جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 54804

هندوانه، بدن را از مواد زائد سمی پاك می‌كند و آنتی‌اكسیدان موجود در آن با از بین بردن مواد سمی بدن، حملات آسم را كاهش می‌دهد و در بهبود این بیماری مؤثر است.

سلامت نیوز: هیچ میوه‌ای مثل هندوانه شیرین در فصل تابستان نمی‌تواند عطش انسان را برطرف كند. اگرچه این میوه در فصول دیگر سال نیز وجود دارد، اما هندوانه شیرین و رسیده فقط در فصل تابستان یافت می‌شود.
هندوانه می‌تواند گرد، بیضی شكل و یا حتی مستطیل باشد و خال خال یا ساده باشد. این میوه خوشمزه سرشار از آنتی‌اكسیدان و منبع بسیار خوبی از ویتامین B6 ،B3 ،B2 ،B1 ،C و A است. همچنین حاوی كاروتنوئید و لیكوپن می‌باشد. آنتی‌اكسیدان، باعث خنثی‌سازی رادیكال‌های آزاد می‌شود. رادیكال‌های آزاد، آسیب‌های جدی به بدن می‌زنند و می‌توانند باعث اكسیده شدن كلسترول و حتی گرفتگی رگ‌های خون و در نهایت به حمله قلبی و یا سكته مغزی منجر شوند. ویتامین C و بتاكاروتن موجود در هندوانه خطر بیماری‌های قلبی و همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و اسپاسم را كاهش می‌دهد. یك فنجان آب هندوانه می‌تواند علائم استئوارتریت و روماتوئید را از بین ببرد و مصرف مداوم آن به درمان این بیماری‌ها كمك كند.
 پژوهشگران زیادی، روی لیكوپن موجود در هندوانه، تحقیق كرده و اعتقاد دارند كه این ماده خاصیت ضدسرطانی دارد. در مقایسه با انواع مواد غذایی كه تأثیر آنها روی حیوانات مورد مطالعه قرار می‌گیرد، تأثیر لیكوپن موجود در هندوانه، بارها و بارها بر روی انسان آزمایش و اثبات شده است كه این ماده از رشد سلول‌های سرطانی، به‌خصوص سرطان سینه، پروستات، آندومتر، ریه و روده بزرگ جلوگیری می‌كند.
خوردن آب هندوانه، باكتری‌های كلیه و مثانه را دفع می‌كند. مغز سفید رنگی كه میان پوست سبز هندوانه و گوشت قرمز رنگ آن قرار دارد، سرشار از مواد معادنی و كلروفیل است. این میوه همچنین منبع غنی از مواد معدنی ضروری مانند كلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مقدار كمی مس، آهن و روی می‌باشد. هندوانه، بدن را از مواد زائد سمی پاك می‌كند و مواد معدنی آن به راحتی جذب بدن می‌شوند. آنتی‌اكسیدان موجود در آن با از بین بردن مواد سمی بدن، حملات آسم را كاهش می‌دهد و در بهبود این بیماری مؤثر است.

 این میوه سرشار از بتاكاروتن و ویتامین C است و به همین دلیل به درمان التهاب مفاصل و روماتوئید كمك می‌كند. آب هندوانه مانع از گرفتگی عروق و كلسترول خوب بدن را افزایش و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را كاهش می‌دهد.

به زنان باردار و زنانی كه در زمان قاعدگی  هستند، توصیه می‌شود حتماً از این میوه استفاده كنند، زیرا در از بین بردن آب اضافی بدن بسیار مؤثر است. تركیب اسیدفولیك و ویتامین‌های دیگر موجود در هندوانه به كاهش حملات قلبی، سكته و سرطان روده بزرگ كمك می‌كند. این میوه موجب دفع مواد سمی از بدن و كاهش خارش ناشی از سموم بدن می‌شود. برای از بین بردن لك‌های پوستی، آب هندوانه را روی پوست خود بمالید و پس از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید.

نكاتی برای مصرف هندوانه

اگر نتوانستید یك هندوانه كامل را میل كنید و مقداری از آن باقی ماند، آن را در صورت امكان به قطعات كوچك برش دهید و روی آن را با سلفون یا نایلون پلاستیكی بپوشانید و درون یخچال نگهداری كنید تا علاوه بر جلوگیری از خشك شدن میوه، مانع جذب بوی غذاهای دیگر به هندوانه شود.

 احتیاط
از آنجا كه هندوانه جزء میوه‌هایی است كه روی زمین رشد می‌كند، به راحتی هر نوع باكتری از سطح زمین جذب پوست آن می‌شود؛ بنابراین حتماً قبل از مصرف، پوست آن را كاملاً بشویید.

منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha