شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 54872
سلامت نیوز : بی‌شک الگوی خواب صحیح یکی از ارکان تندرستی است. کما اینکه مطالعات بسیاری حاکی ازآنند که کم خوابی و پر خوابی می‌تواند شانس ابتلا به اضافه وزن را افزایش دهند و تاثیرات نامطلوبی بر سلامت بدن داشته باشند، لذا برای پیشگیری از چاقی و دست یابی به تغذیه‌ای سالم، می‌بایست از یک الگوی خواب صحیح پیروی نمایید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ در همین راستا مطالعه‌ای جدید به بررسی ارتباط مدت زمان خواب با ا لگوی غذایی افراد پرداخت. در این مطالعه ۲۷۹۸۳ شرکت کننده خانم در سنین ۳۵ تا ۷۴ سال واقع در ایالات متحده امریکا یا پورتوریکو، شرکت نمودند. بررسی تفاوتهای تکرر مصرف وعده‌ها و میان وعده غذایی در طی روز، منجر به تعیین دو نوع الگوی غذایی در زنان مورد مطالعه شد: ۱- الگوی غذایی اول؛ شامل مصرف وعده‌های غذایی (صبحانه، ناهار و شام) در ساعات مرسوم و متعارف مصرف آن‌ها بود. ۲- در الگوی غذایی دوم؛ دریافت منظم وعده‌های غذایی در ساعات متعارف (صبحانه- ناهارو شام) وجود نداشت و به جای ان مصرف خوراکی‌ها و میان وعده‌های غذایی بر مصرف وعده‌های غذایی اصلی روزانه غالب بود.

پس از مقایسه الگوهای غذایی با توجه به مدت زمان خواب خانم‌ها (تقسیم بندی مدت زمان خواب زنان بدین ترتیب بود: کمتر از ۵ ساعت/ ۹. ۵-۵ ساعت / ۹. ۶-۶ ساعت / ۹. ۷-۷ ساعت/ ۹. ۸-۸ ساعت/ ۹. ۹- ۹ساعت/ مساوی و بیشتر از ۱۰ ساعت)، مشاهده شد که با کاهش مدت زمان خواب افراد؛ تمایل برای صرف وعده‌های غذایی اصلی در زمانهای متعارف آن‌ها کاهش می‌یافت. و بالعکس آن با کوتاه‌تر شدن مدت زمان خواب؛ میزان گسترش میان وعده‌های غذایی نسبت به وعده‌های غذایی اصلی افزایش می‌یافت.

همچنین کاهش تمایل به غذا خوردن در زمانهای متعارف صرف غذا (زمانهای صرف صبحانه، ناهار و شام) و افزایش مصرف میان وعده‌ها نسبت به وعده‌های غذایی اصلی، با دریافت انرژی بیشتر از چربی و شکر و دریافت کمتر از میوه و سبزیمرتبط بود. ضمنا مشاهده شد که خواب بیش از حد نیز موجب نامناسب شدن الگوی غذایی افراد می‌گشت چرا که زنانی که خواب طولانی تری داشتند (مساوی و بیش از ۱۰ساعت) دارای الگوی غذایی مشابه با افراد دارای خواب کمتر از ۶ ساعت بودند.

نکته عملی: افرادی که خواب کم (کمتر از ۶ ساعت) و یا خواب زیاد (مساوی و بیش از ۱۰ ساعت) دارند، بیشتر مستعد ابتلا به بی‌نظمی غذایی و کاهش کیفیت رژیم غذایی هستند، و ممکن است شانس ابتلا به چاقی، سندرم متابولیک و غیره در آن‌ها افزایش یابد. لذا به همه افراد توصیه می‌شود که از یک الگوی خواب صحیح و نظم غذایی برخوردار گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha