پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 54801

فقدان سرویس‌های بهداشتی، آبرسانی و بیماری برخی از مردم از دیگر مشکلاتی است که باید به آن‌ها پرداخته شود. در موضوع آب‌رسانی نیز باید هرچه سریع‌تر اقدام شود.

برای آب‌رسانی به زلزله‌زدگان سریعتر اقدام شود

سلامت نیوز : رئیس مجلس پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای عالی استان گفت: در بازدید از مناطق زلزله‌زده ارزیابی اولیه‌ای از نیازهای مردم پیدا کردم. با دولت صحبت می‌کنیم و برای کمک به مردم زلزله‌زده اگر لازم باشد، متمم بودجه تصویب می‌کنیم. علی‌لاریجانی همچنین خواستار سرعت بخشیدن در آبرسانی به برخی روستاهای زلزله زده شد. رئیس سازمان مدیریت بحران كشور نیز با بیان اینكه مدیریت بحران در مرحله پیشگیری و نوسازی بسیار جدی است، گفت: می‌توان قبل از وقوع حادثه با بسیج نیروها از بروز اتفاقات جلوگیری كرد.وی با بیان اینكه ضعف در ساخت و سازها موجب بروز خسارت شده است، گفت: امیدواریم با پیشگیری و همچنین جدیت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده دیگر شاهد چنین حجم آوار و تخریب در زمین لرزه‌ها نباشیم. وزیر كشور نیز از آغاز كار بازسازی مناطق آسیب دیده خبر داد. محمد نجار گفت: تمامی ساكنان 437 روستای آسیب دیده به صورت موقت در چادرهای هلال احمر اسكان می‌یابند. همچنین میزان خسارت زلزله مشخص و اعتبار لازم برای بازسازی مناطق آسیب دیده در نشست فوق العاده‌ای كه با حضور وزیر اقتصاد و به ریاست معاون اول رئیس جمهوری در تبریز تشكیل می‌شود، مصوب می‌شود.

کمبود چادر در برخی روستاها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان روابط عمومی ؛ علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن ابراز تاسف نسبت به تلفات این حادثه، گفت: آمار کشته‌ها و مجروحان و بی‌خانمان‌ها تاسف‌برانگیز است؛ به ویژه اینکه در این حادثه، مردم مستضعف و فقیر دچار مشکل شده‌اند. وی گفت: در شرایط فعلی از نظر بودجه محدودیت‌هایی وجود دارد ولی این حادثه باید در اولویت قرار گیرد و بودجه اصلاح شود. بازدید ما نشان داد شرایط اضطراری برای برون‌رفت از وضعیت فعلی مهیا شده است؛ هرچند نواقصی وجود دارد که باید با سرعت بیشتری برطرف شود. کمبود چادر در برخی روستا‌ها وجود دارد. لیستی ارائه شده است که با پرداختن به آن می‌توان زود‌تر مشکل این روستا‌ها را رفع کرد. البته ممکن است ضایعاتی در این زمینه وجود داشته باشد ولی مردم به خاطر فقدان چادر نباید در اضطراب باقی بمانند. وی گفت: فقدان سرویس‌های بهداشتی، آبرسانی و بیماری برخی از مردم از دیگر مشکلاتی است که باید به آن‌ها پرداخته شود. در موضوع آب‌رسانی نیز باید هرچه سریع‌تر اقدام شود.لاریجانی اظهار کرد: برخی از زلزله‌زدگان بیماری قبلی، برخی به دلیل زلزله بیمار و برخی دچار امراض روحی شده‌اند. به این مریضان باید هرچه سریع‌تر رسیدگی کرد. تشکیل اکیپ پزشکی و سرکشی به مناطق زلزله‌زده از این طریق قابل انجام است.وی با اشاره به راهکار‌هایش برای رفع نگرانی و اضطراب زلزله‌زدگان گفت: برخی می‌گویند وام ۱۵ میلیونی با کارمزد ۴ درصد به ما بدهید. ولی گفته می‌شود که ما چون برای بازگرداندن این تسهیلات همه چیزمان را از دست داده‌ایم، بنابراین نمی‌توانیم آن را برگردانیم که البته این موضوع یک واقعیت است و باید برای آن فکری اساسی شود.لاریجانی گفت: دغدغه همگانی افراد زلزله‌زده از دو ماه آینده منطقه است. پیشنهاد این بود که اگر مصالح ساختمانی، تیرآهن و آجر به زلزله‌زدگان تحویل داده شود، خودشان منازل و امکانات اساسیشان را می‌سازند. بهتر است به جای پرداخت وام که توقعاتی در پی خواهد داشت و مشکلاتی در بازگرداندن آن به وجود خواهد آورد، به زلزله‌زدگان مصالح ساختمانی تحویل داده شود تا بر اساس اسلوب مهندسی خود به ساختن منازلشان اقدام کنند. باید از دو راه مشکل مردم را رفع کرد. یک راه، راهکار طولانی‌مدت برای ساختن واحدهای مسکونی است اما ۲۰ هزار خانوار زلزله‌زده جمعیت کمی نیست و به همین دلیل باید راهکارهای موقتی را سامان داد.

وام بازسازی با بهره 4 درصد

به گزارش ایسنا، حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران كشورنیز در مورد برخی انتقادات مبنی بر نبود سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده و صف‌های طولانی برای استفاده آسیب‌دیدگان از حمام و سرویس‌‌های بهداشتی، گفت: تامین سرویس‌های بهداشتی و حمام بر اساس قانون بر عهده شهرداری‌ها است، اما باید توجه داشته باشید كه پس از وقوع حادثه، مراحل كار براساس اولویت‌بندی پیش می‌رود. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه چرا برخی سازمان‌ها اقدام به دپوی كمك‌های مردمی می‌كند، گفت: سازمان‌ها اقدام به دپو و انبار كالاها می‌كنند، چرا كه بر اساس قانون ما باید تا 45 روز آذوقه و غذای افراد زلزله‌زده را تامین كنیم و این اقلام انبار می‌شود تا در روزهای بعدی توزیع شود.وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه برخی بانك‌های دولتی وام بازسازی و نوسازی را به جای بهره 4 درصد با بهره 21 درصد به مردم می‌دهند، گفت: بر اساس قانون وام بازسازی باید با بهره 4 درصد به مردم داده شود و در صورت بروز تخلفات با شدت با بانك‌های متخلف برخورد می‌شود.قدمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه تهران در صورت بروز زلزله با چه فاجعه‌ای روبرو خواهد شد، گفت: بر اساس آمار سه هزار و 200 هكتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد كه متاسفانه عده‌ای تمایلی به انجام نوسازی و بازسازی ندارند و مردم می‌توانند با دریافت وام‌های در نظر گرفته شده، منازل مسكونی خود را در مقابل زمین‌لرزه مقاوم كنند.

253 كشته و هزار و 380 مجروح

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینكه بر اساس آمارهای تایید شده از سوی ستاد مدیریت بحران، زلزله2/6 ریشتری شمال غرب كشور، 253 كشته و یك هزار و 380 مجروح بر جای گذاشته است، گفت: وزارت بهداشت آمار 306 كشته و سازمان پزشكی قانونی نیز آمار 169 تن را داده است كه در حال حاضر تلاش مسئولان برای تجمیع آمارها ادامه دارد و به زودی آمارهای مستند با اسم و فامیلی افراد مجروح و كشته شده منتشر می‌شود.قدمی با بیان اینكه در بحران آمار مفقودی بسیار مهم است، گفت: در سه روز اول پس از بروز حادثه، تناقض در آمار مسئله‌ای نیست.به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، تاكنون آماری از مفقودان این زمین لرزه ارائه نشده است.

کمک‌های خارجی

قدمی گفت: سازمان مدیریت بحران مسئول دریافت كمك‌های خارجی است و با وجود آن كه این سازمان درخواستی مبنی بر دریافت كمك‌های بین‌المللی نداشته است، اما كشورهایی همچون قطر، تركیه، پاكستان، آذربایجان كمك‌های خود را ارسال كرده‌اند. آمریكا نیز پیشنهاد ارسال كمك داده‌ است ما اعتقادی نداریم كه آمریكا از روی حسن نیت این پیشنهاد را داده باشد. قدمی با بیان اینكه زلزله 3/5 ریشتری سه شنبه ورزقان مصدوم و خسارتی نداشته است، گفت: از شنبه و پس از وقوع زمین‌لرزه تا روز گذشته 720 پس لرزه در منطقه رخ داده است كه 27 مورد آن بالای‌
4 ریشتر بوده كه این رقم بی‌سابقه است.

40 كودك یتیم و تك‌سرپرست

از سوی دیگر رئیس سازمان بهزیستی كشور از ایجاد 22 روستامهد و مهدكودك در مناطق زلزله‌زده، شناسایی 40 كودك یتیم و تك‌سرپرست زلزله‌زده، ارسال ویلچر و تجهیزات كمك توانبخشی برای معلولان آسیب‌دیده و اعزام 32 تیم مددكاری و روانشناسی به مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی خبر داد. همایون هاشمی عنوان كرد: تاكنون 15 كودك یتیم كه دو سرپرست خود را از دست داده‌اند و 25 كودك كه در این حادثه تك سرپرست شدند شناسایی و ساماندهی شده‌اند. این کودکان در وهله اول به فامیل درجه یک و در وهله دوم تحت پوشش مراکز نگهداری و شبه خانواده‌های تحت پوشش سازمان سپرده‌ خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha