دانشمندان روش جدیدی را برای تشخیص یك نوع بسیار كشنده سرطان پروستات كشف كرده‌اند كه این موفقیت می‌تواند سالانه ده‌ها هزار مرد را از قرار گرفتن تحت عمل جراحی غیرضروری نجات دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز از لندن، در مقایسه با بسیاری از سرطان‌ها تنها برخی تومورهای پروستات به درمان نیاز دارند.

بسیاری از تومورهای سرطانی به آهستگی رشد می‌كنند و خطر چندانی برای سلامتی ندارند. اما به قول‌سرطان شناسان، جدا كردن "ببرها" از "گربه‌های ملوس" دشوار است.

اكنون تحقیقی كه روز دوشنبه منتشر شده است، نشان می‌دهد كه یك گونه ژنتیكی در سلول‌های تومور می‌تواند نشان دهد كه آیا بیماری شخص از نوع بالقوه كشنده است یا خیر.

"كولین كوپر" پروفسور زیست شناسی مولكولی در "موسسه تحقیقات سرطان انگلیس" به رویترز گفت، "این آزمایش با اطمینان زیادی نشان می‌دهد كه آیا سرطان تهاجمی است یا روند كندی دارد و این دقیقا همان‌چیزی است كه باید بدانیم."
وی افزود، افراد بسیاری تحت درمان رادیكال قرار می‌گیرند اما شاید دو سوم آنها هرگز به درمان نیاز نداشته‌اند.

جراحی برداشت كامل پروستات اغلب موجب بروز عوارض جانبی ناتوان‌كننده ای مانند ضعف جنسی و بی‌اختیاری می‌شود بنابراین هر سیستمی كه درمان را به حداقل برساند می‌تواند به كیفیت زندگی مردان كمك قابل توجهی كند.

كوپر كه با "جك كوزیك" در "موسسه پزشكی پیشگیری ولف‌سان" روی این نشانگر جدید ژنتیك همكاری كرد در مقاله‌ای كه در مجله "‪ "Oncogene‬منتشر شده است، توضیح داده‌اند كه چگونه یك تغییر ژنتیكی خاص می‌تواند شانس زنده ماندن افراد را به میزان قابل توجهی بیشتر كند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha