شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴

كشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی، به محلی برای قاچاق و به طبع آن مصرف مواد مخدر مبدل گشته و هرساله هزینه های هنگفتی بابت مبارزه با قاچاق و مصرف این گونه مواد از جمله تریاك، هرویین، حشیش و مواد مخدر صنعتی در كشورمان صورت می گیرد.

مواد مخدر صنعتی بلای جان خانواده ها
سلامت نیوز : موضوع قاچاق و مصرف مواد مخدر در سطح جهان آن چنان اهمیت فراوانی یافته است، كه روزی در تقویم جهانی با عنوان «روز مبارزه با مواد مخدر» نام گذاری شده است.

كشور ما نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی، به محلی برای قاچاق و به طبع آن مصرف مواد مخدر مبدل گشته و هرساله هزینه های هنگفتی بابت مبارزه با قاچاق و مصرف این گونه مواد از جمله تریاك، هرویین، حشیش و مواد مخدر صنعتی در كشورمان صورت می گیرد.در كنار صرف هزینه های بسیار، می توان به شهید و مجروح شدن نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاقچیان در مرزهای مرتبط با كشورهای افغانستان و پاكستان كه بیشترین حجم مبادلات قاچاق در آن جا صورت می پذیرد اشاره نمود، به صورتی كه سالانه بیش از 23هزار درگیری مسلحانه با قاچاقچیان در داخل كشورمان صورت می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ درآمدهای بالای حاصل از قاچاق مواد افیونی موجب شده است كه قاچاقچیان، خطرات جانی این كار را پذیرفته و اقدام به توزیع مواد مخدر در داخل كشور و همچنین ارسال به كشورهای دیگر نمایند.قاچاق مواد مخدر یك روی سكه این موضوع است و طرف دیگر سكه، مصرف آن می باشد. متاسفانه تاكنون در كشورمان آمار درستی از تعداد معتادان مواد مخدر وجود ندارد.تكلیف برخورد قضایی با قاچاقچیان مواد مخدر كه با جان و مال افراد جامعه به خصوص خانواده ها و جوانان بازی می كنند مشخص است و دستگاه قضایی مجازات سنگینی را برای آن ها در نظر گرفته است. ولیكن در خصوص مصرف كنندگان مواد مخدر اجماع خاص و معینی وجود ندارد. زیرا برخی از مسئولین و روان شناسان معتقدند كه معتادان مواد افیونی، بیمار هستند ولی گروه دیگر معتقدند كه معتادان مجرم اند. این دوگانگی باعث شده دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به درستی نتواند برخورد مناسبی با این پدیده داشته باشند.

درخصوص مبارزه با قاچاق موادمخدر، دستگاه مرتبط از جمله دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اقدامات مناسب و لازم را انجام می دهند، به صورتی كه طبق آمارهای منتشر شده از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر درصد مبادلات این مواد از مرزهای افغانستان نسبت به گذشته كه 60 درصد بوده است به 30 درصد كاهش یافته است كه این نشان از عزم مسئولین كشورمان در مبارزه با این پدیده شوم دارد. در حالی كه كشت موادمخدر در افغانستان در حال حاضر در مرز استان های كشور 150 درصد افزایش یافته است و مجموعا بیش از 80 درصد موادمخدر در این كشور تولید می شود، این موضوع می تواند هشداری باشد تا در مبارزه با موادمخدر جدی تر وارد عمل شویم.

در سال گذشته 479 تن انواع موادمخدر شامل هرویین، مرفین، تریاك، حشیش، گرس و شیشه در كشور كشف شده است. متأسفانه همجواری با كشور افغانستان بیشترین معضلات را برای ما به وجود آورده است. به طوری كه از هر دو كیلوگرم تریاك مصرفی در دنیا، یك كیلوگرم آن در ایران مصرف می شود.از همین رو مصرف موادمخدر در كشور ما رو به افزایش است و این افزایش آثار زیانباری از جمله بالا رفتن خشونت ها، قتل ها، ضرب و جرح ها و غیره را موجب گشته و از سویی با مصرف آن كانون بسیاری خانواده ها از هم پاشیده شده و روند آمار طلاق را با سیر صعودی مواجه كرده است.در حال حاضر نیز 70 درصد زندانیان كشور را عاملان خرید، توزیع و نگهداری موادمخدر تشكیل می دهند. این آمار نشان دهنده عدم تقید به دین و دینداری و فاصله گرفتن از ارزش های اسلامی، مانند فرهنگ نماز و قرآن است كه موجب شده مصرف موادمخدر در كشور افزایش پیدا كند. دو عامل عمده گرایش به موادمخدر در جامعه كه برای ما به آسیب تبدیل شده است؛ یكی شامل تضعیف باورهای دینی و دیگری فروپاشی نهاد خانواده هاست.

بنابراین می بایستی علاوه بر نگهداری افراد معتاد در زندان ها، آن ها را اصلاح و تربیت نمود. موادمخدر پدیده ای پیچیده و چندوجهی است، چیزی كه تمام دنیا با آن درگیر است. اما آن چه در مبارزه با موادمخدر مهم است، شیوه برخورد با این موضوع است.از طرفی با ورود موادمخدر صنعتی(شیشه) كه طی پنج سال اخیر به كشور صورت گرفته، به دلیل استفاده راحت و آسان، افراد زیادی را آلوده كرده و همچنین بروز سریع اثرات نامطلوب این گونه مواد بر روی بدن به ویژه مغز، در مدت زمان اندك آن را به موادمخدر خطرناك تبدیل نموده است.از سوی دیگر در دسترس بودن موادمخدر صنعتی شیشه، تولید و توزیع آسان آن در جامعه، از عوامل دیگری است كه مصرف این گونه مواد را افزایش داده است. در حالی كه عوارض مصرف مواد مخدر مانند هرویین در طی چندین سال در فرد بروز می كند، ولی با مصرف شیشه این عوارض در طی چند ماه به وجود می آید.

با عنایت به این كه فردی كه به مصرف موادمخدر صنعتی شیشه رو می آورد، پس از چند ماه با اختلالات شدید مغزی مواجه شده و دچار توهمات و سوءظن به اطرافیان خود می شود. در اصل اولین ضربه براثر مصرف این گونه مواد به اطرافیان فرد معتاد وارد گشته و آن ها را اذیت می كند.شاید گفتن و نوشتن در مورد اثرات سوءمصرف مواد شیشه آسان باشد ولی واقعیت امر این است كه اطرافیان معتادان كه مستقیماً با آنان در ارتباط هستند، بیشترین عذاب را كشیده و به هر شكل ممكن سعی می كنند آن ها را تحمل كنند.در بسیاری از گزارش ها و شواهد موجود، معتادان مصرف شیشه به دلیل توهمات شدید، حتی به والدین و خانواده خود رحم نكرده و آن ها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. والدین نیز به دلیل حفظ آبرو و حیثیت خانوادگی خود آن را جایی بازگو نمی كنند و تا آخر عمر با این مشكل دست و پنجه نرم می كنند. در واقع امروزه موادمخدر صنعتی بلای جان خانواده ها شده است.

مطابق آمار موجود، بالاترین درصد معتادان در كشور، متأهل هستند. حال اگر معتادان مصرف شیشه متأهل هم باشند، امنیت جانی و روانی همسر و فرزندان آن ها نیز به مخاطره می افتد. این روزها صفحات روزنامه ها را كه ورق می زنیم، واقعاً دردآور است و روزی نیست كه صفحه حوادث روزنامه ای خالی از موضوع موادمخدر و مشتقات آن نباشد؛ چراكه موادمخدر با خود جرایم متعددی به همراه دارد.متأسفانه در طی پنج سال اخیر، مصرف مواد پرخطر از 18درصد به 45درصد رسیده است. درحالی كه سال 1386 مواد پرخطر كه اكنون به شكل شیشه درآمده است، پیش از این به شكل قرص بوده و 95درصد از خارج وارد كشور می شده است. اكنون همین مواد در داخل كشور به صورت انبوه تولید می شود و به همین علت قیمت آن نسبت به گذشته ارزان تر شده است و این می تواند مهم ترین عامل افزایش مصرف شیشه در میان افراد جامعه باشد.
مسأله طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده های مصرف كنندگان موادمخدر به خصوص از نوع شیشه در دادگاه ها و آزادی سریع آنان، عامل دیگری است كه یك نوع امنیت خاطر برای مصرف مجدد موادمخدر را برای معتادان فراهم می آورد.

بنابراین لازم است علاوه بر تبیین راهبردهای مفید برای كاهش زمان رسیدگی به جرایم مربوط به موادمخدر در دستگاه قضایی و برخورد شدید با معتادان، تقویت باورهای دینی و همچنین استحكام نهاد خانواده و برطرف كردن خلاء در صنعت اوقات فراغت جهت كاهش گرایش به موادمخدر، در دستور كار مسئولین مربوطه قرار گیرد تا ضمن برنامه ریزی دقیق، نسبت به اجرای آن نیز اهتمام ورزند.پایان سخن این كه بایستی قبل از آن كه جوانان ما گرفتار مواد افیونی شوند، استراتژی و برنامه ریزی جامع و مناسب را طراحی نماییم تا در آینده از حجم پرونده های خانواده و كیفری در دادگاه ها كاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha