شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴

سن بالا، افزایش فشار خون، حمله ایسكمیك گذرا، دیابت، بالا بودن كلسترول خون، استعمال دخانیات، مصرف قرص های پیشگیری از بارداری و میگرن از عوامل ایجاد كننده سكته مغزی هستند.

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در جهان!

سلامت نیوز : یك متخصص مغز و اعصاب گفت: مكمل های ویتامینی، مواد معدنی و پروتیینی، تغذیه و سلامتی را بهبود می بخشد و موجب كاهش احتمال مرگ در بیماران مبتلا به سكته مغزی می شوند.

دكتر داوود معظمی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه سكته مغزی دومین عامل مرگ و میر در جهان است گفت: 10 درصد مرگ و میر در سراسر جهان بر اثر سكته مغزی روی می دهد.وی در ادامه در خصوص عوامل خطر سكته مغزی گفت: سن بالا، افزایش فشار خون، حمله ایسكمیك گذرا، دیابت، بالا بودن كلسترول خون، استعمال دخانیات، مصرف قرص های پیشگیری از بارداری و میگرن از عوامل ایجاد كننده سكته مغزی هستند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینكه سكته مغزی در مدت چند ثانیه تا چند دقیقه روی می دهد گفت: در اكثر افراد سكته مغزی با علایمی همانند ضعف یا كرختی ناگهانی صورت، بازو یا ساق پا، بروز ناگهانی اشكال بینایی یك یا دو طرفه، بروز ناگهانی اشكال در راه رفتن و ایجاد ناگهانی گیجی یا كاهش تعادل، ایجاد ناگهانی منگی یا اشكال در تكلم و ایجاد سردرد شدید بدون علت همراه است.

دكتر معظمی با تاكید بر اینكه شدت عوارض پس از سكته های مغزی بسیار متفاوت است گفت: عوارض ممكن است از ضعف عضلانی موضعی تا معلولیت دایمی و زوال عقل متغیر باشد.وی با اشاره به اینكه فرد مبتلا به سكته مغزی می تواند به بهبود خود كمك كند گفت: عدم مصرف دخانیات، رعایت رژیم غذایی متشكل از میوه ها و سبزی ها و مصرف ماهی های پرچرب و رژیم كم چربی، انجام مرتب حركات ورزشی، كنترل وزن، رعایت دستورات پزشك جهت كاهش فشار خون و مصرف صحیح داروهای تجویز شده از مهمترین نكاتی است كه مبتلایان به سكته مغزی باید به آن توجه كنند.

دكتر معظمی خاطر نشان كرد: میوه ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن مقدار زیادی پتاسیم فشارخون را پایین آورده و به كاهش خطر سكته مغزی كمك می كنند.وی گفت: مكمل های ویتامینی، مواد معدنی و پروتیینی، تغذیه و سلامتی را بهبود می بخشد و موجب كاهش احتمال مرگ در بیماران مبتلا به سكته مغزی می شود و بر اساس تحقیقات انجام شده در افراد دارای سطوح بالای ویتامین ث در خون، خطر ابتلا به سكته مغزی 41 درصد كمتر است.

دكتر معظمی تصریح كرد: مصرف روزانه یك گرم ویتامین ث همراه با مكمل مولتی ویتامین به پیشگیری از سكته مغزی كمك می كند. كم بودن میزان اسید فولیك، ویتامین ب-6 و ویتامین ب-12 در رژیم غذایی موجب افزایش میزان هوموسیستئین خون می شود و این افزایش، می تواند خطر بروز سكته مغزی را بیشتر كند.این متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان كرد: بیماران باید قبل از شروع مصرف مكمل های ویتامین ب و ث با پزشك مشورت كنند زیرا ممكن است این مكمل ها با بعضی از داروها تداخل داشته باشند. دوزهای بالای ویتامین ب، موجب بیماری عصبی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha