جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۶
کد خبر: 54833

كشیدن سیگار با كاهش جریان خون در بدن به دیسك‌ها، الیاف عضلانی و رباط‌های كمر آسیب رسانده و موجب تخریب آنها می‌شود.

سلامت نیوز: یك فوق تخصص ارتوپدی گفت: كشیدن سیگار با كاهش جریان خون در بدن به دیسك‌ها، الیاف عضلانی و رباط‌های كمر آسیب رسانده و موجب تخریب آنها می‌شود.

دكتر سید احمد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه اظهار كرد: از آنجا كه با تخریب رباط‌ها و عضلات كمر توسط سیگار، حتی كوچك‌ترین ضربه به كمر آن را دچار مشكل می‌كند، با ترك سیگار می‌توان از بروز بسیاری از كمردردها جلوگیری كرد.

وی به ورزش به عنوان مهم‌ترین فاكتور پیشگیری اشاره كرد وافزود: با گنجاندن ورزش در برنامه زندگی روزانه و تقویت عضلات كمر و شكم كه در پایدار نگه داشتن ستون كمری نقش عمده‌ای دارند، می‌توان تا حد زیادی از بروز كمردرد جلوگیری كرد.

این فوق تخصص ارتوپدی گفت: كمردردهای ناشی از بلند كردن بار سنگین در حالت نامناسب و انجام كارهای تكراری سبك نیز با اصلاح سبك زندگی و رعایت نكات لازم قابل پیشگیری است.

موسوی اظهار كرد: كمردرد یكی از شایع‌ترین بیماری‌هاست و حدود 80 درصد مردم به آن دچار می‌شوند كه شایع‌ترین علت آن ناشی از انجام كارهای سنگین و قرار گرفتن در وضعیت نامناسب در زمان طولانی است كه با وارد كردن فشار به عضلات كمر، رباط‌ها و دیسك‌ها دردهای شدیدی را در بدن فرد ایجاد می‌كند.

وی افزود: تقریبا یك درصد كمردردها هم به دلیل برخی مشكلات جدی در ناحیه كمر و برخی بیماری‌هاست كه از آنها می‌توان آرتروز مهره‌های كمر، تخریب دیسك‌های كمری و فشار به كانال نخاعی، جابجایی‌ها و شكستگی‌های مهره كمری را نام برد.

وی ادامه داد: اختلاف طول اندام‌های تحتانی بر اثر شكستنی یا قطع پاها و استفاده از پروتزهای نامناسب، آرتروز و عفونت‌های لگن، رماتیسم و پوكی استخوان نیز از علل شایع كمردرد هستند.

موسوی با اشاره به بروز دردهای عصبی در ناحیه كمر، افزود: دردهای سیاتیكی كه بر اثر فشار بر عصب سیاتیك به وجود می‌آید بسته به اینكه كدام ریشه عصبی تحت فشار دیسك‌ها باشد یك قسمتی از عصب سیاتیك را به درد آورده و در قسمت‌ خاصی از بدن خود را نشان می‌دهد. مثلا اگر ریشه‌های بالایی كمر دچار مشكل شده باشد بیشتر در قسمت ران درد ایجاد می‌شود تا مچ پاها.

به گفته وی، 22 درصد از علل كم‌تر شایع كمردرد را مشكلات مفصل، لگن و پاها تشكیل می‌دهند و با درمان مشكلات این قسمت‌ها می‌توان كمردرد ناشی از آن را هم درمان كرد. مثلا اگر كسی دچار آرتروز لگن باشد با درمان آن در ناحیه كمر احساس درد نخواهد داشت.

این فوق تخصص ارتوپدی گفت: درمان كمردرد بستگی به مدت آنها دارد. به طوركلی اگر كمردردها كمتر از یك ماه طول بكشند كمردردهای حاد و اگر بین یك تا سه ماه به طول بینجامد، تحت حاد و بیش از سه ماه كمردردهای مزمن هستند. از آنجا كه بیشتر كمردردها، حاد هستند و بر اثر انجام كارهای سنگین ایجاد می‌شوند نیازی به مراجعه به پزشك نداشته و با یك استراحت كوتاه درمان می‌شوند.

موسوی افزود: در حالت عادی زمانی مراجعه به پزشك الزامی است كه بیمار بر اثر تصادف یا ورود ضربه محكم به كمر دچار مشكل شده باشد. اما در افراد بالای 50 سال با برخورد هر ضربه‌ای حتی بسیار كوچك فرد حتما باید به پزشك مراجعه كرده و تحت درمان قرار گیرد. در سالمندان بالای 70 سال نیز با احساس هرگونه درد در كمر حتی بدون اصابت هیچ ضربه‌ای مراجعه به متخصص الزامی است.

وی با بیان اینكه عفونت‌های داخلی در بروز كمردردها نقش دارند، افزود: اگر فردی در مدت كوتاهی شاهد كاهش وزن شدید در خود باشد و همراه آن كمردرد هم داشته باشد حتما باید به پزشك مراجعه كند. زیرا ممكن است فرد به یك بیماری عفونی مبتلا باشد. همچنین اگر كسی دچار تب‌های شدید شود و آن تب هم به بیماری‌های تنفسی و دستگاه گوارشی مربوط نباشد حتما باید معاینه شود مثلا یكی از نشانه‌های تب مالت، تب همراه با كمردرد است كه با شناسایی سریع به راحتی قابل درمان است.

موسوی با بیان اینكه افرادی كه دچار پوكی استخوان هستند در معرض كمردردهای شدید قرار دارند، افزود: استفاده از داروهای كورتون كه برای بیماری‌های روماتولوژی تجویز می‌شوند، نیز كمردرد ایجاد می‌كند.

این متخصص ازتوپدی با تاكید بر اینكه به طور كلی بیماران نباید برای هر كمردردی به سراغ عمل جراحی بروند، افزود: عمل جراحی فقط زمانی تجویز می‌شود كه علت كمردرد كاملا مشخص و جزء همان علل كمتر شایع (یك درصد) باشد و علاوه بر آن بیمار در راه رفتن مشكل داشته و در مواردی دچار بی‌حسی شده باشد.

وی ادامه داد: ممكن است در مواردی پس از عمل جراحی فرد بهبود پیدا نكند كه این مشكل ممكن است به این علت به وجود آید كه علت كمردرد كاملا برای پزشك مشخص نبوده و فرد برای چیز دیگری عمل شده باشد.

به گفته دكتر موسوی، برخی گمان می‌كنند كه استراحت‌های طولانی در بهبود كمردرد موثر است در حالی كه استراحت‌های طولانی می‌تواند نتیجه معكوس داشته باشد.

وی تاكید كرد: هنگام استراحت بهترین وضعیتی كه كم‌ترین فشار را به كمر وارد می‌كند خوابیدن به پهلوست.

این فوق تخصص ارتوپدی در پایان اظهار داشت: باید به مردم به خوبی اطلاع‌رسانی شود تا بتوانند با تنظیم وضعیت كاری خود، كیفیت زندگی‌شان را بالا ببرند و از آنجا كه كمردرد یكی از مسائلی است كه مردم را با مشكلات بسیاری مواجه كرده، اطلاع‌رسانی درست در پیشگیری و درمان آن بسیار موثر است و مردم می‌توانند با استفاده از دستورات صحیح از زندگی‌شان لذت ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha