جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 54818

زمانی كه میزان اسیداوریك در بدن افزایش می‌یابد و بیماری‌هایی مانند نقرس و درد مفاصل بروز می‌كند، مصرف كرفس می‌تواند سطح اوره را پایین ‌آورد.

سلامت نیوز: در طب سنتی شرقی از كرفس به‌عنوان درمان‌كننده سردرد، هضم‌کننده غذا، ادرارآور، ضدنفخ و تقویت‌کننده قوای جنسی یاد شده است. در گذشته نیز معتقد بودند خوردن این سبزی به رفع ورم مفاصل كمك می‌كند و امروزه این باور به اثبات رسیده است...

زمانی كه میزان اسیداوریك در بدن افزایش می‌یابد و بیماری‌هایی مانند نقرس و درد مفاصل بروز می‌كند، مصرف كرفس می‌تواند سطح اوره را پایین ‌آورد. به افراد دچار ضعف اعصاب نیز توصیه می‌شود كرفس بخورند. امروزه در كشورهای مختلف از جمله انگلستان، در تهیه بیش از 60 فراورده‌ دارویی گیاهی ضدورم از دانه كرفس استفاده می‌شود. اسانس دانه‏ کرفس دارای خاصیت ضدمیكروب، آرام‌بخش و کاهش‌دهنده قندخون است اما این دانه در كشور ما كمتر كاربرد دارد.
 از میان مهم‌ترین خواص ثبت‌شده کرفس، می‌توان به خاصیت ضددرد، آرام‌بخش،‌ ضدالتهاب مفاصل، ضدباکتری، ضدتشنج، آنتی‌اکسیدان (ضدسرطان)، التیام‌دهنده دردهای روماتیسمی، ضداسپاسم (گرفتگی ماهیچه‌ها)، افزایش‌دهنده قوای جنسی، ادرارآور، کاهش‌دهنده چربی‌خون و فشارخون (به دلیل ادرارآوربودن)، مقوی و محرک معده اشاره كرد. كرفس سبزی ادرارآوری است و هر ماده غذایی‌ای که خاصیت ادرارآوری داشته باشد، باعث کاهش فشارخون می‌شود. البته تا حدودی در کاهش چربی، فشارخون و قندخون نیز موثر است. این آثار مربوط به ساقه و برگ این سبزی می‌شود و ساقه کمی بیشتر از برگ چنین خاصیتی دارد.
 كرفس یكی از سبزی‌هایی است كه علاوه بر استفاده از آن در تهیه انواع غذا و سالاد، بسیاری از افراد برای لاغرشدن، آن را در رژیم غذایی‌شان می‌گنجانند. خاصیت ادرارآوری این سبزی نسبتا بالاست و همین موضوع چنین خاصیتی را به آن می‌دهد. البته گیاهان بسیاری این خاصیت را دارند اما قدرتشان یکسان نیست. امروزه علت بسیاری از چاقی‌ها ادم یا وجود آب اضافی لابه‌لای سلول‌های بدن است بنابراین در چاقی‌هایی از این دست، مصرف کرفس می‌تواند باعث کاهش وزن شود. البته روزانه یا یك‌روز در میان، نباید بیش از 100 گرم ساقه تازه كرفس یا آب ساقه آن مصرف شود زیرا زیاده‌روی در مصرف آن ممکن‌است باعث تورم کلیه‌ها شود بنابراین افراد دچار ناراحتی کلیوی، باید مراقب مقدار مصرف این سبزی باشند. از طرفی مواد معدنی موجود در كرفس نسبتا زیاد است و زیاده‌روی در مصرف آن عدم تعادل مواد مغذی را به دنبال خواهد داشت. البته برخی افراد به کرفس حساسیت دارند و ممكن است تماس یا مصرفش باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و قرمز رنگ و بروز واكنش‌های پوستی در آنها ‌شود و در این صورت تنها راه پیشگیری، نخوردن كرفس است.

منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha