شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 54848
سلامت نیوز : محمدجواد محمدی‌زاده در جلسه مشترك با اعضای كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یك سازمان فرابخشی است و ماموریت‌های حاكمیتی دارد و عملكرد دستگاه‌های متعدد می‌تواند موجب انجام فعالیت‌هایی شود.

تولید بیش از 50 درصد خودروها با استانداردها  یورو 4

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ معاون رییس جمهور با اشاره به این مطلب كه در بعضی از بخش‌ها تا حدی كه در توان سازمان محیط زیست بوده وارد عمل شده است گفت: به عنوان مثال فرآیند خودروسازی به یورو 4 ارتقا پیدا كرده و الان بیش از 50 درصد خودروها یورو 4 تولید می‌شوند و تا پایان سال به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین در فرآورده‌های نفتی امروز 2 میلیون و 800 هزار لیتر بنزین و 8 میلیون لیتر گازوئیل در تهران با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 توزیع می‌شود.وی با بیان این‌كه در بسیاری از كارها نیازمند مساعدت كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی هستیم افزود: در موضوع ریزگردها اگر منابع آن تامین نشود نمی‌توانیم كاری را انجام دهیم.

4 هزار میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بیش از 4 هزار میلیارد تومان اعتبار در مدت 5 سال برای مقابله با ریزگردها در داخل كشور نیاز است. همچنین در خارج از كشور فقط برای كشور عراق یك میلیارد و 200 میلیون دلار اعتبار لازم است كه باید توسط خود دولت عراق تامین شود.

تولید روزانه 45 هزار تن پسماند خانگی

وی اضافه كرد: در موضوع پسماندها برنامه جامع پسماند كشور تدوین شده و به تصویب دولت رسیده است و خوشبختانه در زمینه پسماندهای بیمارستانی و شیمیایی ویژه خطرناك فعالیت‌های خوبی در كشور صورت گرفته است.محمدی‌زاده افزود: در پسماند خانگی كه 45 هزار تن در روز تولید می‌شود اگر اعتباری به شهرداری‌ها ندهند توان پاسخگویی به نیازها را ندارند، بنابراین باید ردیفی برای وزارت كشور در این زمینه گذاشته شود.

تولید روزانه 400 هزار تن پسماند كشاورزی

معاون رییس جمهور با اشاره به پسماندهای كشاورزی موجود در كشور ادامه داد: 400 هزار تن در روز پسماند كشاورزی داریم كه این پسماندها از جمع‌آوری برنج در شمال و یا كلوخ‌های ناشی از جمع‌آوری گندم در بعضی از استان‌ها است كه كشاورزان آن را آتش می‌زنند.رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه كرد: پسماند‌های كشاورزی سرمایه‌ای است كه از بین می‌رود در حالی كه این پسماند باید عمل‌آوری و از طریق عملیات ورمی كمپوست به یك مواد آلی مورد نیاز در بخش كشاورزی تبدیل شود كه این كار نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت است.

محمدی‌زاده افزود: در كشور 64 پلنت زباله‌سوز نیاز داریم كه هر یك از این پلنت‌ها بین 12 تا 45 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد كه این سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی میسر نیست و باید دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری كند.وی گفت: خواهشی كه از كمیسیون كشاورزی داریم این است كه به منابع ریزگردها، آلودگی هوا، پسماندها، توسعه جنگل‌ها و... كمك كند.وی با اشاره به طرح‌ها و لوایحی كه سازمان حفاظت محیط زیست با آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط است گفت: در این طرح‌ها و لوایح به دلیل اهمیت جایگاه محیط زیست از نظر اطلاعات كارشناسی و پشتیبانی‌های فنی اعلام آمادگی می‌كنیم.

كمیسیون كشاورزی شتاب‌زده عمل می‌كند

معاون رییس جمهور با اشاره به طرح جامع منابع طبیعی كه در حال حاضر در كمیسیون كشاورزی است افزود:‌ به نظر می‌رسد كمیسیون كشاورزی در بعضی جاها مقداری شتاب‌زده عمل می‌كند و در بعضی مواقع جامعیتی كه مد نظر است و آن اشباع و اقناع فكری حاصل نمی‌شود.وی اضافه كرد: لایحه جامع منابع طبیعی در مجلس قبل بود كه این لایحه به طرح تبدیل شد و دولت تقاضای استرداد این طرح را كرد اما این كار با شتابزدگی در كمیسیون كشاورزی مصوب شد.

لایحه جامع خاك

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به لایحه جامع خاك اشاره كرد و گفت: لایحه جامع خاك سازمان حفاظت محیط زیست پس از یك كار نزدیك به یك سال و نیم آماده و آن را به مجلس ارائه كرد. این لایحه عملا دارد به طرح جامع منابع طبیعی چسبانده می‌شود در حالی كه این دو موضوع با یكدیگر فرق می‌كنند.محمدی‌زاده در ادامه با اشاره به موضوع حفاظت از منابع آب كشور گفت: تاكنون در این قالب طرح جامع حفاظت از آب را نداشتیم در صورتی كه الان سازمان محیط زیست این طرح را تهیه كرده است.

بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌ها باید متوقف شود

وی به یكی از چالش‌های پیش‌روی حفاظت محیط زیست اشاره كرد و افزود: در زمینه تعادل دام و مرتع چالش جدی پیش رو داریم زیرا حدود 5 برابر ظرفیت جنگل، دام در مراتع و در جنگل‌ها تالیف می‌شود كه باید این كار مدیریت شود.معاون رییس جمهور تاكید كرد: موضوع بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌ها باید قطع شود. در این زمینه سازمان جنگل‌ها سالانه یك میلیون متر مكعب اجازه قطع درختان را برای تولید كاغذ، مبلمان و مصارف صنعتی دیگر می‌دهد.

وی گفت: باید جایگزین این برداشت‌ها صنوبركاری شود. همچنین از واردات چوب می‌توانیم به راحتی مشكل نیاز صنعتی را حل كنیم.رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به واسطه بهره‌برداری‌های صنعتی از جنگل‌ها 18میلیون هكتار جنگل كشور به 14 میلیون هكتار رسیده است كه اگر این موضوع را پیگیری نكنیم با كاهش جدی روبرو خواهیم بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این زمینه سازمان محیط زیست یك برنامه حفاظتی و سازمان جنگل‌ها نیز یك برنامه حفاظتی دیگر دارد. بنابراین باید ساختار اصلاح شود و حفاظت از جنگل‌ها به صورت یكپارچه صورت بگیرد.وی افزود: همچنین در زمینه صید و شكار مجازات‌هایی كه در حال حاضر وجود دارد به هیچ عنوان بازدارنده نیست لذا پیشنهاد می‌دهیم كه مجازات صید و شكار با اولویت در مجلس تشدید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha