پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 54802

تاكنون 253 فوتی و هزار و380 زخمی داشته ایم ولی آمار وزارت بهداشت می گوید 306 فوتی و پزشك قانونی هم 169نفر را اعلام كرده است كه به زودی آمار جامع ارائه می شود.

اختلاف در آمار كشته ها طبیعی است
سلامت نیوز : رئیس سازمان مدیریت بحران كشور به آمارهای مختلفی كه در خصوص تلفات زلزله از سوی مسئولان اعلام می شود، اشاره كرد و گفت: اختلاف در آمارها طبیعی است و حدود 15 تا 20درصد تفاوت دارد.

حسن قدمی در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت منطقه بحرانی تبریز اعلام كرد: تاكنون 253 فوتی و هزار و380 زخمی داشته ایم ولی آمار وزارت بهداشت می گوید 306 فوتی و پزشك قانونی هم 169نفر را اعلام كرده است كه به زودی آمار جامع ارائه می شود.قدمی افزود: در مورد حیف و میل مواد غذایی در مناطق زلزله زده باید بگویم كه متاسفانه خیرین آذوقه های خود را شخصا توزیع می كنند برای همین برخی روستاها بیش از حد آذوقه داشته و برخی كمتر در حالی كه توزیع باید دست هلال احمر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ وی در مورد جمع آوری آذوقه توسط نیروهای سپاه گفت: سپاه پاسداران و هلال احمر و كمیته امداد تمامی كمك ها را جمع كرده تا به صورت واحد به درستی توزیع شود.رئیس سازمان مدیریت كشور بیان داشت: ساختمان های مناطق زلزله زده به علت نحوه ساخت دارای حجم آوار سنگینی بوده است.
قدمی افزود: ساختمانها آنقدر ضعیف بوده است كه اگر كامیون هم از آنجا تردد می كرد بخشی از این خانه های روستایی تخریب می شد. علت اصلی تخریب خانه های روستایی عدم مقاوم سازی بوده است.

قدمی گفت: اگر ساختمانها مقاوم سازی می شد این مشكلات عظیم به وجود نمی آمد و حداقل تلفات جانی را داشت.وی با بیان اینكه بافت فرسوده روستایی و شهری از دغدغه های اصلی است، بیان داشت: مقاوم سازی باید به عنوان یكی از مراحل مدیریت بحران درنظر گرفته شود.قدمی با اشاره به اینكه در دولت نهم و دهم یك میلیون و400 هزار بافت فرسوده روستایی مقاوم سازی شده اند گفت: با توجه به مقاوم سازی های صورت گرفته با زلزله 6ریشتری اتفاقی هم برای این ساختمانها نمی افتد.

وی به آمارهای مختلفی كه در خصوص تلفات زلزله در آذربایجان شرقی از سوی مسئولین عنوان می شود اشاره كرد و گفت: اختلاف در آمارها طبیعی است و حدود 15 تا 20درصد تفاوت دارد.وی درباره اسكان موقت زلزله زدگان اظهار داشت: تاكنون بیش از 54 هزار نفر اسكان اضطراری شدند كه سعی می شود اسكان موقت كه در مرحله بعدی است حذف و اسكان دائمی پس از دو ماه آغاز شود.قدمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینكه از چه كشورهایی كمك برای حادثه دیدگان ارسال شده است گفت: مسئول دریافت كمك های خارجی مدیریت بحران است اما از هیچ كشوری درخواست كمك نكرده ایم و بعضی از كشورها مانند پاكستان، قطر و تركیه كمك هایی ارسال كرده اند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه آیا آمریكا نیز به زلزله ز دگان كمك هایی ارسال كرده است گفت: كشور آمریكا پیشنهاد كمك داده است ولی اعتقاد ما این است كه از روی حسن نیت نیست.

قدمی ادامه داد: در حال حاضر مشكل دارو داریم و آمریكا اگر می خواهد كمك كند تحریم ها را بردارد تا دارو خریداری كنیم.وی همچنین با بیان اینكه 245روستا در زلزله اخیر خرابی داشته اند، گفت: ما 720 پس لرزه داشتیم كه 27 تای آن بالای 4ریشتر بوده است این در حالی است كه در سال گذشته 7 هزار و900 زلزله در سطح كشور ثبت شده است. از مردم می خواهیم جنس دست دوم هدیه نكنند زیرا بسیاری از انبارهای ما مملو از كالاهای دست دوم است كه باید دور ریخته شوند. بهتر است كمك ها نقدی بوده و به حساب 99999 هلال احمر واریز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha