترها دستگاه‌های کوچکی هستند که با بررسی خون محیطی (خون مویرگی) میزان قند خون را بررسی می کنند. این دستگاه‌ها انواع گوناگونی دارند. ولی در حال حاضر بهترین نوع موجود معروف به دستگاه‌های دیجیتال (الکتروشیمیایی) است.

وی در ادامه با تاکید بر این که متاسفانه تبلیغات غلطی از سوی برخی از مراکز غیرعلمی و با عناوین فریبنده در خصوص کارکرد این دستگاه‌ها در حال اجراست، افزود: با توجه به خون مورد بررسی (خون مویرگی) نتیجه حاصل توسط تمامی دستگاه‌های گلوکومتر 12 تا 20 درصد کمتر از حالت استاندارد خواهد بود و این اختلاف در دستگاه‌های الکتروشیمیایی نزدیک به 10 تا 12 درصد و در دستگاه‌های قدیمی و کم دقت فتوشیمیایی دارای نورچشمک زن بین 15 تا 20 درصد است.

دکتر آجودانی در خصوص تعداد دفعات لازم برای تست قند خون بیماران دیابتی توسط این دستگاه گفت: گلوکومتر دستگاهی است که بیماران باید هر روز از آن استفاده کنند و چنانچه این تست‌ها، هر هفته یا هر ماه صورت گیرد به هیچ دستاورد مفیدی نخواهند رسید.

عضو هیات رییسه بنیاد سلامت ایران اضافه کرد: افراد دیابتی تیپ 2 که از قرص استفاده می‌کنند بهتر است دو ساعت پس از مصرف غذا قند خود را تست و با این اقدام از تاثیر غذاهای مختلف و میزان دارو بر قند خون استفاده کنند. به طور کلی حداقل دفعات برای این بیماران روزانه یکبار است.

وی در ادامه تصریح کرد: بیمارانی که از انسولین استفاده می کنند یا در گروه بیماران تیپ 1 قرار دارند باید حداقل روزی سه مرتبه از دستگاه کلوگومتر برای تنظیم قند خون استفاده كنند.

دکتر آجودانی با اشاره به این که بهترین حالت برای تمامی این بیماران بر اساس استانداردهای بین المللی 4 تا 6 بار در روز است، افزود: نتیجه کنترل در بیماران تیپ 1 پس از سه بار تست در روز و کنترل دقیق باعث کاهش یک درصدی هموگلوبین A1C می شود و این نتیجه در بیماران تیپ 2 معادل 6/0 درصد خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha