بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی كارشناسان رصد شیوع جراحی‌های پلاستیك و زیبایی در كشور، ایران دارای رتبه نخست و بیشترین متقاضی جراحی زیبایی بینی در جهان است، كه سن این متقاضیان با میزان قابل توجهی از كاهش، هم‌اكنون به 14 تا 15 سال رسیده است.

سالانه بیش از 80 هزار مورد جراحی زیبایی بینی در كشور انجام می‌گیرد
سلامت نیوز : بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی كارشناسان رصد شیوع جراحی‌های پلاستیك و زیبایی در كشور، ایران دارای رتبه نخست و بیشترین متقاضی جراحی زیبایی بینی در جهان است، كه سن این متقاضیان با میزان قابل توجهی از كاهش، هم‌اكنون به 14 تا 15 سال رسیده است. محسن نراقی، رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، طی سومین كنگره خاورمیانه راینولوژی و جراحی پلاستیك كه اردیبهشت‌ماه سال جاری در كشور برگزار شد، ?? درصد آمار جراحی‌های زیبایی در ایران را مربوط به جراحی بینی دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ گزارش اخیر انجمن جراحان فك و صورت اعلام كرده كه سالانه 200 میلیارد تومان برای جراحی‌های زیبایی در كشور هزینه می‌شود. جزییات این گزارش، اعلام می‌كند طی سه سال گذشته حدود 240 هزار جراحی زیبایی در ایران انجام گرفته كه 170 هزار مورد از این تعداد، مربوط به جراحی‌های زیبایی بینی و هزینه تقریبی هر یك از این جراحی‌ها، رقمی بالغ بر دو میلیون و353هزار تومان بوده است. ایسنا نیز چندی پیش گزارش داد كه سالانه بیش از 80 هزار مورد جراحی زیبایی بینی در ایران انجام می‌شود كه تعداد 27 هزار نفر از متقاضیان را، مردانی در گروه سنی 15 تا 30 سال تشكیل می‌دهند. به این معنا كه سالانه بیش از 50 میلیارد تومان، در راه جراحی زیبایی بینی مردان ایرانی صرف می‌شود. افزایش رو به رشد آمار جراحی‌های زیبایی و به ویژه جراحی زیبایی بینی بین جوانان و كاهش سن گرایش به آن در میان نوجوانان ایرانی، در حالی نگران‌كننده به نظر می‌رسد كه قائم‌مقام سازمان نظام پزشكی، علیرضا زالی، در سال 88 آمار بالای جراحی زیبایی بینی در ایران را نشان‌دهنده شادابی جامعه ایرانی دانست.

كاهش سن متقاضیان، به كمتر از 15 سال

روند رو به رشد متقاضیان جراحی‌های زیبایی كه اغلب با دلایل واهی همراه است، كسب رتبه اول جراحی بینی در جهان، و گرایش شدید نوجوانان زیر 18 سال به این جراحی طی 10 سال اخیر در ایران، هشداری جدی مبنی بر تولد تحولات خاص در نظام ارزشی كشور و تهدید سلامت بخش اعظمی از افراد جامعه است. دكتر كمال فروتن، رییس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران، در گفت‌وگو با «اعتماد»، ضمن اشاره به فقدان سیستم ثبت جراحی‌های پلاستیك و زیبایی در كشور، آمار این جراحی‌ها را نامشخص دانسته و عنوان می‌كند: «نمی‌توان با اطمینان گفت كه رتبه نخست جهان هستیم، چراكه آمار دقیقی برای ارائه وجود ندارد. اما می‌توان گفت جراحی زیبایی بینی، طی سال‌های اخیر با افزایش چشمگیری در كشور مواجه بوده و تعداد متقاضیان این جراحی نسبت به كل جمعیت كشور بسیار زیاد است، به طوری كه آقایان نیز پا به پای بانوان به انجام آن روی آورده‌اند. همچنین میانگین سن متقاضیان در حال حاضر 18 سال است، یعنی افراد منتظر رشد نهایی بینی خود هستند تا بلافاصله پس از آن به انجام جراحی مبادرت ورزند، اما متاسفانه این روز‌ها شاهد این موضوع هستیم كه نوجوانان 14 تا 15 ساله نیز توسط پزشكان غیر متخصص تحت جراحی قرار می‌گیرند، در حالی كه بینی آنها هنوز به رشد نهایی خود نرسیده است و مشكلات ناشی از انجام این كار، بسیار سخت قابل درمان خواهد بود.» وی با اشاره به عوارض قابل درمان، سخت یا غیرقابل درمان ناشی از جراحی‌های زیبایی، ادامه داد: «تمام جراحی‌ها، اعم از زیبایی و غیرزیبایی، همواره درصدی از مشكلات را با خود به همراه دارند.

در جراحی زیبایی بینی، معمولا با مشكلات 10 تا 15 درصدی مواجهیم كه آنها هم در ردیف ضایعات قابل درمان قرار دارند، مثل فرورفتگی بینی، ناصافی بینی، نامتقارن بودن سوراخ‌ها و از این قبیل، كه جراح متخصص به آسانی قدرت و توانایی برطرف كردن این ضایعات را دارد. اما گاه عارضه‌هایی به دست جراحانغیر‌متخصص ایجاد می‌شود كه به سختی قابل درمان است، یا اصلا درمان‌پذیر نیست. وقتی افراد بدون تخصص و ناشیانه با این عضو از بدن برخورد می‌كنند، استخوان‌ها و غضروف‌ها را خارج می‌كنند و ساختمان بینی را منهدم می‌سازند، چگونه می‌توان انتظار داشت كه بینی بار دیگر به حالت اولیه‌اش برگردد؟ افراد اگر كارایی و تحصیلات انجام این جراحی را ندارند، نباید به انجام آن مبادرت ورزند. به ویژه زمانی كه نوجوان هنوز به مرحله رشد نهایی خود نرسیده است.»

گرایش بیمارگونه به جراحی‌های زیبایی

فروتن با تاكید بر اینكه زیبایی حق مسلم همه انسان‌هاست، گرایش به برطرف كردن نقص ظاهری بینی و امكان دستیابی به چهره‌یی زیباتر را منطقی دانسته و می‌افزاید: «بینی در نژاد ایرانی، برخلاف نژاد‌های اروپایی، هرگز خوب و زیبا نبوده، و این یكی از دلایل گرایش ایرانیان به جراحی بینی است. همچنین حجاب بانوان ایرانی و پوشیده بودن تمام نقاط بدن جز صورت، میل افراد را در رسیدگی بیشتر به چهره افزایش داده است. اما گروه دیگری از افراد هستند كه بیمارگونه به سمت جراحی‌های زیبایی پیش می‌روند. مشكل این افراد حتی با انجام جراحی‌های متعدد نیز برطرف نخواهد شد و بی‌آنكه بدانند به جای جراح نیاز به روانشناس دارند، همواره از ظاهر خود ناراضی خواهند ماند. این افراد پس از مدتی كوتاه، بار دیگر برای از بین بردن نواقص خیالی چهره یا اندام خود، دست به كاری دیگر خواهند زد و این روند تكراری همچنان ادامه خواهد یافت.»

 وی در پاسخ به «اعتماد» مبنی بر نقش كمبود اعتماد به نفس در افزایش متقاضیان جراحی‌های زیبایی بینی می‌گوید: «امكان ندارد شخص گوشه‌نشین باشد و با جراحی بینی ناگهان به فردی اجتماعی تبدیل شود. اما مطمئنا داشتن ظاهر بهتر به روابط اجتماعی موفق‌تر و اعتماد به نفس قوی‌تر كمك می‌كند.» این جراح پلاستیك و زیبایی، ضمن تاكید بر اینكه هیچ تعرفه دولتی‌ای به جراحی‌های پلاستیك تعلق نمی‌گیرد، خاطرنشان می‌كند: «نه‌تنها جراحی‌های زیبایی، بلكه سوختگی را نیز در ردیف این جراحی‌ها قرار داده و بیمه‌یی برایش در نظر نگرفته‌اند. در صورتی كه فردی كه دچار سوختگی شده، برای تمام عمر و در تمام مراحل زندگی زخم‌های پوستی ناشی از این ضایعه را با خود حمل می‌كند.» با نگاهی عمیق می‌توان دریافت كه پرداختن به موضوع جراحی زیبایی بینی، و اعلام آمارها و هشدار‌های نگران‌كننده، تاكنون تاثیری بر روند رو به رشد این جراحی در جامعه نگذاشته و تعداد افرادی كه در پی سپردن این عضو حساس بدن به تیغ جراحان هستند همچنان سیری صعودی دارد. بهتر است حتی با تصمیم قطعی مبنی بر جراحی زیبایی بینی، برای رسیدن به سن مناسب و یافتن پزشك متخصص كمی صبر كرد؛ بازگشت به ساختار اولیه، پس از تغییر شكل، هرگز امكان‌پذیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha